Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 00:37

Projekt: Kaross - Ferrari 330 P4 - Fujimi modell skala 1:24
Chassi: Schöler Profi 55
Fälg / däck: Enliggt Bleck Centers rekommendationer (se länk)
Övrigt: Axlar 60 mm bredd, släpskor, kullager, braids, resin figur, extra lexaninredning m.m.


http://www.bleck-center.de/slotracing-m ... -mans.html


Tokig utövare av denna sport/hobby osm man är så är det inte utan nyfikenhet det även måste provas på lite av 1:24 modellbygge med metallchassi.

Har redan sen tidigar byggt o trimmat in min Nissan Xanavi och fick ännu mer blodad tand efter träffen i Karlskoga.
Hade ju strax innan skaffat en Schöler 55 mm chassi och fick köpt en del pryttlar i Karlskoga däribland även ett Schöler 50 mm chassi....

Då ett var tänkt för min kommande Z-slotcar bil så tänkte jag först bygga en Ford GT på det chassi jag köpte i Karlskoga....men....när jag kom hem gjorde jag en lov in till Hobbycenter och fann där en Fujimi Ferrari 330 P4 som jag såklart inte kunde motstå...

Sen hem och kolla igenom pryl lådan...in på bleck-center.de och beställde nya fälgar, fälginsatser, däck o lite anant som jag planka från deras tips under samma modell av Ferrari 330...

Började så smått att måla på inredningen och även att justera in lite på chassi för att passa karossen medan jag väntade på de kompletterande delarna från Tyskland....behövde ju även lite andra axelbredder än de jag hade hemma...

Så idag dök då grejerna upp så att jag kunde påbörja bygget på allvar...wiiihaaaaaa

Har hittills fått ihop chassi, motor osv....men skall även limma på däcken på fälgarna...limma dit de nymålade insatserna..(på vissa bilder är det däck o fälg från själva modellbyggsatsen...varav det kan se lite knepigt ut..)....lacka karossen när jag får hem airbrushen som en god vän just nu lånat.,.,,

Köpte även via epay kaross till min mini Z-slotcar som blir en Aston Martin DBR 9..mest för att Jaguar XKR inte finns i Kyosho än så länge....

Lite bilder så här långt på progressen...

Bild
Ferrari 330 P4

Bild

Bild
Schöler Profi 55 chassi

Bild

Bild

Bild

Lägger med lite fler närbilder på chassit för kommande hugade intressenter av 1:24....kan ge ltie inblick i hur ett chassi av denna sort ser ut och som är kanon att meka med...gillar även skarpt mitt Plafit som känns grymme bra gjort även det...men till dessa är valet Schöler..

Bild

Bild

Bild

Kommer även snart att lägga upp en tråd på sidoprojektet av 1:24 Z-slotcar projektet...men här kommer även några första bilder...

Aston Martin DBR 9 - Mini Z-slotcar

Bild

Bild

Bild

Bild

Så boys...ni som funderar...kör på och kom igång med 1:24 för det är hur fränt och kul som helst!!!
Ju fler vi är med som leker i en nationell klass desto roligare har vi ....whiihaa

:beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:
ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Kristian 10 feb 2009, 00:44

Hur är det med justeringsmöjligheterna? är det främst storleken på chassiet eller finns det möjligheter att justera fjädringsväg och liknande?
/Kristian
Tjockhult Racing Society
Användarvisningsbild
Kristian
Testförare
 
Inlägg: 2786
Blev medlem: 12 dec 2006, 12:03
Ort: Västerhaninge
Klubb: TRS

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 00:56

Kristian skrev:Hur är det med justeringsmöjligheterna? är det främst storleken på chassiet eller finns det möjligheter att justera fjädringsväg och liknande?


Hmm..kanske inte jag är bäst att svara på detta så Burström, Lunkan o gänget kan nog harva in mer info...men japp..du har en hel del möjligheter att justera in flaggans arm...själva H-delen som också den är fjädranden...sen kan man även justera in och få en ganska fint "flytande" kaross uppe på....samtidigt som hela "vaggan" i chassit fjädrar...

Just detta skall sen bli kul att lära mer om när bilen/bilarna blir klara och jag får ut dem på bana för att testa fram olika små finjusteringar...

Man kan ju även justera axelavståndet på chassit och även då bredden på fästen så att de passar in för den kaross man tänkt använda....

GÖRSKOJ HELT ENKELT!!! :D :thumb:

man sitter o pillar o pular, mekar o skruvar, limmar o målar o bara myser....lite mer "hantverk" över det hela jämfört med att lacka till en !:32 Ninco Super GT....hehehe.... :D :D :D
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Svänn 10 feb 2009, 09:49

Nu har du nog ledningen i newcomergänget... :) Starkt jobbat! :beer:
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Nico 10 feb 2009, 10:01

hehe, bra tempo som vanligt min vän *S* Det är en snygg kärra det där! Blir det en klassisk röd Ferrari, eller varför inte passa på att göra en N.A.R.T Ferrari när du ändå har en vit kaross från början? Dom e så förbannat snygga!

Bild



Själv var jag inne på hobbybokhandeln häromdan o skrotade runt för första gången. Vad hittade jag där???
Bild

Ska bli en njutning att bygga denna modell. Att liksom sitta och pilla med alla detaljer och fixa med motorblock osv så allt är perfekt när det är klart! Det blir mycket roligare med modeller i större skala. Både statiska och körbara modeller.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Lunkan 10 feb 2009, 13:04

Kristian skrev:Hur är det med justeringsmöjligheterna? är det främst storleken på chassiet eller finns det möjligheter att justera fjädringsväg och liknande?


Chassien i allmänhet är uppbyggda med en fjädrad framvagn där också pickupen har sin infästning. Den delen har möjligheten att genom brickbyte eller/och fjäderbyte få olika reaktioner på chassiet. H-plattan som karossen är monterad mot är i sin tur "löst" monterad mot chassiet så även där finns det möjligheter att med hjälpa av brickor ändra slaget ( hur mycket karossen ska röra sig ). Det finns även äldre chassin som är ofjädrade men de har samma lösa H-platta. Ett sånt har jag under min Camaro ( Schöler modell äldre ) och för de som sett den i trafik kan ju intyga att den blir nog inte sist... :-P , tillägas kan att ett snabbt chassiebyte till ett Schöler Striker gjorde att den blev ytterligare lite snabbare men framför allt mycket stabilare så att den som vill bygga nåt så satsa på ett modernare chassie.

Jag o di gamle i gebitet tycker att det är kul med alla frågor och ser fram emot det första racet den 25/4 på vår bana i Barkarby, mer om detta kommer snart i en mer officiell inbjudan... men till dess har ni frågor, så ge oss bara vad vi tål!

/ Lunkan
Lunkan
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:35
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 13:49

Nu har du nog ledningen i newcomergänget... Starkt jobbat!


Tackar Svänn...tja..det är mycket mycket som kvarstår....men den rullar iallafall då jag har testat motor och drev setupen.... :thumb:

Ska hämta min airbrush idag hos Matsan och sen finna så nära Ferrari röd jag kan vilket ter sig svårt...tips om Ferrari färg mottages om vart det går att få tag på....

hehe, bra tempo som vanligt min vän *S* Det är en snygg kärra det där! Blir det en klassisk röd Ferrari, eller varför inte passa på att göra en N.A.R.T Ferrari när du ändå har en vit kaross från början? Dom e så förbannat snygga!


You know me Nico!
När jag får fart på nåt så går det gärna framåt i bra fart....;-) men u gäller det även att få till det snyggt så progressen kommer att bli stadig och lugn....höll på att sumpa bort växelspaken imorse.... 8-o dammade ner skräp i papperskorgen från ´måleri igår och där låg ju växelpinnen och torkade.... :D

Gillar den NART Ferrarin men kommer att göra den klassiskt som den är i modell lådan...röd med #21 på och så får vi se hur det går...ska först tesat om jag kan bygga dit original inredningen som följde med annars har jag en lexan inredning att sätta dit...men kul är det!!

:beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Borgis 10 feb 2009, 14:32

ZeeJay skrev:Ska hämta min airbrush idag hos Matsan och sen finna så nära Ferrari röd jag kan vilket ter sig svårt...tips om Ferrari färg mottages om vart det går att få tag på....


Hiroboy har ju, men var de inge bra eller?
If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught, and then lie.
Användarvisningsbild
Borgis
Good Cop
Good Cop
 
Inlägg: 6409
Blev medlem: 03 okt 2004, 16:25
Ort: Göteborg
Klubb: GO69

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav ZeeJay 10 feb 2009, 14:49

Borgis skrev:
ZeeJay skrev:Ska hämta min airbrush idag hos Matsan och sen finna så nära Ferrari röd jag kan vilket ter sig svårt...tips om Ferrari färg mottages om vart det går att få tag på....


Hiroboy har ju, men var de inge bra eller?


Just det...har planer på att kolla vad Hiro erbjuder...

Thanks mate!

ZJ
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Nic 11 feb 2009, 00:13

Starkt jobbat ZeeJay!

Små råd:
Motorn du har monterad i Ferrarin, är det en FOX2? Ser så ut. I så fall, byt ut den, den är lite för hetsig för dessa snygga bilar, och ej godkänd i klassen.
Motorfästet på nya Schöler är lite stora, de sticker bakåt så att man inte kan dra motorn långt bak och parallellt med bakaxeln. Om reglerna tillåter, skala bort övre bakre hörnet lite så det går fritt från bakaxelhållaren.
Framaxeln kommer du inte att flytta särskilt ofta, så ta de skitdyra nyloc-muttrarna till något som du vrider ofta på, som motorfästet. Framaxeln kommer du att ställa in en gång, och gör du rätt då så sätter du sen en droppe loctite.

Sätt in två skruvar till i fjäderplatta-framaxelvinkeln. Om denna halkar snett går bilen tungt.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Nic 11 feb 2009, 00:17

ZeeJay skrev:...tips om Ferrari färg mottages om vart det går att få tag på....


Prova att vandra ner till din favorit-bilkarossverkstad. Det är ingen hemlighet vilken färgkod dom där snabb-fiatarna har, och han kan blanda till det åt dig. Antagligen får du en livsförbrukning för mindre än portot för småburkarna.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav ZeeJay 11 feb 2009, 00:54

Nic skrev:Starkt jobbat ZeeJay!

Små råd:
Motorn du har monterad i Ferrarin, är det en FOX2? Ser så ut. I så fall, byt ut den, den är lite för hetsig för dessa snygga bilar, och ej godkänd i klassen.
Motorfästet på nya Schöler är lite stora, de sticker bakåt så att man inte kan dra motorn långt bak och parallellt med bakaxeln. Om reglerna tillåter, skala bort övre bakre hörnet lite så det går fritt från bakaxelhållaren.
Framaxeln kommer du inte att flytta särskilt ofta, så ta de skitdyra nyloc-muttrarna till något som du vrider ofta på, som motorfästet. Framaxeln kommer du att ställa in en gång, och gör du rätt då så sätter du sen en droppe loctite.

Sätt in två skruvar till i fjäderplatta-framaxelvinkeln. Om denna halkar snett går bilen tungt.


Goda råd och fina tips!!

Tackar för det nic! :thumb: :thumb: :thumb:

Mycket kul att lära sig och underbart schysst med tipsen från dig och även andra!

Såg i din mycket eminenta och suveräna byggbeskrivningstråd på Schöler chassi / MiniZ bygge att du använder lim till lagrena....fick man det?

Har inte limmat mina men om det är av vikt får jag väl fundera på att göra det....ska meka mer till helgen och då gå igenom dina tips....nu bär det av till Fjollträsk för att jobba i tre dar....;-)

Ha de!

ZeeJay
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Nic 11 feb 2009, 01:02

ZeeJay skrev:Såg i din mycket eminenta och suveräna byggbeskrivningstråd på Schöler chassi / MiniZ bygge att du använder lim till lagrena....fick man det?


Lager är fria. Lager får limmas fast i chassiet.

Vi bestämde att vi tillåter det. Om man inte tillåter limmning kommer vi som hållit på med det här att kunna linjera lagren ändå, men nybörjarna saknar verktygen. I nästa del berätar jag hur det går till..
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav Burström 11 feb 2009, 01:03

Vad snygg den blir,äntligen får man se en 330 på en slotracing bana och som
modelbil.
Har titta länge på 330 från fujimi,det finns ganska många olika dekaler att köpa till dom.

Ja det kommer att bli ett snyggt startfält i Stockholm

CB
Burström
Kartläsare
 
Inlägg: 881
Blev medlem: 02 feb 2004, 05:05
Ort: Umeå
Klubb: Umeå raceway

Re: Bil - Ferrari 330 P4 1:24 slotcar

Inläggav ZeeJay 11 feb 2009, 01:09

Nic skrev:
ZeeJay skrev:Såg i din mycket eminenta och suveräna byggbeskrivningstråd på Schöler chassi / MiniZ bygge att du använder lim till lagrena....fick man det?


Lager är fria. Lager får limmas fast i chassiet.

Vi bestämde att vi tillåter det. Om man inte tillåter limmning kommer vi som hållit på med det här att kunna linjera lagren ändå, men nybörjarna saknar verktygen. I nästa del berätar jag hur det går till..


Gott!

Då tar jag gärna emot ltie tips om lim.

PU däck limmas på alufälg med :

Mossgummidäck / skum limmas på fälg med :

Lager limmas med:

Karossfästen/skumbit limmas fast med:

Märke, fabrikat o typ på lim vore suveränt att få tips från the Wolfe´s.... ;-)
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster