Då var det dags att presentera mitt bidrag i egenlackade LMP-bilar - en NSR Audi R18 Monster #4. Jag blev ju ombedd att detaljerat beskriva ett lackprojekt från start till mål och det ska jag försöka göra med denna bil. Tyvärr har jag varit ivrig (som vanligt) och glömt fotograferat varje steg men förhoppningsvis är allt glasklart ändå!
Bilen är egentligen ingen jag har trånat efter utan mer ett "måste-köp" för att testa vårat nya LMP-tänk i klubben. Kommer mer till det vid annat tillfälle i annan tråd, här tänker jag enbart berätta hur tillvägagångssättet och tänket har gått till under lackeringen av detta white kit.
När jag håller på och klurar på hur liveryn till en bil ska se ut brukar jag först ta hjälp av herr Google och kolla in hur riktiga bilar ser ut. Vissa lackeringar använder sig så bra av bilens linjer och former och det är en stor inspirationskälla. Ofta brukar jag ha mina perioder av vissa sponsorer; i början av min bilbanekarriär var det Gulf, sen blev det Repsol, Lucky Strike m fl och nu har turen kommit till Monster. Dricker en del Monster på jobbet då jag jobbar ständigt nattskift så det finns en tydlig relation till märket. Nico har ju redan målat ett par så jag vet ju hur snyggt det blir!!
Inspirationskällan
Dekaler tillverkar jag själv i ett fotoprogram som heter Gimp (gratis) och skriver ut med färglaserskrivare (Samsung) och använder mig av papper av märket Crafty. Har fortfarande inte fått till inställningarna så det blir så perfekt krispig utskrift som jag egentligen vill ha. Har försökt att kalibrera skrivaren men mina kunskaper är tyvärr begränsade. Dekalerna har upplösningen 300 dpi och det ska vanligtvis räcka gott och väl och vid utskrift med standardpapper med finaste utskrift så blir det klockrent men med dekalpappret blir det tyvärr inte som jag vill... Hur som helst, nu ska jag beskriva i detalj hur jag går till väga:
Karossen slipas med ultrafint slippapper (grått med skum ca. 5mm tjockt), sedan diskar jag karossen med Yes och ljummet vatten. När karossen blivit torr är den smuts- och fettfri med en mycket god vidhäftning. Vet att vissa använder sig av grundfärg, det gjorde även jag förut, men det behövs faktiskt inte. Använder till 90% Auto K blankvit billackspray. Det är en ren vit utan brytning och är lätt att få slät och den torkar fort. Till den här bilen har jag dock enbart använt mig av färger från Biltema då de ju är förhållandevis billiga med 60 kr/burk. Är inte helt nöjd med dessa färger men jag misstänker att det fuktiga höstvädret var en bov i dramat.
När jag lackar karosser sätter jag dom på en halvliters colaflaska med rullad tejp på korken så den sitter fast inuti karossens tak. Detta gör det lätt att snurra 360 grader utan att behöva släppa greppet nämnvärt. Jag brukar lägga det vita i 2 eller 3 lager beroende på hur det täcker och jag väntar ca 5 minuter mellan lagrena. När det vita är färdigt låter jag karossen stå och torka till nästa dag, då slipper man fingeravtryck och lacken klarar av att maskeras utan problem. Var jag lackar? Oftast på balkongen men även inomhus på jobbet emellanåt där ventilationen är hyfsad.
Här har jag lackat Audin vit och har börjat maskera för det som ska vara grönt. Den gröna är en fluorescerande färg som stämmer väl överens med den gröna i Monster-loggan. Maskeringstejpen jag använder mig av heter Scotch Plastic Tape och är blå och har en fin elastisitet. Den är betydligt dyrare än en konventionell maskeringstejp men så blir kanterna inte frasiga utan helt raka så det tycker jag är väl värt de extra pengarna.
När väl maskeringen är klar och jag har försäkrat mig om att det inte kommer att ”läcka in” någon lack på oönskat ställe lägger jag första lagret med grönt. Här börjar problemen med höstvädret visa sig. Den gröna vill inte riktigt bita och det blir vitt kvar i kanterna intill maskeringstejpen. Jag tvingas lägga totalt 4 lager av den gröna och nyansen blir något mörkare än vad jag först hade tänkt mig. Ingen större katastrof men det svider alltid i mitt pedantiska sinne när det inte går som jag vill...
Efter avmaskering får karossen vila ytterligare ett dygn. Nu är det dags för maskering igen, det svarta ska lackas och det blir den sista färgen på denna bil. Man brukar ju alltid sträva efter att lägga den ljusaste färgen först och den mörkaste sist, så har jag även gjort denna gång men då får jag även ta itu med ett delikat problem. Den gröna strimman på fenan måste maskeras bort och den är bara ca 2 mm bred... Fram med 1 mm tejpen och efter en stor klunk Monster och en färsk prilla blir fingrarna stadiga och maskeringen går som en dans! Lackar även vingen svart efter att ha diskat den med Yes.
Dags för den sista avmaskeringen och finputsning. Även fast jag varit extremt noggrann brukar det alltid krypa in nån färggnutta här och där (knappt synbart) och det brukar jag skrapa bort med en vass hobbykniv. På denna bil fick jag ett stänk med grönt som trängt in genom maskeringstejpen och gått ihop med det vita på ett konstigt sätt. Fick putsa ända in i plasten för att få bort det... Men som tur är kommer det inte synas när bilen väl är klar.
Nu får karossen vila ytterligare ett dygn tills det är dags att applilcera dekaler – roligast av alltihop!!Jag börjar med de dekaler jag på förhand bestämt med säkerhet var jag ska placera och sen växer det sakta fram en helhet tills det är dags att sätta stopp! Med denna bil tog det stopp rättså sent och slutresultatet vittnar om att jag applicerat inte mindre än 42 st dekaler!! (Nytt rekord) Inte för att ju fler desto bättre skulle vara sant men på den här bilen ansåg jag att det passade bra. Har kopierat sifferdekalerna från den äkta förebilden för att få till autensitet, något jag har börjat eftersträva med ansträngning på sistone. ”Could have been” brukar Nico kalla det och jag kan inte beskriva tanken bättre.
När väl så dekalerna är på plats får de sätta sig i några timmar innan klarlacken ska på. 3 lager brukar bli perfekt och så även i detta fall men med stora komplikationer. Efter första lagret inser jag att det är något som inte står rätt till. Lacken blir inte klar utan mjölkig och matt på stora delar av karossen. Efter ett tips om att värme kan få bukt med problemet lägger jag andra lagret med klarlack och rusar in med karossen till köket och håller den i ugnen som jag ställt på 100 grader. Då blir klarlacken blank och förblir också så. Om det beror på väder och vind eller andra märkliga tillfälligheter vet jag fortfarande inte men roligt är det inte...
Jag låter karossen ligga nästan 2 dygn innan jag börjar montera lysen, backspeglar, vinge etc, detta för att klarlacken ska få härda så jag inte gör en massa fingeravtryck och märken. Jag lackar fälgarna med svart metallic för att få ett lite råare utseende och jag tycker det passar bra till bilen. Fälgarna är Sloting Plus BBS och i måtten 16,5 x 9 mm jämfört med originalens 17 x 8 mm fram och 17 x 10 mm bak som jag tycker var för stora för bilen. De små fenorna fram på sidorna och backspeglarna låter jag vara plastsvarta, dels för att jag har bråttom och bli färdig och dels för att de ändå löper stor risk att gå sönder och lossna vid första krasch...
Återkommer imorgon med nästa Monster-bil...
/Anders