Hammers Parkway projektet

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Lasp 09 aug 2012, 16:38

Det är naturligtvis mycket bättre att testa, om än på golvet, och än om det så bara vore halva banan!
Men bli nu inte körandes hela natten efter din lilla utfärd till Veberöd :cuckoo:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 09 aug 2012, 17:27

Lasp skrev:Det är naturligtvis mycket bättre att testa, om än på golvet, och än om det så bara vore halva banan!
Men bli nu inte körandes hela natten efter din lilla utfärd till Veberöd :cuckoo:


Preciiiis vad jag ville höra :up:

Firade din kommentar med att göra mitt första EbayScalextricköp - en liten SCALEXTRIC Ford Cortina GT - 1964 Coupe Des Alpes - C3023. Min första bil med ljus & 8'e bilen i Val Solo's stall :beer:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 09 aug 2012, 22:55

Val Solo skrev:O så ringer såklart Leif på slotcar4fun.se & meddelar att alla delarna nu ankommit!!!
Arghh, varför måste han vara så snabb? Detta kan ju innebära att jag inte kan hålla mig ifrån att bygga upp banan på golvet. Eller KAN en bilbaneholic vara så disciplinerad att han väntar med att testa banan innan han byggt plattformen??

>:-S


Nej... *skrattar*

Lundbergs Möbler? Gammal kund här i Tibro.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 10 aug 2012, 12:34

Efter jobb igår bar det av mot Veberöd för min första dejt med Leif (troligtvis inte sista). Här ser man en glad "dealer". Synd att inte "first time's always free"...
Bild

Bilen lastades - jag skulle LÄTT kunna passera som hälare med den backluckan 8-)

Bild

Firade oxå det hela med inköp av en Ford Lotus Cortina Mk1 1964

Bild

som ska reisa mot Ford Lotus Cortina - 1964 Coupes des Alpes Winner som ebay'ades in igår

Bild

Nåväl.... Efter en lång & trevlig pratstund med Leif om allt från hans mobila träbana till bilbane-snick-snack om vissa av Er (bara bra saker) så bar det av mot Veberöds ökända (?) Pizzeria Valentino för lite matintag.

Väl hemma på Hammars Park började rev jag upp std-banan som legat på golvet & KUNDE SÅKLART INTE HÅLLA MIG ifrån att börja på nya banan, dvs Hammers Parkway. Notera att banlayouten finns på iPaden - miljövänligt :thumb:
Bild

Det visade sig att - när jag deletade alla borders från beställningen - jag även deletat alla 78mm raksträckor (dvs "short straights"). Dessutom (som jag tror käre mINdAt3z innan nämt) är UR3.0 pitväxlarna längre i verkligheten än i UR3.00, så jag fick snabbt UTAN datorhjälp på plats försöka få ihop allt. Fick tom användning för crossoverbrobitarna. Klockan 02:00 var jag klar (fast fotot tog jag nu - var för trött i morse):

Bild


Efter några varv med blåa Cortinan (10 sek) provade jag med min banvänligaste bil - Gallardo. o kom ner till 7,5sek... sen somnade jag.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag är nöjd. Storleken kommer att passa utrymmet. Funderar på att ta bort brobitarna o ha 2 vanliga rakor istället. Banan blir då ca 18m.

Däremot måste jag ju snart riva banan för att börja med plattformen. Min fina plan (ovan ngnstns) är inte följd slaviskt..fan den e inte följd alls..
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 11 aug 2012, 00:41

Val Solo skrev:Firade din kommentar med att göra mitt första EbayScalextricköp - en liten SCALEXTRIC Ford Cortina GT - 1964 Coupe Des Alpes - C3023. Min första bil med ljus & 8'e bilen i Val Solo's stall :beer:


Grattis. Nu är du fast i e-Bay träsket med resten av oss. :D

Glöm inte att du måste samla på de här nu också när du köper bilar. Naturligtvis tillsammans med en loggfil på service du gör på bilen? *skrattar*

http://www.scalextric.com/FileLibrary/F ... FileID=348
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 11 aug 2012, 10:37

mINdAt3z skrev:
Val Solo skrev:Firade din kommentar med att göra mitt första EbayScalextricköp - en liten SCALEXTRIC Ford Cortina GT - 1964 Coupe Des Alpes - C3023. Min första bil med ljus & 8'e bilen i Val Solo's stall :beer:


Grattis. Nu är du fast i e-Bay träsket med resten av oss. :D

Glöm inte att du måste samla på de här nu också när du köper bilar. Naturligtvis tillsammans med en loggfil på service du gör på bilen? *skrattar*

http://www.scalextric.com/FileLibrary/F ... FileID=348


Shit, du har helt rätt. Både digitalt o hardcopy (gärna laminerat).. Hmm måste införskaffa lamineringsapparat!!!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 11 aug 2012, 10:54

Banan ser ju kanon ut Solo. Och kul att följa hela förloppet med allt från skvaller om racers, pizzahak och bilder på glada säljare. :) Kan knappt vänta nu på att få se banan uppe och snurra.

Har du kollat något på vad du ska ha för typ av färg när du målar liggunderlag som du tänkt använda? Provade lite en gång för några år sedan, men färgen släppte efter ett tag (trots primer), och jag lyckades aldrig hitta svarta liggunderlag.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav GranTurismo 11 aug 2012, 11:15

Härligt, kul att redan se banan växa fram. När fördämningen väl brustit brukar mer antalet bilbanegrejer växa väldigt fort :-D= .

Tycker du verkar fått till en rolig bana som jag gärna skulle testa. Vill dock ge förslag om ändring på vad jag tycker verkar vara en udda lösning. Längst upp i bild har du en hårnål som höjs upp och går ut över banan under. Varför? Vore det inte bättre att förlänga rakan fram till den avsmalnande hårnålen med de bitar som används fram till den andra hårnålen och sen bara ha den på plant på golvet/skivan?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav GranTurismo 11 aug 2012, 11:18

Val Solo skrev:Sammanfattningsvis kan man säga att jag är nöjd. Storleken kommer att passa utrymmet. Funderar på att ta bort brobitarna o ha 2 vanliga rakor istället.


Aha, angående min fråga så är det kanske det som du menar med detta?
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 11 aug 2012, 11:32

GranTurismo skrev:
Val Solo skrev:Sammanfattningsvis kan man säga att jag är nöjd. Storleken kommer att passa utrymmet. Funderar på att ta bort brobitarna o ha 2 vanliga rakor istället.


Aha, angående min fråga så är det kanske det som du menar med detta?


Njäe. Tanken e ju art scenery skall byggas när väl plattformen e klar. I "hårnålarna" ska det vara upphöjt. Tror jag vill ha en "stenmur" där vid "undre" banans sida mot den "övre" banan!

Så fort plattformen e gjord & upphängd e alla välkomna att testköra. Måste oxå hinna fixa usbkabel & SSDC/PCLP. Just nu e det bara döttrarna som gillar SSDs PitLane Game. Men det e ju inte fel att de gillar det. Det gäller att slussa in dem genom att det e roligt :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 11 aug 2012, 11:35

mINdAt3z skrev:Banan ser ju kanon ut Solo. Och kul att följa hela förloppet med allt från skvaller om racers, pizzahak och bilder på glada säljare. :) Kan knappt vänta nu på att få se banan uppe och snurra.

Har du kollat något på vad du ska ha för typ av färg när du målar liggunderlag som du tänkt använda? Provade lite en gång för några år sedan, men färgen släppte efter ett tag (trots primer), och jag lyckades aldrig hitta svarta liggunderlag.


Oh, nej. De tankarna e inte komna än. Just NU på väg till Jula för att köpa ställbara arbetsbockar:
http://www.jula.se/hopfallbar-arbetsbock-342013
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 11 aug 2012, 14:11

Jula har nog passande liggunderlag också med 8mm.

http://www.jula.se/liggunderlag-1800x500-mm-771063

Bra företag. Kund också. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 11 aug 2012, 15:54

mINdAt3z skrev:Jula har nog passande liggunderlag också med 8mm.

http://www.jula.se/liggunderlag-1800x500-mm-771063

Bra företag. Kund också. :D


Bockar inköpta, liggunderlagen var slut!
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 13 aug 2012, 20:38

Efter mycket stånkande & pustande, rivande av den monterade golvbanan samt monterande av bockarna (som bestod av en himla mängd muttrar o metallbitar) började undertecknad slita med frigolitskivorna & armeringsjärnen. Lade oxå lite lim emmellan kortsidorna.

Därefter armerades långsidorna med mindre bitar av järnen & trycktes ihop utan lim. Ett jkla meckande med tanke på att de blir 2.40m på ena hållet & allt arbete utförs inomhus i vardagsrummet. Tillslut var de 10 skivorna ngt sådär ihop:

Bild

Märk att plattan & armeringen ser ut som en röntgenbild på ngn stackare med en jäkla massa titanskruvar i kroppen :D
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 13 aug 2012, 20:40

Försökte lägga ner plattan (ensam iom att en 7 & 10 åring inte är till så mycket hjälp för sånt) för att se HUR stor den eg var.. Det höll på att gå åt helvete... Den e INTE så värst stabil.. men STOR

Bild

Får fundera lite på att öka stabiliteten. Det positiva är att den inte väger ngt alls
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster