Hammers Parkway projektet

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 13 aug 2012, 20:47

Drog en runda till Bauhaus & Biltema idag för att leta stabilisering - HITTADE efter mycket letande det jag sökte efter. Metall, 3 meter, LÄTT fast ändå superstabilt!!

2 st 3 meters aluminierättskivor sådana man kan ha för att jämna ut grusgångar mm samt 2 st 2meters aluminieprofiler - visserligen var de sistmända inte platta, men jag kan ju skära en 1cm's skåra på tvären o kila in dem.. Tyvärr blev det INTE billigt... men va fan. Jag bor själv & har ingen som tittar i min plånbok - förutom banken såklart:

Bild

Bilden e på tvären, men jag orkar inte ladda upp den igen :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 13 aug 2012, 20:51

Skäms lite för att plattformen har lite mycket glapp i sig - så bestämde mig för att spackla ihop den litta.

Bilbanebyggare-Bob (fräckt alias, bjuder på den om ngn vill ändra sin) :)

Bild

Hoppas att det stämmer att vattenbaserat spackel inte "bränner" cellplasten...
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 13 aug 2012, 20:55

ahhhh.. Inspirerad av bl a Largasso blev det ett litet extrainköp på Biltema till den framtida Hammers Parkway

Bild

OCH har även beställt USB kabeln från Riko på slotforum! Kredit e bra - men e rädd för att hamna på Lyxfällan... ITkillen som gick i konkurs pga ADHD-bilbaneprojekt
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 13 aug 2012, 21:13

Så tanken är att de två 3meters "rätskivorna" ska bära plattformen - placerar dem ca 10 cm in från långsidorna. Genom cellplasten skruvar jag ner 4 ögleskruvar som helt enkelt förankras i rättskivorna med mutter o skiva. I dessa öglor färster jag sedan vajrarna för lyftmekanismen (som ännu ej är helt igenomtänkt). För ÄNNU mer stabilitet kommer 2 stycken 2 meters aluminieprofiler att ligga på tvären "ovanpå" rätskivorna. Dessa skruvas ihop med rätskivorna.

----------------
x x
x x
----------------

(- = rätskivorna & x = aluminieprofiltvärslagen)

På denna ultralätta konstruktion ligger sen cellplasten. Har häller inte löst/tänkt klart vilken typ av "sarg" jag ska ha runt allt..
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 14 aug 2012, 06:38

Bra kämpat.

Hade nog blivit mer stabil plattform om skivorna satt ihop mer från början? Men att stärka upp med aluminium var ju smart. Sen är det nog mycket att plattan inte har så mycket stöd underifrån heller. Bockarna gör nog att man behöver ha en rätt rejält stabil skiva.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 15 aug 2012, 10:58

GranTurismo skrev:Härligt, kul att redan se banan växa fram. När fördämningen väl brustit brukar mer antalet bilbanegrejer växa väldigt fort :-D= .

Tycker du verkar fått till en rolig bana som jag gärna skulle testa. Vill dock ge förslag om ändring på vad jag tycker verkar vara en udda lösning. Längst upp i bild har du en hårnål som höjs upp och går ut över banan under. Varför? Vore det inte bättre att förlänga rakan fram till den avsmalnande hårnålen med de bitar som används fram till den andra hårnålen och sen bara ha den på plant på golvet/skivan?


Sorry, tridde jag hade svarat - men det var nog mer i tanke än med text :)
Tanken är att det ska byggas en liten kulle där. Nedre vägen kommer att ha en stenvägg på sidan som ev tom lutar utåt/uppåt. Dock så är tanken att inte ha FÖR mycket höjskillnad pga att banan ju ska hissas upp i taket. Så sammanlagd höjd inkl plattform ska ng inte vara mer än ca 20cm.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav GranTurismo 15 aug 2012, 13:33

No pressure!

Faktiskt så hade du bemött min undran redan på sida 2 ;-) .
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 15 aug 2012, 13:50

GranTurismo skrev:No pressure!

Faktiskt så hade du bemött min undran redan på sida 2 ;-) .


He he. Nåväl dubbelt svar är bättre än inget svar.

Vad gäller "bygget". Har nu spacklat båda sidorna. Stabiliteten ökade faktiskt lite, men kommer äbdå att behöva mitt lilla aluminiumskelett under cellplasten. Märkte dock PRECIS att mina 3meters rätskivor i aluminium är 3,02m långa... Hmm.. då kanske man kan använda den centimetern som stickr ut på var kortsida till att förankra ngn sorts "sarg"....
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 16 aug 2012, 11:37

Kämpar enträget vidare...Har dock fastnat lite. Just nu försöker jag få in 2 st aluminieprofiler (L formad i profil) IN i cellplastens botten - den kortare sidan ska vara införd helt in så att den "andra" sidan ligger platt emot botten på cellplastplattformen. Mitt problem är att det e så jkla svårt att få in profilen I cellplasten. Jag har skurit en 2 meter lång skåra som är lika djup som den delen som ska in, men trots det får jag inte i den "till botten". Så här ser det ut:
Bild

Har någon ngt förslag? Skåran nu är gjort med hobbyknivar. Vill ju inte vara FÖR våldsam iom att profildelen som ska ner i skåran är 2cm & hela frigolitplattformen är 5 cm.. Hade INTE varit kul om den knäcktes...


Väntar just nu på att få min nya varmtrådsskärare levererad iom att man får med formbara trådar som då kan formas som en kil - tror den kan lösa det. Dock kommer inte den förrän mitten på nästa vecka.
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 16 aug 2012, 21:07

Massa dumma Idéer kommer, men ingen bra.

Hur brett måste spåret vara för profilen? Såga/Fräsa/Kapa/skära ut spår med dremel / fräs kanske. Sänka ner profilen i spåret och limma / skruva fast den och spackla kanske.

Bränna med en lödkolv kanske funkar, men det känns ju inte kul att stå och bränna cellplast i vardagsrummet.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 16 aug 2012, 21:33

mINdAt3z skrev:Massa dumma Idéer kommer, men ingen bra.

Hur brett måste spåret vara för profilen? Såga/Fräsa/Kapa/skära ut spår med dremel / fräs kanske. Sänka ner profilen i spåret och limma / skruva fast den och spackla kanske.

Bränna med en lödkolv kanske funkar, men det känns ju inte kul att stå och bränna cellplast i vardagsrummet.


Fick ner den (ena) ganska bra efter mycket slit & 4 dammsugningsomgångar. Nu måste jag vänta tills tjejen hälsar på så att jag kan vända plattformen. Kommer ju inte åt andra sidan. Tror dock fullt ut nu på min plan. Plattan kommer bli riktigt stabil med de infasade tvärprofilerna samt de 2 längsgående aluminiumrätskivorna i botten.

4 öglor kommer dock att sticka upp för förankringen (hoppas inte det kommer att kräva omdesign av banlayouten. Ögleskruvarna (med platta o mutter i botten) kommer sen att vara det som vajrarna fästes i...

Men har liiiiite kvar tills dess :)
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav mINdAt3z 16 aug 2012, 21:42

Vänta tills tjejen hä... Men va ändå in i... knacka på hos grannen. :D Det här är ju viktigt ju.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 17 aug 2012, 00:21

mINdAt3z skrev:Vänta tills tjejen hä... Men va ändå in i... knacka på hos grannen. :D Det här är ju viktigt ju.


Blir svårt. Hon e från Jura perioden
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 21 aug 2012, 20:35

Kom in i ett limboläge iom att jag fortf väntar på min cellplastskärare samt att jag behövde hjälp av tjejen för att snurra plattformen så att jag kom åt båda kortsidorna. Till slut orkade jag inte vänta längre, så idag band jag fast en diskhandduk runt ansiktet, greppade lödkolven o började bränna ut skårorna för aluminiumprofilernas inkilning i plattan. Luktade ändå skit, men det funkade.

Därefter spacklade jag ännu mer & skulle precis börja borra hålen i rätskivorna som ska gå under/längs med hela plattan.. Märkte då att jag naturligtvis inte hade större metallborr än 6,5mm... Klockan är för mycket - bauhaus & liknande e stängt...

Under tiden har USB kabeln från Riko anlänt OCH aldelles nyss plingade postens SMS till. Cellplastskäraren ligger o väntar på mig på ICA :)

Så.. next steps:
- Inhandla vit vattenbaserad målarfärg så att jag kan måla plattformens undersida några ggr
- Komma på vad för färg man kan ha för att måla aluminium :-?
- Införskaffa 8mm metallborr
- Borra igenom rätskivor & aluminieprofilerna
- fästa ögleskruvarna
- införskaffa alla öglor för tak o sidovägg, vajrar i metall samt "vajersammanfogningsmetallprylar" :)
- borra 4-5 hål i taket för "vajertransportöglor" (beroende på hur jag sammanför metalvajrarna från plattformen innan de "går" ihop till en vajer/kedja/snöre längs med sidoväggen
- Borra hål i sidoväggen för "sluttampen" på vajer/kedja/snöre (tror att jag helt enkelt ska dra allt upp & ner iom att det inte kommer att väga så mycket..

Om inte jag kommer på ngt annat såklart :beer:
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

Re: Hammers Parkway projektet

Inläggav Val Solo 23 aug 2012, 16:00

Färgen e inhandlad. Nu har oxå min Proxxon cellplasttrådskärare ankommit :)
Bild

Har nu "brännt" ner långsidorna så att plattformen har rätt storlek. Det blev 3m x 2.10m.

Bild

Man kan nu oxå se att aluminieprofilerna är nedfasade i plattan. Har oxå borrat hålen på ena sidan & testat med aluminierätskiva längs med hela långsidan. FUNGERAR :)

Har sen oxå prajmat aluminiumprofilen med ngn metallfärg & börjat målandet på sidan närmast (på bilden). Verkar behöva måla plattformsjävelen säkert 1000ggr för att det ska bli snyggt. Den biten "närmast" / innan den nedsänkta palu-profilen har målats 2 ggr.. ingen jkla skillnad alls :-x

Kommer behöva slipa som fan oxå, samt spackla sidorna. Det var inte lätt att "bränna" rakt med en handhållen brännare....
"Som guys play hard to get, I play hard to want" -- Ford Farlaine, Rock'n'Roll detective
Användarvisningsbild
Val Solo
Mekaniker
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 31 jul 2012, 10:01
Ort: Limhamn

FöregåendeNästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

cron