Ny trespårig träbana under konstruktion...

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Inläggav Storabjörnen 23 jun 2005, 23:42

Vilka bra fotografier du tagit dessutom! Ruggigt snyggt!.

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav bastumannen 15 sep 2005, 20:15

Ok, nu har det hänt en del sen jag la in bilder här sist, så här kommer lite bilder på hur bygget tar form så sakteliga:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har även installerat tidtagning på banan med hjälp av en deadstrip och SRM, men mer info om detta finns i tråden om Lap timer2000.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Ghost 15 sep 2005, 20:48

Toksnyggt! :D
Användarvisningsbild
Ghost
Avstängd
 
Inlägg: 3692
Blev medlem: 04 jun 2004, 21:13

Inläggav Rokkoko 15 sep 2005, 21:47

Grymt snygg bana! Vart är VW-bussarna ifrån?

MVH // Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav bastumannen 15 sep 2005, 22:32

Tack så mycket för de fina orden :D . Bussarna är inköpta i Australien, men jag har hört om folk som köpt liknande även här i Europa. Kinsmart, made in china står det undertill, om detta hjälper. Jag hade faktiskt tänkt att motorisera dessa, men har ej kommit till skott än... dessutom är de tillverkade på så sätt att allt under taket är i plast, men hela taket är gjort i någon tung metall :P , så de skulle nog kräva en hel del bly i botten för att stanna på rätt köl om man säger så :rolleyes: . De ser dock bra ut stillastående också :beer: . Det kommer att bli en utkiksplats längs den övre rakan, där en förmodligen kommer att stå, medan den andra kommer att hålla till på platsen där de båda står nu, på bilderna.
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 15 sep 2005, 22:46

Jag såg sånna bussar senast på macken som är vid Braehus norr om Jönköping. Så nog finns dom här också.

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav Rokkoko 15 sep 2005, 23:24

Tack! Om du vill motorisera finns ju alltid OCAR som gör en liknande buss i resin... finns bl.a. hos Pendle..

MVH // Rickard
Användarvisningsbild
Rokkoko
Kartläsare
 
Inlägg: 943
Blev medlem: 02 feb 2004, 02:08
Ort: Stockholm

Inläggav affe 16 sep 2005, 00:06

Snyggt byggt!!! :thumb:
***Hellre fartglad än skitsur***
affe
Kurvvakt
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 feb 2005, 01:43
Ort: Landskrona

Inläggav bruce 16 sep 2005, 07:57

Kanon, ser riktigt bra ut!!
It's easier for a fast rider to lern not to crash than for a slow rider to lern how to ride fast.
Användarvisningsbild
bruce
Depåman
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 jan 2005, 18:05
Ort: Motala

Inläggav Tony 17 sep 2005, 18:59

Vackert! vackert!

Sådana bussar såg jag faktiskt på en marknad här i Ryd häromdagen. Så när marknaden kommer till byn får ni ta en svängom dit för i stort sett alla leksaksstånd hade dessa. Men är de helt i skala 1:32 för de ser lite mindre ut? Eller är det kanske fotot man blir lurad av...
Användarvisningsbild
Tony
Mekaniker
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 14 jan 2005, 15:07
Ort: Ryd, Småland

Inläggav bastumannen 18 sep 2005, 20:20

Tack igen :beer: !
Om, VW bussarnas storlek: De ser kanske lite små ut ja, men det står 1:32 :wink: . Som om det betyder nåt... :P . Hur som helst Hjulbasen är 73,5mm och bredd 52mm och längd 134. Kul att höra att de finns här också! Mina kostade ca 50 kr/st så de borde väl kosta nåt sånt här med kan man tycka, och det kunde man ju bara inte gå förbi när man såg dem i butiken :thumb: .
Kanske det kan bli någon OCAR så småningom, måste bara bli klar med en massa andra projekt först.... :D
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav Storabjörnen 18 sep 2005, 20:51

Jag är medlem i Volkswagenhistoriska klubben. Jag har sett många sånna bussar i mina dar, och det är INTE stora i verkliga livet heller.

Kanonsnygg bana! :thumb:

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav stefan_k 20 sep 2005, 15:11

Tobbe,
måste bara fråga lite mer scenery-byggtekniska saker: Om jag minns rätt från vad jag läst någon annan stans tidigare så använder du hönsnät för att övergrygga bandelarna och göra kullar i sceneryn. Täcker du sedan dessa med gipsbindor som doppas i vattnet och läggs på hönsnätet? Funkar det med hönsnät eller bör man ha mer finmaskigt nät för att få gipset att täcka?

Färg att måla gips med, samma som till frigoliten eller?

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Inläggav bastumannen 20 sep 2005, 22:43

Jo det stämmer bra stefan! :wink: Jag har vanligt hönsnät med 16mm maskor. Detta täcks sedan med gipsväv från Heki, kostar dock 89kr för 200x20cm, så den är inte billig direkt. Man borde kunna hitta något som de använder på sjukhus istället för Hekis variant, någon med sådana kontakter här? Kan även tilllägga att gipsväven krymper något då den läggs på, vilket gör den mindre dryg så att säga.
Färgen jag använt på gipsen är densamma som på frigoliten, men på vissa delar har jag även använt Humbrol färger i olika nyanser. Det är ju vad man vill ha liksom, och gipsen tål nog det mesta till skillnad från frigoliten som blir "mycket ledsen" om man inte använder akryl färger :P
bastumannen
Depåman
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 02 feb 2004, 19:53
Ort: Lund

Inläggav stefan_k 21 sep 2005, 10:44

Tack för tipsen,
Alternativ till Heiki skulle kunna vara Panduros gipsbindor.

Pris 95 :-/m2 jämfört med Heikis som om jag räknar rätt ligger på 198:-/m2

Fast det blir fortfarande en del kostnad om man har en stor bana… Borde inte sånt kunna finnas på Toys R Us eller nåt också? Hittade även att gipsbindor skall finnas på Apoteket men fick inte fram någon prisuppgift på det… Det tar emot att börja kladda med papier mache…

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster

cron