Jänkare/nascar 1/24

Välkommen till "Mitt projekt"!
Här kan du beskåda medlemmarnas olika byggprojekt eller presentera ditt eget.
Kategoriregler
Endast trådar om olika byggprojekt och endast en tråd per projekt. Rubrik enligt följande: Typ av bygge - Vad som görs - Projektnamn.
Ex. Bil - Lackering - Projekt BMW 3000.

Jänkare/nascar 1/24

Inläggav fightfireman 12 jan 2017, 11:27

Tänkte bygga en jänkare/nascar i skala 1/24. chassiet skall jag gör i mässing och lödda. Mitt största problem är att hitta lämpliga däck och fälgar. I staterna har de ProTrack men kan inte hitta något liknande i Europa, de tyska sidorna blir jag bara gråhårig av.
Finns det någon som kan hjälpa mig med däckval, vill inte ha silikon eller skumdäck.
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav Pucko Camaro 69 12 jan 2017, 21:42

Men Lille goe pågasnöre du är redan gråhårig :-)= :-)= :klappa: :klappa: :banana: :banana: \m/ \m/ :D :D :D
Älskling! Vi får flytta på bröllopet. Höljes är en vecka senare i år.
Då får du välja mig eller Höljes... Okej
Användarvisningsbild
Pucko Camaro 69
Kartläsare
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 04 jan 2008, 15:58
Ort: Ystad
Klubb: min egen....

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav Gulf Persson 13 jan 2017, 16:21

AB Slotsport i England har sålt ProTrack hjulen men han verkar ha slutat, men man kan ju alltid dra iväg ett mejl till dom. Alternativen jag kan komma på är väl NSR och Scaleauto, båda säljer fälgar och däck till 1/24. BRM gör ju bilar i 1/24 också så de borde kunna ha en del också.
Ett annat alternativ är att kika på RS Slotracing (också England), supertrevlig säljare som säljer Ortmanns i England och en hel del fälgar och inserts med mera.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav Niclas 08 mar 2017, 09:52

Hej, vi kör ju en klass i Ssc som heter Grand National, använder 3mm axlar och tyska chassien. Men om du ska löda själv så kan du göra hålen för hjullagren 6mm stora, då finns både glidlager och kullager till 3mm axlar där både fälgar och däck finns i en uppsjö, PU, White-Point eller skumdäck .. Kan hjälpa dig om du ska använda 3mm axeln. Så stora frågan är: vill du köra oklistrad/klistrad bana? Ska du köra på kul eller vara med och tävla?
mvh
Niclas
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav fightfireman 08 mar 2017, 22:57

Tack för ditt svar Niklas.
Jag vill ha däck till oklistrad bana samt att de inte skall vara av silicon. Vad änvänder ni för däck till era jänkare och var köper ni dem? Helst skulle jag vilja ha ProTrack däck, verka bra och ser coola ut oxå.

Mvh
Peter
Bättre att köra på is och ha de glatt,
än att köra i lera o sörja.
Användarvisningsbild
fightfireman
Kartläsare
 
Inlägg: 658
Blev medlem: 19 dec 2009, 23:44
Ort: Landskrona
Klubb: HBG Slotcar

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav Niclas 09 mar 2017, 10:32

Tyvärr vet jag inget om Pro Track, bara att de är foam-däck på fälg med 1/8" hål. Skumdäck behöver i allmänhet klistrad bana. Om Pro Track behöver klistrad bana vet jag inte. Här är iaf en länk till Proffessor Motor.
http://www.professormotor.com/category-s/1353.htm

Vi kör våra tävlingar på PU-däck, köps i ämnen som limmas på fälg 15-17mm höga och 10mm breda, svarvas ner till lagom höjd och bredd. Ska du köra på kul kan du ha 13mm breda hjul i karossen utan att det tar i. De kan köras på både klister och oklistrad bana, lämnar inga hala rester. På de kan du också sätta dekaler så de ser autentiska ut. Man lägger då på klarlack med pensel först, när det torkar så lägger man dekalen och ett nytt lager klarlack.
Du kan också köra med White-Point däck som är ett fullgummi däck, På oklistrad bana får man en sladdvänlig bil som lägger sköna gummirester i kurvorna och i hela karossen. Kan också köras på klister. Vet inte om de tillverkas längre men eftersom vi iaf slutat med dem så har vi massor över.
Jag har ämnen hemma för att göra både framhjul med 8x16 mm fälg och lätta däck till ca 23-26mm höga, och bakhjul till både W-P och PU, 10x16mm eller 13x16mm fälgar och ca23-28mm höga däck. Har även 3mm axlar och kullager.
Priser då, ämne till kompletta framhjul ca 80-100:-, bakhjul ca 120-150:-
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav Niclas 09 mar 2017, 22:33

så kan det se ut med PU däck!
thumbnail_20170309_154124.jpg
thumbnail_20170309_154124.jpg (105.26 KB) Visad 21059 gånger
Så länge man har roligt går ingen tid förlorad
Användarvisningsbild
Niclas
Mekaniker
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 11 okt 2012, 09:10
Ort: Karlstad
Klubb: Ksrc

Re: Jänkare/nascar 1/24

Inläggav raceman61 10 mar 2017, 18:26

dom såg ju klart intressanta ut
raceman61
Kurvvakt
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 07 jan 2016, 20:31
Klubb: MDRF


Återgå till Mitt projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster