Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav ymigs 21 aug 2008, 22:57

Detta kommer bli ett projekt där man kanske ta lärdom av andras misstag. M.a.o. låt mig testa och klanta mig så slipper ni...
Första misstaget är väl att välja en bil med stubbad framaxel, men nu vill jag primärt testa lite lackprylar.

Bilen är alltså en Fly 88304 - Porsche 911 GT1 98 - Kit som man får i en låda som lösa komponenter. Eftersom denna är drygt 150:- billigare än en färdigmonterad bil är det väl värt pengarna att mecka ihop den själv.
Vårt klubbreglemente säger att bilen måste vara helt original, utan magnet, så det blir inte fråga om några trimtips.

Steg1: Primer
Använde Testor 1237 primer på spray. Färgen sped sig bra, inga klumpar eller splatter. Kanske nyansen kunde vara lite ljusare i min smak. Påminner en hel del om Tysk panzergrau vilket kanske passar då Porsche byggde kanontorn till tanks under WWII...
Porsche911GT1_98_01.jpg
Steg 1: Primad
Porsche911GT1_98_01.jpg (31.87 KB) Visad 18531 gånger

Steg 2: Första färglagret
Eftersom detta är ett experiment ville jag testa en ny färg, nämligen Testor 1290 Krom. Jag ville se om det såg ut som krom eller bara en variant på silver. Denna färg hade en större tendens att komma i stänk så jag tog tjuren vid hornen och drog på ett ordentligt lager. Inga direkt tendenser på rinningar trots den givmilda mängden.
Vinge, backspeglar och tanklock fick sig en släng av kromet också.
Svårt att fånga på bild men nog tycker jag att den påminner rätt mycket om krom.
Porsche911GT1_98_02.jpg
Steg 2: Krom
Porsche911GT1_98_02.jpg (36.94 KB) Visad 18553 gånger

Fortsättning följer (när jag bestämmt mig för den slutliga färgkombinationen) men bilen skall vara race-klar den 31:a augusti...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav Borgis 21 aug 2008, 23:10

Värsta blinget bruschan! :thumb:
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav Trampled_Underfoot 21 aug 2008, 23:20

Tar tacksamt emot alla tips du ger. :beer: Mitt första måleriprojekt är på väg att ta fart så tips på vägen är aldrig fel.


/ Målarmästare kludd
Användarvisningsbild
Trampled_Underfoot
Kartläsare
 
Inlägg: 710
Blev medlem: 28 nov 2006, 11:45
Ort: Höganäs, Skåne
Klubb: HBG Slotcar

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav Nico 22 aug 2008, 00:22

Ser grymt bra ut Janne. Det här vart ju superduper intressant! Spännande färgval dessutom.
Jag diggar också FLYKIT, prisvärt och ... VIT kaross! 8-) 8-) 8-)

Fan ska du köra med stubbaxlar så ska jag också försöka göra det! Dvs... om min FLYKIT blir klar! En Tjorvätte C5R
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav snugged 22 aug 2008, 00:25

haha va cooooooolt, det där är min absoluta favvobil till dagens datum, och jag har börjat måla min med! 8-) :thumb:
fast min går presix stick istäv med din blingis! ska fixa några små bilder... återkommer.
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav snugged 22 aug 2008, 01:04

såja, eftersom vi besudlar likadana bilar hänger jag på i samma tråd.

jag utgick från denna gräääsligt självlysande och allmänt hemska dekalering. fly racing tror jag att det är?
så jag fick börja med att ta sönder den i delar. vingen och backspeglarna ville jag inte ta bort då dom satt så bra...
Bild

började med att skrubba den rent och slipa bort dekalerna vilka verkar vara tryckt? på denna bil.
ett tunt lager primer av märket crc från clas ohlson (bra pris 49:- http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20792884).
Bild

bilen kommer bli penselmålad och förebilden ser ni i bakgrunden. viggen var nämligen det som for genom skallen när jag körde bilen för första gången på banan. snabb och fet!
Bild

dom tre första färgerna pålagda med aningens darrig och spretig pensel.
Bild

som den ser ut i skrivande stund. fronten blir inte i kammo utan tvåfärgad då jag tänkte att jag skulle ha en mycket speciell dekal där.
Bild

forstättning följer...
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav ymigs 22 aug 2008, 07:02

Jösses! Jag hade allvarliga funderingar på att göra denna med cammolack men insåg att jag inte hade rätt färger på hyllan. Vilken tur att jag inte gjorde det, för sådär bra hade jag inte fått det! :o
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav pryzze 22 aug 2008, 08:32

Denna tråd är ju guld eller kanske snarare krom för en målningsnovis som prüzze.
Jag kommer att följa tråden med stor nyfikenhet.

Tack för att nu delar med er av alla tips.


//Henke
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav Nico 22 aug 2008, 11:10

Föressten, Testor primern ser på bilden ut att täcka bra. Kanke lite för mörk. MEN MEN MEN... ska man jobba med färger som rött, blått, grönt osv så ser jag bara fördelar med det hela för detta ger färgen ett bra djup och de "lysande" kanterna försvinner. Man slipper dessutom momentet att måla insidan svart för att uppnå denna effekt.

Så av bilderna att döma, en bra primer till vissa färger verkar det som...

Usch... bygga på min bana eller måla bil ... beslut beslut beslut! :red: 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav Nico 22 aug 2008, 11:16

pryzze skrev:Denna tråd är ju guld eller kanske snarare krom för en målningsnovis som prüzze.
Jag kommer att följa tråden med stor nyfikenhet.

Tack för att nu delar med er av alla tips.


//Henke


Henke, missa inte mina projekt på min hemsida. Där finns en hel del nyttig info att läsa vid vissa projekt.
Och för att du själv ska komma igång, oftast är det tröskeln att "våga".
Plocka fram ngn bil som du knappt kör av någon anledning. Sen provar du lite egna varianter. Kort o gott så kan man nästan säga att man ska aldrig ha bråttom så brukar det gå ganska bra för då kan man rätta till vissa fel.
Med tiden kommer du upptäcka att en viss pensel funkar bäst, vissa färger blöder, vissa lacker funkar inte med ditten o datten.
Börja med en bil i två färger så kan du testa att maska samtidigt. Du kommer snabbt upptäcka att det är skojigare att köra en bil man har lackerat själv :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav ymigs 23 aug 2008, 17:30

Man tackar för hejaropen.
Steg 3: Flytande maskering
Projektet fortskrider och nu var det då dags för ett test av en produkt som funnits länge men som jag aldrig provat. Parma Fasmask Liquid Mask: Detta är en flytande maskering som penslas på ett par gånger i givmild mängd på objektet. Denna bildar då en sorts gummiartad film som (förhoppningsvis) går att dra av efter målning.
Efter att man lagt på den så skär man ut och drar helt enkel bort på den ställen där man skall måla.
Fördelen med flytande maskering är att:
- Den täcker stora ytor
- Den går ner i skarvar där färg normalt tränger ner när man tejpar slarvigt
- Man kan rita upp motiv på den och skära ut
Porsche911GT1_98_03.jpg
Flytande maskering
Porsche911GT1_98_03.jpg (35.69 KB) Visad 18249 gånger

När den torkar blir den transparent vilket underlättar att se var man skall kapa till kanterna.
Nästa steg blir att skära till kanterna i maskeringen åsså på med nästa lager färg.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav snugged 23 aug 2008, 20:45

ymigs skrev:Jösses! Jag hade allvarliga funderingar på att göra denna med cammolack men insåg att jag inte hade rätt färger på hyllan. Vilken tur att jag inte gjorde det, för sådär bra hade jag inte fått det! :o


jodå, min modell kommer nog inte hålla för en närmare inspektion. ni får hålla er på en meters håll! ;)


men den där "liquid mask" var galen. aldrig hört talas om det förut. kanske är ett bra komplement till vanlig tejp att dutta på i på skarvarna med?
Användarvisningsbild
snugged
Testförare
 
Inlägg: 2660
Blev medlem: 09 jul 2007, 00:14
Ort: Málaga

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav Borgis 23 aug 2008, 21:41

snugged skrev:jodå, min modell kommer nog inte hålla för en närmare inspektion. ni får hålla er på en meters håll! ;)


Äh, det syns inte i 120, som vi brukar säga. :)
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav pryzze 23 aug 2008, 22:52

Snyggt och innovativt Janne.

Den tekniken har jag sett förr när min kompis Stanislav Zoladz målar akvarell.

Här är ett exempel.

Bild

//Pryzze
Stolt medlem i Tjockhult Racing Society
___________________
Missa inte min hemsida med massor av bra bilder: http://www.slotman.se/
Användarvisningsbild
pryzze
Veteranracer
 
Inlägg: 4055
Blev medlem: 31 jul 2006, 09:35
Ort: Norra Ängby, Stockholm
Klubb: Tjockhult RS

Re: Bil - Fly Porsche 911 GT1 98 - Kit

Inläggav ymigs 23 aug 2008, 23:30

Nu ökar vi tempot lite...
Steg 4: Justera den flytande masken
Först tog jag och ritade ut på masken var färgerna skulle ligga med en smal OH-penna och sedan var det fram med en vass kniv för att skära ut konturerna och ta bort överflödig maskvätska ("maskvätska"; låter suspekt...). 8-o
Lärdom:
- Lägg på TJOCKT med Liquid Mask, jag körde lite snålt och den hade en tendens att vecka sig.
- Använd en REJÄLT VASS kniv. Nybruten bladkniv var inte vasst nog utan det behövs en ny modellkniv eller rakblad.
- Ta tid på dig (gäller i.o.f.s. alla projekt)
Efter det slipade jag de ytor som skulle få ny färg med ett fint slippapper för att rugga ytan lite. För bättre fäste för färgen.
Porsche911GT1_98_04.jpg
Justerad mask
Porsche911GT1_98_04.jpg (31.56 KB) Visad 18231 gånger

Steg 5: Andra färglagret
In med bilen i "lackboxen" (ihoptejpad papplåda) och fram med nästa färg. Till andra lagret valde jag Testor 1210 Klarblå. Färgen spred sig jämnt och bra men jag fick dra på lite extra för att slippa att kromen blänkte igenom i vinklar och vrår.
Porsche911GT1_98_05.jpg
Tokblå
Porsche911GT1_98_05.jpg (25.4 KB) Visad 18201 gånger

Nu står den under sin perplex huv och torkar.
Det tar cirka två dygn innan färgen härdat klart så nu blir det en liten paus i denna artikel...
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 109 gäster