Att ha raka spårväxlar (XLC) i slutet på en längre raksträcka är min favvo, då kan man skära in i kurvan och få till en trevlig racerlinje
. CLC outside to inner funkar inte speciellt bra om man fått upp farten när man kommer till kurvan, om rakan innan clc är kort funkar det OK. CLC Inside to out är att föredra om man vill behålla lite fart genom kurvan. För placering av LC skall man tänka på att bilen skall gå rakt över sensorn inte sladda, annars har man ingen kontroll över växeln - Jag har tex en pitlane ingång på innerpåret strax efter en 90 gr böj där man lätt sladdar över sensorn med följden att man ibland brakar in i depån i full fart
. Bästa placeringen av LED (bilens indikator) är på framsidan av släpskon då missar man aldrig en växel , även om man sladdar vilt. Om du har möjlighet så experiementera med LCs på olika ställen och se vad som passar dig bäst.
Bifogar en oöverskådlig bild (har tyvärr ingen bättre för tillfället) på mina spårväxlar. Strax efter kurvan i förgrunden har jag pitlane entry och i motstående hörnet av banan kan man, nästan, ana ytterliggare en xlc vid ingången på en tvär kurva som föregås av en liten R3a. Där får jag också problem ibland när bilarna sladdar över sensorn men det ger en skön räcerlinje när det funkar men som sagt om du placerar LED i framkant på plösen funkar det alltid.
ps det gallgröna är färg, ingenting annat
ds