Nybörjan som ger sig in i leken!

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 20 okt 2013, 22:27

Hallå där gott folk!

Jag är som många andra nybörjare och en som fallit tillbaka i tiden.
Har suttit här ett par veckor och läst igenom många projekt, riktigt grymma är ni måste ja säga.

Själv så har ja en plan om en 3 kanske 2 spårig digital trä bana med växlar å depå, så får vi väll se hur de slutar,
Om ja lyckas att få ihop allt.
Dock så kommer de nog dröja ett bra ta innan ja verkligen kommer igång med bygget.
Då renovering i grabbens rum just nu står på schema + en hög med andra grejer.

Vilket system som ja ska köra, har jag ingen aning om, verkar finnas en del att
Välja mellan.

som de ligger till nu, så har ja lyckats få ihop några layouts i UR30
Men verkligen svårt att veta vad man kommer att gilla.
De som var bra med ur30 var att man kunde spara i dxf format, och de passar mig perfekt
då ja har en cnc fräs i verkstan, inte nån jätte stor med funkar nog kanon bra åt detta.
Gjorde ett litet test idag med en 180graders kurva.
Tyvärr så blev inte linjerna jäma å fin i svängarna när man spara direkt ifrån ur30.
Som tur är så är de lätt att fixa till de i programet.
Som ni ser på när bilden, de blev så när ja tog direkt i från ur30, men men.

Ja vi får väl se hur lång tid de tar innan nästa uppdatering blir.
Men nu ver ni att en till är på gång med en räserbana :)

/mvh
Bilagor
image.jpg
image.jpg (108.52 KB) Visad 34797 gånger
image.jpg
image.jpg (98.57 KB) Visad 34777 gånger
image.jpg
image.jpg (88.59 KB) Visad 34800 gånger
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav largasso 20 okt 2013, 23:20

Fräckt !!!!!!

Välkommen till forumet !

Håller själv på lite med CNC (plast/trä) i blygsam skala, men inser potentialen.
Vilka program använder du för att konvertera DFX:n till Gcode. (hela vägen)

UR30 är nog för grov på att rita cirklar för att det skall bli bra i en CNC, men det borde väl gå
att fixa i fräsens programvara ? Fast förmodligen går det att köra på utan för stora besvär,
bilarna är inte så känsliga. 8-)

Kul att du fastnat för "sporten" :D
Bor du i Skåne är du välkommen att hälsa på när vi i Helsingborg kör (även om du inte är skåning)
skicka ett PM i så fall.

Skall bli kul att följa dej på resan.

Lycka till
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 21 okt 2013, 01:03

Tack så mycket largasso!

Va kul.. Jag är också i den blyga skalan när de gäller cnc, men väldigt intressant och roligt är de :).

Jag använder mig av aspire vectric, väldigt lätt program att komma igång med, och man kan göra väldigt mycket med de.
Men jag är bara 2d stadiet ännu, och de håller gott å väl änså länge.
Om du tänkte på att göra svängen till en del istället för flera lösa delar?
Så var de inte så svårt, gjorde hela svängen i ur30 importera filen till aspire och när ja väl hade filen där så väljer man vilken typ av fräsning du vill göra, i detta fall, profil/slot markera alla de streck du vill fräsa, bestäm djupet, skärhastigheter mm, tryck på klakylera... Klart, sen är de bara spara och importera nya gkod filen till styr programmet som för min del är winpc-usb. Vill ge mig in på mach3 när jag väl har en stationär dator.
Sen får man självklart göra två fräsningar i denna typ, först spåren och sen väg kanten.
Vad använder du för program?

De tror jag också, men som att fixa till jämnare linjer de går att lösa rätt enkelt.
Hehe så sant så sant :)

Har jag vägarna förbi så absolut, dock så bor ja uppe i skogen (Bollnäs) :D
Så är en bit i mellan, men tack å bock för vänligheten.

Hojta till om de är nå CNC funderingar så kanske vi kan lära oss av varandra?

Hoppas verkligen att jag kan få komma igång lite inom en snar framtid med detta :)
Tack å tack.

Och nu äre natta :D
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

layouts

Inläggav Lill.persson 08 mar 2016, 12:33

Hej igen!

Haha ja jag sa att de kunde ta tid, men de har varit andra prioriteringar.
Nog om de.

Då tidigare layouts har har försvunnit så har jag börjat med en ny, försöker kopiera The ring av dart hobbies, om ni sett den, jag tycker den ser ut att ha ett bra tempo och flow.

Tycker mina egna inte blev så bra, så sprang jag på denna för ett par veckor sedan.

Men min stora fråga är, vad tycker ni om att ha ett parti där de smalnar av och du måste tänka på de andra förare.
Är det roligt att ha ett sånt parti eller ställer de bara till med en massa krascher?

Fresten så kommer de bli en 3 spårig analog bana då jag känner att de blir enklast så som första bygget.

The Ring 90mm 2016-03-08 kopia.jpg
The Ring 90mm 2016-03-08 kopia.jpg (94.56 KB) Visad 33846 gånger
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lasp 09 mar 2016, 00:55

Kul att det tar tid!
Mycket händer under tiden! Nej, det är inte fel att man bygger så att man måste ta hänsyn till andra förare!
Precis som i verkliga livet, och även inom racing! Att vara ensam, on the track! Är ingen hit!
Jag ser ju att du även får höjdskillnader på denna bana! Kör du på.
Så kan du säkert implementera digitalt och racing line när du är mogen för det!
Det största problemet är ju att få tillräckligt antal motiverade förare att ställa upp.

Lycka till med projektet säger Lasp :thumb:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 09 mar 2016, 21:47

Hehe, ja tid tar de =)

Vi höll ju på med äldsta grabbens rum när jag starta tråden, sen under tiden så kom de ännu en till grabb =)
så man har fullt upp om dagarna.

Men nu går bägge på dagis, och man har tagit ut lite pappa ledigt så några timmar om dan får man till godo och pyssla.

Då kommer ja köra på det där, tack ska du ha Lasp.

Jag kan tänka mig att de kan bli tråkigt i längden att vara själ men
vi är några stycken som håller på med RC flyg, vi försöker att träffas en gång i veckan
och när jag nämnde för inte så länge sen att jag var sugen att återuppta bilbane projektet, så blev ett par genast intresserad, då dom själva hade dammat av sina gamla banor och körde lite på kvällarna, och tyckte de lät hemskt roligt om man kunde få upp en schysst bana med tidtagning.

Man får väl se, om inte annat så har man ju två grabbar som växer så de knakar så de dröjer väl inte länge innan dom blir intresserad (hoppas jag på) =)

Så som de ligger till just nu så håller jag på att delar upp banan i datorn, så att jag kan köra dom flesta delarna i maskin.

Återkommer med bilder när första delen är fräst,
hoppas väl att de inte ska dröja lika lång tid som sist ;)
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 13 mar 2016, 23:47

Så där ja, fräsen spotta ut 3 sektioner ikväll.
Får vi väl se hur det blir med så många och täta skarvar

Bilderna får tala.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (202.83 KB) Visad 33563 gånger
image.jpeg
image.jpeg (103.09 KB) Visad 33542 gånger
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 16 mar 2016, 17:57

Så där, då vare bara 4 bitar kvar.
Och dom tänkte ja prova köra för hand, skulle vilja ha stor kurvorna i ett stycke, åtminstånde den största.
Tänkte göra ett försök och göra en doserande kurva, får vi se hur de går.

Inväntar en handöverfräs så får vi se när ja kan forsätta.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (121.14 KB) Visad 33397 gånger
image.jpeg
image.jpeg (133.27 KB) Visad 33422 gånger
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Proffessor kalkyl 16 mar 2016, 23:43

Det ser väldigt fint ut, jag har spårat min bana på hela skivor och det blir lite mer liv om man kan göra som dig och ev. lägga lite mer höjdskillnad..
Spontant om ja jämför med min egen bana så ser det kanske liiite snålt ut med sladdzoner, hoppas jag har fel
Det ser iallafall ut som du har kul :thumb:
Användarvisningsbild
Proffessor kalkyl
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 10 jan 2015, 10:22

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 17 mar 2016, 01:21

Tjena!
Tack så mycket, jag va inne länge på att göra på hela skivor jag också, men de som avgjorde var väl att de var enklare att fräsa delarna i maskin på de här sättet, och + få lite höjdskillnader.

Meen ja kanske krånglar till de mer för mig själv också med så många skarvar :) de återstår och ser hehe
Jag såg nu när ja la upp banan att de kanske blir trixit att få till ett bra neråt lut och De inte blir fel doserande i svängen för att komma under sista bron.

Aj då, jag som tyckte ja drog till med sladdzonerna tyckte ja, hmm måste ta en titt på de innan jag gör dom andra svängarna.
Jag la till 50mm extra i från ban kanten

Kommer du ihåg hur många mm du la till på din bana?
Så man kan se skillnaden, eller du kanske har en tråd här som man kan kika på?

Hehe jorå kul är de allt, man har mycket jobb framför sig :)
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Proffessor kalkyl 18 mar 2016, 07:40

Jag tänker främst på den gir längst ner till vänster i bild, där verkar det inte finnas någon zon alls..
Jag har 90mm mellan spår, därmed 45mm per sida och mäter jag från ytterspår till reklam är det 107mm
Givetvis har ju färgval inverkan, även bilens viktfördelning roll
107mm räcker inte, bilarna tar i
Det behöver inte gira mycket för att bilen ska kasta

Jag har valt att vikta mina bilar som en referensbil jag har, referensbilen är en scalextric nascar som jag tycker är bra vikt på, detta ger 80g, fördelningen minns jag inte nu

Slot.it-bilar är tämlgen värdelösa utan viktning, sen är de dem bästa man kan ha :thumb:
Min färg är alcro griffeltavla

Hoppas jag är till nån hjälp
Användarvisningsbild
Proffessor kalkyl
Depåman
 
Inlägg: 119
Blev medlem: 10 jan 2015, 10:22

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 18 mar 2016, 11:46

Då är de lika avstånd vi kör mellan spåren, och till yterkant, från ytter spår till zones slut har jag 95mm
så om jag förstod dig rätt så har du 12mm större sladzon?

Men hehe om du tycker att de var för lite på din, så ska ja garanterat ta och förstora upp detta, nu när man har chansen, så tack så mycket för din påpekan härom dagen, nu fick man sig en tanke ställare =)

Hehe :up: har inte riktigt börjat tänka på bilarna än, men ja lyfter hatten för den infon du ger mig, de är guld värt den dagen man står där och ska rejsa, all tips och info är jag super glad över, så tack så mycket för de.

Såg din bygg tråd här i går, riktigt schysst bygge måste jag säga, de är ju stort sett allt du har gjort, med program och El koppling och depå som jag har tänkt att göra, mycket bra info i den, så den tråden kommer jag hålla koll på :up:

Står i valet och kvalet om jag ska köra UR30 eller Pc lap counter, gillar UR30 upplägg lite mer, så som att lägga upp tävligar mm lite mer ordning och lätt att förstå, samtidigt så har PCLC stöd för Arduino, men lite bökigare tycker ja de verkar som om man tex ska köra team.

Fast helt ärligt så har jag inte läst på så mycket om programmen om de är några fördelar att kunna ha Arduino så länge man kör analogt.

Läre plugga lite mer om bägge programmen =)
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 18 mar 2016, 11:50

Nu förstod jag nog vilken sväng du mena, om det är den längst ner till vänster innan bron?
så helt riktigt där är de ingen sladdzon.

Man kanske vill ha sladdzon i alla svängar?
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav largasso 18 mar 2016, 15:42

Verkligen snyggt jobbat !
:thumb: :thumb: :thumb:

Sladdzoner kan aldrig bli för stora men alltid för snåla !
Det kommer du att notera den dan RACINGEN börjar !
Själv har jag byggt ut mina flera gånger !

Tycker dina byggbitar ser helt formidabla ut, startade själv med att bygga en
CNC fräs för några år sedan men hade inte riktigt börsen som krävdes.

Dock är de lite för korta för att kunna bända och böja utan att få skumma skarvar !
Du skulle kunna motsåga undersidan så får du lite mer flexibilitet i dem men du kommer
förmodligen att få jobba rejält med att få skarvarna bra.

Vad det gäller progam så har du de två bästa 8-) där.
Själv har jag använt UR30 från början för att det är så enkelt att använda och stabilt.
Dock växte jag ur det när jag byggde om till hybridbana och gick över till PCLC.
Nu kör jag med UR till analogracing och PCLC till digitalt.
I PCLC kan du använda precis vad som helst som indikatorer själv har jag både läsgafflar,
Arduino och nu är även ett Phidgetinterface på "G".

Det är en smaksak vad du använder !

Vad det gäller bilar är NSR och Slot.it kanon andra märken kräver antingen lite arbete eller
en omläggning av körsättet ! Däckvalet är A och O

En Bubbla går inte likadant som en F1 eller LeMansbil det är bara att konstatera B-|

Ser fram emot din framfart på alla plan ! ! !

Lycka till !
Och välkommen i Träsket !
:beer: :beer: :beer:
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Nybörjan som ger sig in i leken!

Inläggav Lill.persson 18 mar 2016, 23:32

Tusen tack för vänliga ord =)

Aa du ser, det går väl bara bredare å bredare innan de är färdigt antar ja =)
läste nu på ett forum att han hade 127-150 mm sladdzoner de lät ju väldigt mycket de i mina öron, men de kanske är det som behövs, med tanke på att du har fått byggt ut eftersom.

Jaha vad roligt, vad de en lite större maskin du höll på att bygga eller samma klass som min ungefär?
min har ett arbetsområde på 1000x600x110

Tyvärr så kan de dra i väg en hel del kosing på en sådan maskin, men kul är det =)

jag var lite rädd för de faktiskt att de kunde bli problem med korta bitar, men ja ska prova.

Ja såg nånstans tidigare att man brukar motsåga på under sidan, burkar de bli bra om man göra så?
eller finns risken att de blir som svaga kanter på ovansidan när man gör så om du förstår vad ja menar?

Okej, de är bra och få höra lite vad ni tycker om de olika programmen.
Samtidigt är det kanske skönast att ta UR30 från start då de verkar relativt enkelt att komma igång med, när man kommit så långt så vill man väl bara få allt funka så man kan rejsa :D

hahaha ja de var en bra jämförelse, då vet jag vad ja ska satsa på när tiden är inne =)
för tillfälle så har jag två gamla Ninco bilar från ungdomens tid, som får duga till uppstart.

Kul att höra och tack så mycket =), ska göra mitt allt för att hålla igång detta projekt så man får börja rejsa någon gång.

Fresten så fick ja handöverfräsen idag så får se om de hinns med att göra några stor svängar i helgen, med större sladdzon ;)
Lill.persson
Kurvvakt
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 09 okt 2013, 12:14

Nästa

Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron