NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Doc-Z 26 okt 2010, 21:34

Med rök paus efter 15 minuter då??????????????
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Nico 27 okt 2010, 06:50

F_n inte meningen att kapa den här tråden. Jag bumpar upp min fråga igen och inväntar svar.
Nu är fälginsatserna färdiglackade också, likaså ytterkanten på fälgen som har fått en annan färg.
8-)

Nico skrev:En sista fråga som jag måste få besvarad;

Fordonsreglemente/Karossens vikt skrev: = 28,3 gr +/- 1 gr

Jag plockat isär, målat, dekalat och imorgon har jag även topplackat min kaross. M a o - åt något håll kommer det att diffa det vågar jag garantera. Väger den för litet är det lätt att åtgärda. Väger den för mycket är det kanske svårare.

Jag ifrågasätter alltså inte reglementet, det är bara en ödmjuk undran eftersom jag alltid har för avsikt att ha en egenlackad bil i startfältet. (speciellt i detta fall då jag endast sett två liverys) Avviker karossen från viktskalan så är det pga "the looks" inte pga någon smygtuning!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav JAbyJR 27 okt 2010, 10:40

Nico.
På något sätt skall du komma till start det är min övertygelse! Exakt hur vet vi inte förrän vi vet vad besiktningen säger.
Det viktiga är att vi får ett bra genomförande som alla kan uppleva som acceptabelt.

Att köra mer efter genomförd tävlig ser jag som en bra möjlighet oavsett hur.
Vi kommer att kunna sälja enkelt tilltug i fiket så kolhydrater skall vi i alla fall inte ha brist på.
Möjligen svårt att hitta något gemensamt utöver fordarna men en improviserad tävling/körning kan väl vara ganska öppen map på reg utan att någon misstycker, förutsätter jag.
Shoppen är också påfylld så det viktigaste till Forden skall finnas. Även Bilar om någon kör paj helt.

Ser fram emot att mötas i race ;-) Med eller utan horn :-$
Välkomna!!! :)
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav JAbyJR 27 okt 2010, 10:45

Vilka planerar att träna på fredag?
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Jormungandr 27 okt 2010, 15:39

Bilen som gick i VM förra året var ju hemmamålad och höll sig nätt och jämnt inom viktreglerna. Dock så var klarlacken i detta fall lite i tunnaste laget. Jag kan dock inte se någon fördel i att karossen skulle vara tyngre än vad som är angett?
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav JAbyJR 27 okt 2010, 21:23

Jormungandr
Jag håller med vad gäller plusvikten, det borde inte vara någon fördel.
Dock att måla övervikt och sedan lätta/slipa karossen känns inge vidare. Då kan ju tyngdpunkten justeras ner en hel del. Känns inte ok.
Användarvisningsbild
JAbyJR
Braidsbytare
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 05 nov 2008, 20:45
Ort: Vällingby
Klubb: KSRC/AU

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Aramis 27 okt 2010, 21:33

Att ha vikt i karossen är ju sällan - eller aldrig - något positivt. Nu när vi bara är sex st deltagare känns det lite überpetigt att inte godkänna en aningen för tung kaross.

Det var annat förra året med din motor JAbyJR! ;) :-P
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Doc-Z 27 okt 2010, 22:07

Om vi ska vara väldigt petiga så är inte min kaross godkänd. Den är orörd men väger ändå bara 28.1 gr alltså 0.1 gram för lite. Inte tror jag väl att min bil skulle vara överlägsen på grund av 0.1 gram. Lär väl inte ens märkas någon skillnad på varvtiderna.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Jormungandr 27 okt 2010, 22:45

Doc-Z skrev:Om vi ska vara väldigt petiga så är inte min kaross godkänd. Den är orörd men väger ändå bara 28.1 gr alltså 0.1 gram för lite. Inte tror jag väl att min bil skulle vara överlägsen på grund av 0.1 gram. Lär väl inte ens märkas någon skillnad på varvtiderna.


Fylla kabyssen med modellera! Det hjälper upp vikten litegranna ;-)
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Nico 27 okt 2010, 22:48

JAbyJR skrev:Nico
På något sätt skall du komma till start det är min övertygelse! Exakt hur vet vi inte förrän vi vet vad besiktningen säger.
Det viktiga är att vi får ett bra genomförande som alla kan uppleva som acceptabelt.

Tack, jag gillar den inställningen!


JAbyJR skrev:Shoppen är också påfylld så det viktigaste till Forden skall finnas. Även Bilar om någon kör paj helt.

Jag inser att jag inte har godkänd drivlina, jag har flyttat över den jag hade i min megane, dvs det gamla blåa drevet. Detta gör att (se bilder nedan) vänster bakhjul sticker ut cirka 2 mm. Nu finner jag ingen notering om vad som gäller för detta i reglementet. Men jag fattar att det inte är okej.
Det enda som står är maxbredd komplett axel 59 mm Med fälgarna + gammal drivlina blir det 64 mm.

Så den korta frågan blir, har ni AW, drev som är smalare hos Er, för jag har inga liggande. Bara de gamla - lite fetare. Att byta fälgar kommer nämligen inte på tal då dessa som är på nu är skitläckra! 8-)
Bilagor
CIMG6356.JPG
CIMG6356.JPG (54.82 KB) Visad 10688 gånger
CIMG6359.JPG
CIMG6359.JPG (79.49 KB) Visad 10619 gånger
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Aramis 28 okt 2010, 07:02

Maxbredden är ju 62,5 mm bak och 59 mm fram. Så du behöver byta drevet för att smalna bak med 1,5 mm. Lite kommer det att sticka utanför ändå, det är oundvikligt med Forden. Hade samma problem själv med min när vi tränade förra året. Har tyvärr inget extra så vi får hoppas att det finns i shoppen! Tror Janne och eventuellt även Marcus har samma problem med sina drev??
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Doc-Z 28 okt 2010, 09:34

Min är 64 mm. Och då har jag ändå dom fälgarna med smalare hubb. Version 2 av bakfälgarna. Har ju också 2.5 mm bakaxel. Till den bakaxeln finns väl inte ens dom nyare smalare dreven. Har ingen möjlighet att göra något annat. När det endast är 2 dagar kvar.
Lika bra att lägga ner allt. Med den här bilen så suger reglerna.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Nico 28 okt 2010, 11:01

Doc-Z skrev:Lika bra att lägga ner allt. Med den här bilen så suger reglerna.


Äsch då Janne, kom igen nu!
Jag har funnit min lösning tror jag. I samband med "roll-out" på klubbanan i afton ska jag sätta tillbaka originalbakaxeln men byta till de nya fälgarna. Då kommer det att gå!
Vill det sig så illa så kör jag med originaldrevet. Det är inga problem för min del. Jag är inte knepig, det är bara så att det estetiska är i vanlig ordning viktigare än någonting annat när jag ska tävla, jag vill bara hålla mig inom reglementet!!
8-)
Om min kaross väger mer och det ses som en fördel kan jag lugna alla med att vikten möjligtvis sitter högre upp än tidigare då inredningen nu är limmad på plats. Väger min bil för mycket så är det för att den är snygg!!

Även om vi nu bara är sex personer så ser jag fram imot en trivsam racingdag, och inte minst lite trevlig tjöt i bilen på vägen ner och hem!
Lite förvånande är det dock att efter alla klagomål Kimmen/Minicars fick ta förra gången om dålig utannonsering osv så kommer det inte fler än sex pers denna gång. Regler och upplägg kom ut i god tid, en redig inbjudan och ett reglemente utan hål i. I like that!! Jag är övertygad om att dom som väljer att inte delta/har annat inbokad kommer missa en kanondag i Karlskoga!

Jippie kae-ey ....
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav TurboTurtle 28 okt 2010, 12:15

Nico skrev:Lite förvånande är det dock att efter alla klagomål Kimmen/Minicars fick ta förra gången om dålig utannonsering osv så kommer det inte fler än sex pers denna gång. Regler och upplägg kom ut i god tid, en redig inbjudan och ett reglemente utan hål i. I like that!! Jag är övertygad om att dom som väljer att inte delta/har annat inbokad kommer missa en kanondag i Karlskoga!

Jippie kae-ey ....


Spot on, Nico!
Utöver Ninco-cup går detta av stapeln i helgen:
Vi är ett antal som kör Modellbilsrejsing i Västerås,
Slotracingfolket kör salooncupen i Åtvidaberg,
Modellbilsutställning i Mölnlycke utanför Göteborg.
Varför i "fullkorn" skall allting krocka?! :rolleyes:

/TurboTurtle
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson
Användarvisningsbild
TurboTurtle
Slotracer
 
Inlägg: 1331
Blev medlem: 11 feb 2005, 16:55
Ort: Horred
Klubb: GO 69

Re: NINCO SWEDEN CUP 2010, 2010-10-30

Inläggav Doc-Z 28 okt 2010, 12:58

Pratade nyss med marcus. Han har samma problem med sin bil.

Finns bara 2 saker att göra. Godkänna eller diska oss.

Skulle aldrig falla mig in att köra med 2 mm utstick på ena sidan och 2 mm innanför på andra sidan.
För mig handlar det om etiskt utseende. Ska se lika ut på båda sidorna.
I annat fall så blir bilen väldigt obalanserad och kommer att gå därefter.

Att sen köpa alla nya saker på tävlings dagen. Och försöka hinna få ihop en konkurenskraftig bil. Vill jag inte göra.
Har inte den ekonomin heller att köpa alla nya delar nu.
3/32 lager
3/32 axel
3/32 drev (nya smala drevet)
3/32 fälgar
Blir många hundralappar det.
Hundralappar som inte finns till övers just nu.

Bara att fria eller fälla.

Vi är just nu bara 6 deltagare. Marcus kanske inte kan haka på. Då blir vi bara 5. Om sen vi som har lite för bred bil blir diskade så blir det bara 3 kvar.

Bra då är det redan klart vilka tre som får åka till VM
Behöver vi ju inte ens köra om det längre.
NSR Porsche 917k Det är kärlek det.
Användarvisningsbild
Doc-Z
Mekaniker
 
Inlägg: 398
Blev medlem: 03 maj 2007, 04:01
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron