Oxigen och ström

Här diskuterar vi digitala bilbanesystem.
Scalextric Digital, Ninco-D, SCXD m.fl.

Oxigen och ström

Inläggav mINdAt3z 12 aug 2012, 13:08

Hej,

Fick lite info från lite olika källor att strömförbrukningen när man kör SCP1, Oxigen och väljer att köra wireless är totalt urkass. Är det så? En uppsättning batterier skall inte räcka mer än typ 3 timmar? Känns ju lite dåligt?
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Oxigen och ström

Inläggav Lasp 12 aug 2012, 19:48

Radio tar ström! Även den som sitter i bilen!
Jag skall sätta en liten Brytare på mina handtag! Och tre timmars aktiv körtid är mycket de ;-)

Fast jag tror att Chippen kan programmeras om i framtiden för lägre strömförsörjning.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Oxigen och ström

Inläggav mINdAt3z 12 aug 2012, 20:28

Klart det tar ström, men jämför med t.ex. min Xbox 360 kontroller. Den fixar ju lätt 30 timmar på en uppsättning batterier.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Oxigen och ström

Inläggav largasso 12 aug 2012, 21:40

Har kört på 9volts batterier och konstaterat att ett vanligt alkaline lätt räcker till 1-2 racekvällar.
Har även provat med uppladdningsbara vilket jag inhandlat ett par 3 st, funkar perfekt.
Vi skall testa med LiPo batterier så snart vi kan och då kan man ev använda 2st parallellkopplade
monterade inuti handtaget eftersom de är så små.
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Oxigen och ström

Inläggav mINdAt3z 12 aug 2012, 21:47

Kanske något fel på de kontrollers som suger ut batterierna på 3 timmar då. Läste det nu på ett par ställen, och det lät ju bara för mycket.

Den sista var ju kanonsmart. Posta gärna när du testat. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Oxigen och ström

Inläggav Razamanaz 13 aug 2012, 07:12

mINdAt3z skrev:Fick lite info från lite olika källor att strömförbrukningen när man kör SCP1, Oxigen och väljer att köra wireless är totalt urkass. Är det så? En uppsättning batterier skall inte räcka mer än typ 3 timmar? Känns ju lite dåligt?

Här är et litet utdrag ur Oxigen FAQ:en:
...a standard 9V transistor battery, rechargeable or otherwise, can be used. Lithium 9V
rechargeable batteries are on the market already , with a capacity of 500mA which guarantee, with
their flat discharge, several hours of continuous use and zero live operating costs. The first
generation of SCP-1 (1.0) needs at least 8 V to operate, so NiMh 9V batteries can only be used if
rated at 9V, not 7.2V or 8.4V. The latest SCP-1 operate down to 6.1V, extending the hours of use of
the battery (and the number of cells needed) considerably.

Another option are 7.4V Lithium packs - very convenient and last a long time.

Kanske har de du läst om haft SCP-1 1.0, och därför inte fått batterierna att räcka lika länge. Jag hittar det inte nu, men någonstans har jag läst om hur man ser skillnad på 1.0- och 1.1-handtagen.

Jag har inte skaffat oXigen ännu, kommer att göra det senare i höst, men då skall jag förstås se till att jag får 1.1-handtag. Då kan jag även testa skillnaden i batteriförbrukning mellan dessa och mitt gamla 1.0-handtag som jag annars använder för analog-racing.
Användarvisningsbild
Razamanaz
Mekaniker
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 aug 2005, 11:02
Ort: Göteborg

Re: Oxigen och ström

Inläggav mINdAt3z 13 aug 2012, 16:54

Ah, bra poäng. Så kan det naturligtvis vara att det är version 1 som är lite dålig med strömhanteringen och det är därför en del inte verkar få ut mer än 3-4 timmar´s racing.

Det är klart att det aldrig blir perfekt när man tar en gammal kontroller och "lägger till" wireless, det är ju en efterkonstruktion av hela designen. De hade nog inte en tanke på att de inte skulle vara sladdanslutna när de satt och designade kontrollern.

Men 3 timmar, det lät ju helt förjäkligt.

Får hoppas på att min "blåing" som jag beställt är version 1.1. Tror att knepet för att kolla var helt enkelt att version 1.1 hade en tydlig notering på kretskortet där det stod "v1.1" eller något sådant. Så det går nog inte ta fel.

Spännande att så många hoppar på Oxigen.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: Oxigen och ström

Inläggav Lasp 13 aug 2012, 20:43

Det står inte 1. eller 1.1 på Kretskortet!
Det står på Handtaget klart och tydligt !

Slot.it
SCP-1
1.1

Så det blir nog bra, sedan talar PC programvaran om vilka versioner man har av allt ;-)
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Oxigen och ström

Inläggav largasso 13 aug 2012, 22:10

mINdAt3z skrev:
en del inte verkar få ut mer än 3-4 timmar´s racing.


Jamen då snackar vi ju 2-3 kvällar ju....................

Jag blev väldigt paff när vi pratade om detta för ett tag sedan, den effektiva körtiden inkl uppvärmning
ligger ´bara´på ca en timme vid våra racingmåndagar!
Det är många som skall köra och med 4minutersheat blir det faktiskt inte mycket mer 8-o
Om vi går över till Oxigen räknar vi med att åtminstonde fördubbla det eftersom fler kan köra
samtidigt, men då blir det väl kraftig underbemanning på banvakter istället...................
Hur man än vänder sej så.................
Lala
Hellre lite trångt i första backen,
än blåbärssoppa över hela banan...
http://www.big1.se
Skånefräsning på "G"
Användarvisningsbild
largasso
Testförare
 
Inlägg: 2643
Blev medlem: 30 nov 2005, 03:53
Ort: Helsingborg, Skaune
Klubb: HBG Slotcar

Re: Oxigen och ström

Inläggav mINdAt3z 14 aug 2012, 06:36

Aj aj. Ok, det funkar ju. Men det är en liten besvikelse. Det känns ju inte direkt som "wireless" med den batteritiden. Kommer säkert från det faktum att SCP1 inte byggdes med wireless i baktanke utan att man hela tiden var injackad i banan.

Det tiodubbla skulle man utan problem kunna förvänta sig enligt min åsikt. Har aldrig mätt en Xbox 360 kontrollers förbrukningstid, men jag skulle säga utan problem 10 gånger, och förmodligen minst 20 gånger batteritiden.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Digitala bilbanesystem

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster