Just pit-lanes och Scalextric är (ursäkta språket) skitsvårt tycker jag. Hur man än vänder och vrider på det så tar det extremt stor plats. Du behöver ju en lane-changer nära pit-stop så att bilarna kan byta spår för att komma in i depå, och sedan tar själva pit-stop bitarna upp rejält med plats. Vill man också tillåta flera bilar att gå in i depå samtidigt (t.ex. två spår) så är vi ju uppe i en pit-stop som lätt tar upp 2-3 meter + lange-changer innan.
Under den korta tiden som jag körde Pit-Pro så byggde jag det tight för att få plats enligt nedan. Lane changer innan pit-stop fick jag helt enkelt sätta före en kurva. Hade inte plats... Och mellan bandelarna i pit-stop så tryckte jag bara in en tunn plast skiva för att separera pit-stop från banan. Inte skala 1:32, men vad tusan... Såg lite bättre ut iaf:D
Pit-Pro är nödvändigt om man vill få lite kontroll på pit-stop. Den största skillnaden mot Scalextric eget "pit-stop game" är att den har en USB-kabel som jackar in i din PC så att SSDC och PC LapCounter kan få riktig information om när bilarna går in och ut ur pit-stop (japp, han säljer en variant med en extra sensor också). Scalextric egen Pit-Lane game är bara en leksak som inte alls skickar tillbaka någon information alls till power-basen (eller vidare till datorn).
Det funkar iofs ändå, utan Pit-Pro, med t.ex. SSDC. Men då används inga sensorer alls utan den räknar med att bilen faktiskt står i pit-stop när du stannar och tankar. Så det blir lite knas då, då man kan stanna precis vart som helst på banan och tanka om man så skulle vilja.
Men med lite diciplin bland polarna, och bannor om öhlförbud vid fuskdepå stop, så är det ju inte ett problem igentligen. Man kan ju strunta helt i Pit-Pro, strunta i Pit-Lane game modulen och bara använda spårväxlarna som kom med kittet, sen hålla ögonen på fuskisarna och ta bort öhlen för dem om de tankar utanför pit-stop.