Det har blivit dags för att fixa till en bil igen!
En av de bilar jag tycker mest om är min Fly Alfa Romeo GTAm, men det är samtidigt en av mina långsammaste bilar... Och det passar inte riktigt utseendet, den ser ju snabb ut och den var ju ruskigt snabb i verkligehten.
Jag har provat att slipa däck, fälgar och lastat massor med vikt bak i bilen men den ar fruktansvärt halkig. Med Ortmandäck tappas körkänslan helt, då är det bättre att stoppa i magneten igen. Dessutom ställer Flys stubbframaxlar till det då bilen viker sej över ytter framhjul i kurvorna, hjulet nyper fast mot karrosen och bilen spårar ur eller tvärstannar...
Stubbaxlarna bytes mot en riktig axel. Men eftersom bilen har frontmotor hamnar framaxeln lite långt ner, då den måste sitta under motoraxeln, vilket resulterar i att flaggan inte går ner i spåret mer än till hälften. Så flaggan byttes till en Slot.it SICH10 som är betydligt djupare.
Jag gillar fästet hos slot.it:s P3:or men de passar ju inte på Fly:s fälgar... Men de passar på Sloting Plus fälgar och de fälgarna passar på alfan tycker jag!
Nästan som orginal, eller hur?!
Men den kändes lite seg trots allt så jag kastade ut allt bly över flaggan och allt ur bagaget, 5g framför bakhjulen sparades dock.
Nu har bilen blivit lika snabb som den förtjänar, och med samma väghållning som den har i skala 1:1. Den går som ett tåg i kurvorna med tajta fina sladdar. Den är nervig som en riktig racer och när farten blir för hög släpper den snabbt och man riskerar att snurra om man inte är beredd. Man kör faktiskt helt jämt med mina Scalextric Mustang och camaro men de bilarna har en helt annan karaktär med vilda, brada sladdar.
Alfan är nu en riktig racer som kräver full uppmärksamhet och tajming för att gå riktigt fort men inget man myskör. Kanske kommer jag att prova med Slot.it P2:or för att lugna den lite, det minskar risken för att kardanen släpper också, det riskerar man nu om man tvärställer i en kurva och inte släpper gasen snabbt nog.
Sailor