Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Inläggav Sailor 27 aug 2008, 10:43

Det har blivit dags för att fixa till en bil igen! :)

En av de bilar jag tycker mest om är min Fly Alfa Romeo GTAm, men det är samtidigt en av mina långsammaste bilar... :-(( Och det passar inte riktigt utseendet, den ser ju snabb ut och den var ju ruskigt snabb i verkligehten.

Orginal.jpg
Orginal.jpg (67.91 KB) Visad 4735 gånger


Jag har provat att slipa däck, fälgar och lastat massor med vikt bak i bilen men den ar fruktansvärt halkig. Med Ortmandäck tappas körkänslan helt, då är det bättre att stoppa i magneten igen. Dessutom ställer Flys stubbframaxlar till det då bilen viker sej över ytter framhjul i kurvorna, hjulet nyper fast mot karrosen och bilen spårar ur eller tvärstannar... :-\

Stubbaxlarna bytes mot en riktig axel. Men eftersom bilen har frontmotor hamnar framaxeln lite långt ner, då den måste sitta under motoraxeln, vilket resulterar i att flaggan inte går ner i spåret mer än till hälften. Så flaggan byttes till en Slot.it SICH10 som är betydligt djupare.

Flagga.jpg
Flagga.jpg (58.61 KB) Visad 4714 gånger


Jag gillar fästet hos slot.it:s P3:or men de passar ju inte på Fly:s fälgar... Men de passar på Sloting Plus fälgar och de fälgarna passar på alfan tycker jag!

Moddad.jpg
Moddad.jpg (59.79 KB) Visad 4715 gånger


Nästan som orginal, eller hur?! 8-)

Men den kändes lite seg trots allt så jag kastade ut allt bly över flaggan och allt ur bagaget, 5g framför bakhjulen sparades dock.

Nu har bilen blivit lika snabb som den förtjänar, och med samma väghållning som den har i skala 1:1. Den går som ett tåg i kurvorna med tajta fina sladdar. Den är nervig som en riktig racer och när farten blir för hög släpper den snabbt och man riskerar att snurra om man inte är beredd. Man kör faktiskt helt jämt med mina Scalextric Mustang och camaro men de bilarna har en helt annan karaktär med vilda, brada sladdar.

Alfan är nu en riktig racer som kräver full uppmärksamhet och tajming för att gå riktigt fort men inget man myskör. Kanske kommer jag att prova med Slot.it P2:or för att lugna den lite, det minskar risken för att kardanen släpper också, det riskerar man nu om man tvärställer i en kurva och inte släpper gasen snabbt nog. :up:

Sailor
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Inläggav Selis 27 aug 2008, 11:13

Men du, gråt inte. Bilen är ju en skönhet!
Lek, sport, livsstil.
Användarvisningsbild
Selis
Mekaniker
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 01 jul 2008, 20:48
Ort: Gröndal, Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Inläggav Sailor 27 aug 2008, 11:28

Selis skrev:Men du, gråt inte. Bilen är ju en skönhet!


Ja, Verkligen! Och nu är den snabb åxå! :-$
Användarvisningsbild
Sailor
Kartläsare
 
Inlägg: 538
Blev medlem: 17 jan 2008, 07:17
Ort: Kallsta

Re: Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Inläggav bippsan 27 aug 2008, 14:47

Ja, verkligen läcker :thumb: Det är sådana moddningar och testa olika däck + vikter + slipa lite här och där som jag tycker är en av dom stora tjusningarna med bilbana. Kardanlagret brukar jag limma fast, och när plastlagerna börjar bli slitna så fram med superlimmet igen :D Jag använder den där flaskan med pensel i :up:
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby

Re: Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Inläggav Signor Alfa 03 sep 2008, 12:32

Har en likadan, även jag gillar min GTam väldigt mycket. Kommer nog att göra en liknande uppdatering av min framöver. Dessa bilar var ju precis som du skriver väldigt vassa på sin tid, samt har även gjort bra ifrån sig i modernare tid i historisk racing. Så varför ska de inte vara snabba i skala 1:32. Tack för tips och inspiration. :thumb:

Hälsningar Signor Alfa
Användarvisningsbild
Signor Alfa
Kartläsare
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 06 feb 2008, 14:05
Ort: Landvetter
Klubb: GO 69

Re: Bil- Fly Alfa Romeo GTAm

Inläggav bippsan 03 sep 2008, 15:26

"Jag gillar fästet hos slot.it:s P3:or men de passar ju inte på Fly:s fälgar... " Slotit.It däcken passar på framfälgarna, så om man sätter dom bak så funkar det :thumb: Om man nu vill behålla orginalfälgarna eller slippa köpa nya :) Så gör jag oftast.
bippsan
Depåman
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 jul 2008, 03:52
Ort: Ljungby


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron