Ny trespårig träbana under konstruktion...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Stirling Moss 21 sep 2005, 14:10

tidningspapper (eller ännu hellre cellstoff) och tapetklister borde vara en billigare variant
att klä hönsnätet med.
Man har väl jobbat på dagis en gång i tiden !

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Stirling Moss 21 sep 2005, 16:22

.. jasså du ville inte kladda med tapetlim

Finns det inget miljövänligt fogskum eller liknande som som man kan spruta på och bre ut över nätet ?

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav stefan_k 26 sep 2005, 13:45

bastumannen skrev:Färgen jag använt på gipsen är densamma som på frigoliten, men på vissa delar har jag även använt Humbrol färger i olika nyanser. Det är ju vad man vill ha liksom, och gipsen tål nog det mesta till skillnad från frigoliten som blir "mycket ledsen" om man inte använder akryl färger :P


Måste fråga lite fler byggtekniska frågor... Denna gång om att måla frigolit:

Kollade runt efter akrylfärger för att måla med på frigoliten. Om man köper tuber med akrylfärg på Panduro eller Clas Olsson får man lägga ut ca 80:- för en tub på 200 ml. Hur långt räcker en sådan? Skall man spä det med vatten innan man målar? Eller är det andra typer av akrylfärger som man ska/kan använda? Är exempelvis inte vanlig plastfärg som man kan måla hus med akryl-baserad?

/Stefan, snart redo att börja dekorera :rolleyes:
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Stirling Moss 26 sep 2005, 16:09

Färgerna från Panduro och Clas ohlson är väl avsedda för tavelmålning

Du har väl inte tänkt göra en riktig tavla ??


Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav ymigs 26 sep 2005, 16:13

Kollade runt efter akrylfärger för att måla med på frigoliten. Om man köper tuber med akrylfärg på Panduro eller Clas Olsson får man lägga ut ca 80:- för en tub på 200 ml.

Akrylfärg på tub är konstnärsmaterial, och därmed svindyra!

Många vanliga husfärger är mycket riktigt akrylbaserade men vill man bara ha lite färg men många kulörer funkar det med Tamyias akrylmodellfärger. De är inte frätande på samma sätt som t.ex. Humbrol. Burk om 23ml kostar runt 25:-.
Finns även som vattenlöslig spray för lexankarosser vilket borde funka även för frigolit.
Finns även en vattenbaserad modellfärg som heter modelmaster.
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Inläggav Stirling Moss 26 sep 2005, 16:24

... blandade man inte vanlig plakatfärg med lite eller diskmedel ( för att få bort ytspänningen ) när man målade frigolit som barn.

inte precis vattenfast efter målning, jag tror det funkadde lite halvdåligt

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Inläggav Tony 26 sep 2005, 17:14

Jag använde mig av vattenbaserad väggfärg från Harald Nyborg. Tror jag gav runt 50 kr för 2.5 liter!
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 14 jan 2005, 15:07
Ort: Ryd, Småland

Inläggav bastumannen 27 sep 2005, 09:29

Hehe, ursäkta konfunderingen här! Med acrylfärg menade jag i princip alla vattenbaserade färger, dessa går ofta under betäckningen akrylfärger. Jag har givetvis inte använt "konstnärlig tavelfärg" här . :wink: För att vara precis så har jag kört med Flüggers halvmatta väggfärg (vattenbaserad), för övrigt samma som på min banyta. Som nämnts ovan går det bra att måla frigoliten med allt som inte är löningsmedelbaserat (thinner etc...) Har man provat med Humbrol så vet man vad som händer med frigoliten, den fräter liksom samman och krymper en massa :P
Jag har gjort lite mer på banan nu, men tyvärr är min flickvän i Australien nu och hon har vår digitalkamera med sig dit, så det tar väl någon vecka till innan jag kan posta mer bilder på framstegen.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 27 sep 2005, 11:46

Jamen precis vad jag trodde!

Det verkar som att bästa sättet att få mycket och snabb respons är att slänga ur sig riktiga dumheter, typ använda konstnärsfärg på tub för att måla sin bana med. :beer:

/S
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav bastumannen 19 okt 2005, 19:33

Det har inte hänt så mycket sedan sist, men här kommer lite nya bilder i alla fall:
Bild
Kanske förs tankarna till det nya spelet GTL nät man ser dess bilar tillsammans :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Fortfarande långt ifrån klart, men hoppas att det blir lite tid till banfix snart...
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 19 okt 2005, 19:41

BildBildBild

Man undrar vad man gör framför datorn när man kan vara nere och jobba på sceneryn vid banan... jo nu kom jag på, för att få inspiration av sådana här bilder. Redigt tjusiga!

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Nico 19 okt 2005, 23:43

Ja när jag tittar på dina bilder får man det bekräftat. Den där svarta BMW'n är för mig det enda läckra som BMW har lyckats bygga, och då är den inte heller orginal. Säger väl en hel del vad jag tycker om BMW. Men just denna är det inget fel på... så jag köpte både den gröna och den svarta.
Gillar att du har hittat lite competition till NSU bilarna, tänkte på Abarten. Ser riktigt bra ut ihop. Hur går det i en riktigt match-up? Är det jämnt skägg eller???....

/Nico
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav bruce 20 okt 2005, 12:23

Riktigt jäkla snyggt!!!!!!!!!!!!!!!!!!
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav bastumannen 20 okt 2005, 13:38

Tack tack!
Jag hade inte tagit några tider på Abarth bilarna faktiskt bara kört dem mot varann. Men jag testade lite idag och de verkar vara jämna med NSU faktiskt (ca 7,3sek). Detta direkt ur boxen. Både NSU'erna och Abarth'erna hoppar ganska friskt i omodifierat skick, men min ena NSU har jag sänkt, slipat däck och fälg samt lagt till en hel del vikt, så den går mycket fint (ca6,9 sek och mycket stabilare). Kommer att gå över de övriga också så att de blir lika fina. Dessutom har jag mina små Austin Healey Sprite's som passar i denna storleksklassen :)
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Nico 20 okt 2005, 14:33

När du sänkte den slipade du då bara på stolparna som skruvarna dras fast i???

*sugen på detsamma*

Frågan är bara vilken av de 4 man ska börja med :)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 115 gäster