Sveagatan Wäggenring!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 11 jun 2012, 21:43

I brist på annat såhär i väntan på fotbollen, så tänkte jag starta en tråd om vårt lilla projekt.

Det hela började med att jag var sugen på en riktig bilbana efter att som barn haft en Tyco.
Mycket äldre och lite rikare så köpte jag mig till slut en riktig bana. Ville köpa en Ninco, men det slutade med en Scalextric RMS 9.3m.

Lite senare, och lite "rikare" hittade jag en annons på Blocket med exakt det jag ville ha! 2st Ninco GT Max 9.3m för 2000kr!!! Ringde och ringde och till slut blev det en deal. Tyvärr var den ena banan såld, och den som var kvar var inte en GT Max utan en DTM, dock lika lång.

I samma veva lyckade jag få till en bytesaffär och blev av med min Scalextric i inbyte mot några bilar och en del bandelar.

Nu står jag alltså här med en Ninco DTM 9.3m samt ett gäng extra bandelar och 13 bilar!

Tanken är att det skall bli en någorlunda permanent bana med tiden.

Har köpt lite skivor, lite lister och reglar å lite annat...har en tanke som jag skall försöka genomföra.

Inga stordåd i matchen ännu...vi får hoppas på bättring i andra halvleken!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 11 jun 2012, 22:02

Har länge spånat på en lämplig layout till vårt projekt, och har en idé...men vet inte riktigt om jag är helt nöjd...eller så är jag det...hmm...

Förutsättnignarna är dessa:
Banan får uppta en yta av maximalt 360x111cm och inte innehålla några broar eller andra fasta komponenter över 4.5cm höjd.

I dagsläget har jag följande bandelar, men planerar att komplettera med de delar som krävs för att få en layout jag gillar.

14x Standardrakor
4x Halvrakor (1/2)
1x Quarter-rakor (1/4)
1x Startraka
4x R1-kurva
19x R2-kurva
4x R3-kurva

Detta är vad jag har, men planerar en beställning från tyska Ninco med lite varvräknare, transforator och de bandelar som behövs för den layout jag finner trevligast.

Lägger med en bild på den layout som ligger närmast till att bli verklighet.

Bana1.gif
Bana1.gif (78.9 KB) Visad 34868 gånger
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 11 jun 2012, 22:16

Kanske skall tillägga att jag mer än gärna tar emot tips på layouter som skulle funka på den angivna maxytan, eller tips som jag kan använda för att ev förbättra den layout jag redan skissat upp.

Måste oxå nämna det att jag först ritade på en så snabb bana som möjligt, men efter att ha testat lite olika banor hemma på golvet, så har jag märkt att det roligaste inte är att köra så fort som möjligt, utan det är de branta kurvorna som är det intressantaste. Det är där loppen avgörs, och inte på rakorna!
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav GranTurismo 12 jun 2012, 20:59

Jag tycker du fått till en bra och varierad layout som du definitivt ska provbygga. En snabb parabolicakurva, en lång raka, en hårnål och en teknisk kurvig sektion. Kan man begära mer?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 12 jun 2012, 21:27

Egentligen inte. Antar att det blir mer av en rallybana om man klämmer in mycket mer kurvor.

Har kollat ut vad som saknas och de tillbehör som skall inhandlas, så det lär bli en beställning inom de närmaste dagarna. Sen börjar det bli dax att bygga på "skivan"...
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 12 jun 2012, 21:31

En nackdel med detta projekt är att det kommer bli svårt att bygga någon form av livery, då inget får vara högre än 4.5cm. Möjligen kan man köra gräs och mycket låga "vallar" här och var.

En fråga oxå som jag funderat en del över.
Banan kommer vikas upp mot väggen då den inte används...hur fäster man då banan så den inte rasar ner så fort den vänds!? Scalextric har ju små "klamrar" som kan skruvas fast i underlaget så banan "kläms" fast. Har Ninco något liknande, eller är Ninco och Scalextric lika höga så man kan använda samma "hakar"?
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 12 jun 2012, 21:37

Oj vad jag skriver i min egen tråd, men det får ni leva med!

Hade faktiskt i första versionen av denna bana lagt in en äkta schican istället för den R2-kurva som är längst till höger. Gillade utseendet, men tyvärr blev banan då för lång. Dessutom finns risken att bilarna krockar då banorna går "ihop" i kurvan....men det blev riktigt fräckt...

med schican.jpg
med schican.jpg (57.08 KB) Visad 34726 gånger
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Aramis 12 jun 2012, 22:41

Att spåren går ihop kan vara en härlig krydda om det är så att det ena spåret är mycket snabbare än det andra, då krävs det en "riktig" omkörning för att komma förbi. Men oftast krävs det att förarna är någorlunda erfarna, annars blir det mest krasch och bang...
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 13 jun 2012, 06:00

Å erfarna är vi inte...varken jag, sambon eller barna. Så det får nog bli utan schikan så slipper an mixtra för mycket med längden också.
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav GranTurismo 13 jun 2012, 20:20

Datate78 skrev:Banan kommer vikas upp mot väggen då den inte används...hur fäster man då banan så den inte rasar ner så fort den vänds!? Scalextric har ju små "klamrar" som kan skruvas fast i underlaget så banan "kläms" fast. Har Ninco något liknande, eller är Ninco och Scalextric lika höga så man kan använda samma "hakar"?



Jag minns att i äldre Nincokataloger så brukade de vissa ett förslag på hur man kunde bygga en fällbar skiva för den gamla "Master track" som var designad för att få plats på en begränsad yta. I det förslaget skulle man helt enkelt spika fast den med små nubb ute i kanterna. Vill du inte spika i bandelarna (vilket jag förstår) kan du ju pröva med smältlim.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 13 jun 2012, 20:57

Var inne hos den lokala hobbykrängaren idag. Tyvärr hade han inte mycket...och det som fanns var inte billigt. Trots det blev det ett par R1or och en halvraka, även om han tyckte jag både skulle köpa nya handtag, läktare och en fräck Slot.It.bil. Resten blir till att beställa från tyskland.
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 17 jun 2012, 21:48

Roade mig med att bygga upp en temporär bana innan bygget av den nya kommer igång. Blev en riktigt trevlig bana med både fart och lite "trix". På denna bana kunde man för första gången känna ordentlig skillnad på de "enkla barnbilarna" och min Ninco Lightning Mosler.
Moslern och min Scalextric Ford GT40 kan matcha varandra hyggligt då rakorna inte är så långa. GTn är dock betydligt mjukare och man kan verkligen känna att Moslern är lite mer "racing" än övriga bilar. Den är snabb och bromsen hugger ganska direkt i förhållande till övriga bilar!

Såhär ser banan ut i dagsläget.

Tempbanan.jpg
Tempbanan.jpg (163.89 KB) Visad 34329 gånger




För övrigt så hoppas jag att ordern från tyskland dyker upp i morgon. I fredags landade paketet i Sverige, men sen tog det stopp pga helgen.
Ska bli kul med lite varvräkning, och först då kan jag bygga upp den tänkta fasta banan å se hur stor den blir exakt i verkligheten.
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Lasp 18 jun 2012, 03:41

Riktigt snygg provbana. :)
Har du testat att köra den åt båda hållen? Hur upplevs det!
Visst är det mycket stor skillnad på bil och bil. Därför bygger jag nu en testbana, för att skaffa mig mer erfarenhet. :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 18 jun 2012, 22:15

Ja, den var riktigt kul att köra, dock glömde jag testa att köra åt andra hållet innan den revs...
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Re: Sveagatan Wäggenring!

Inläggav Datate78 18 jun 2012, 22:29

Sådär...idag kom ett litet paket från tyskland innehållandes några smårakor, en Nincobåge, några doseringsupphöjjare samt en ställbart nätagg, 8-20V 3A, borde räcka till tycker jag!

Nya banan ser ut såhär!

nya banan2.jpg
nya banan2.jpg (200.05 KB) Visad 34267 gånger


Tur att jag beställde med en 5cm-raka för säkerhets skull. Den gick åt trots att UR3 tyckte att det skulle funka utan. Ett bra tips jag läste här...!

Kanske inte lika kul att köra som testbanan, men nu har jag ett utrymme på 357-359x111cm att leka med, å då var detta en hygglig layout tycker jag.
Väldigt mycket fart och inte alltför mycket problemkurvor....återstår å se hur det blir att rejsa...om det blir svårt å komma om eller om det blir roliga rejs...


En fråga. Vad händer om man krämar på för mycket volt? Om nått barn börjar trycka å ställer nätagget på max, dvs 20V...bränner an motorn då, eller blir det bara jäkligt snabbt?
Scalextric-bilarna är ju specade till 12V medan Ninco-bilarna är specade på 14.8V.

Kan man ha sönder bilarna om man ställer 20V?
Ninco-driver!
Datate78
Braidsbytare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 17 jul 2011, 14:18
Ort: Fjugesta/Örebro

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron