Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav Nic 06 feb 2009, 09:34

Nix. Vi bedömmer att den bilen är för svårbyggd för att vara en nybörjarklass. Då får man bygga bilen så den passar vanliga sportbilsklassen, se sida 1 i denna tråd, Scandinavian Touring and Sport Wagon.
Användarvisningsbild
Nic
Mekaniker
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 22 nov 2005, 17:55
Ort: Rångsta City
Klubb: Stockholm Slotcar Club

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav Nico 06 feb 2009, 15:28

Ah synd, för mig som är total novis på 1:24 byggen blev det plötsligt ointressant.
Jag o Jensa var lite småsugna när det pratades om en Carrera Cup liknande klass. Jag såg fram imot att få (köpa) ett kit i handen med samma chassie o allt som alla andra och komma till träffar och köra med (sånär) likadana bilar o hjälpa varandra lite med basic-setup o sånt. Det var det som klingade skönt i en rookies öron.

Sitter alla med olika byggen efter ett reglemente blir det inte samma sak för mig.

Men men, man har ju häcken full med 1:32 och det räcker tsv.

Have fun guys! :thumb:
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav JensaPson 06 feb 2009, 17:05

Kan bara hålla med!

En instegsklass bör inte vara en materialsport utan en klass där man lär sig köra.
Ska man ställa in och justera en massa så går det bort även för mig.
http://www.tjockhultrs.se

Hur långt är ett snöre?
Användarvisningsbild
JensaPson
Veteranracer
 
Inlägg: 4931
Blev medlem: 05 feb 2007, 21:52
Ort: Nacka
Klubb: TRS

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav Svänn 06 feb 2009, 18:14

Nja... Tanken med just Mini-Z klassen är ju att det ska vara så enkelt som möjligt, dvs hållbara robusta karosser som är hyfsat snygga redan från början. Sedan är det ju iofs att dessa chassin har en del inställningsmöjligheter och man blir säkert inte kung på att ställa in dessa rätt i brådrasket, men att få dem att gå så man kan vara med o köra behöver ju inte vara så blodigt. Det är ju ändå ett begränsat antal skruvar&muttrikar. Vill man inte sätta ihop dom alls kan man ju beställa ett färdigt hopsatt. Det är säkert uppsatt så att det går att köra med. Vill man justera något får man helt säkert hjälp av "proffsen". De visade sig mycket förstående o behjälpliga i K-skoga så det blir nema proplema alls. Vill man ha hjälp med däckslipning eller kanske köpa färdigslipade av någon går det säkert också.. :)
Nej oroa er inte, beställ ett färdigbyggt chassi, en Mini-Z kaross o häng på! :beer:

Var det inget kul är det ju bara att sälja grejorna vidare. :)
Det är aldrig för sent att ge upp.
Användarvisningsbild
Svänn
Slotracer
 
Inlägg: 1182
Blev medlem: 10 jan 2005, 16:31
Ort: Munktorp, Köping
Klubb: SunCity SlotCar

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav racefun 06 feb 2009, 19:01

@ BIGBOI207 og JensaPson
en instigar klass finns inte, I vil stadig få stryk, kjæmpe stryk af dem så forstår at sætte op chassiet ret. selvom i har samme chassis og samme body.
Jeg kan se det på Plafit reglementet alt er det samme for alle, og nogle forstår bare at bygga bilen ret. andre inte.

Vi har i min klub en klasse med samme biler og samme chassis, men alting på chassiet skal være sat på samme måde, hver enkelt lille skive skal være ens, og vi snakker om at en 0,13 mm skive istedet for en 0,25 kan gøre en kjæmpe forskel, men vi har ens bilar og det virker, men det kan man inte i et stor land som sverige, det er alt for svært at kontrollere bilerne.

og den bil i havde valgt, en glasfiber, det er alt for kompliceret at bygga, jeg kender mange i DK som har kjørt 1/24 biler i flere år som inte kan bygga en glasfiber bil.

Næe i to og alle andre nybøjere hop med på mini Z bølgen, frit chassis, frit body fra miniZ og tag ud og kjør, spørg de rutinere nik, lunken, burstrøm når i ses på banen om de kan give et tip til opsætningen, vis dem jeres bil og de kan fortælle hvad er ret og hvad er fel, og i vil se at i mycket snabt får lært at skrue en bil sammen der kan køre godt.

Jeg skruer hver eneste klubaften på en af de andre guttars bilar, og når vi er ude andre steder skruer og forklarer jeg hele tiden, jeg bliver kun bedre hvis nogle kører fra mig, og de rutinere i Sverige vil også forstå det, at de bliver bedre hvis de får bedre modstand og det får de kun hvis de lærer alle andre at bygga snabba biler.
Användarvisningsbild
racefun
Depåman
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 dec 2007, 13:09
Klubb: racefun

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav Nico 06 feb 2009, 22:15

Burström förtydligade allt för mig per tele idag och nu lät det lite annorlunda än hur jag uppfattade det.
Jag kommer MINST att dyka upp när race't i Barkarby går av stapeln, med eller utan bil återstår att se. Kanske smyger mig dit och provar innan jag investerar i en kärra.

we'll see!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav Harry Lime 06 feb 2009, 22:45

Bra Zvänn du har förståt vad det går ut på !
Racefun, du är hjärtligt välkommen till ett race.
BIGBOI, du verkar fortfarande intresserad, kom å testa, du får gärna låna bil.

Detta med Mini-Z karosser är det absolut mest rättvisa man kan komma fram till,
det finns vissa karosser som ger fördelar men det ger också den förare som gärna
vill köra en Porsche möjlighet till det, även om den inte är optimalt.
Kör du med ett schölerchassi, slotvision, plafit eller annat ? Spelar inte så stor roll
då de är mycket likvärdiga, men har lite olika förutsätningar på olika ban layouter.

Vi skall inte optimera direkt utan ha skit roligt ! Sedan optimerar vi och har ännnu skojigare !

Mvh / Harry
Harry Lime
Depåman
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2009, 16:27
Ort: Stockholm

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav ZeeJay 07 feb 2009, 11:55

Tjena tjaba!

Kan som fullständig rookie i 1:24 bara fylla på med mina tankar om att börja med denna Zslot klass att det största bekymret jag hade var att få till rätt diameter på däcken då de skall slipas....men nu är det löst.

Att köpa hem ett Schöler chassi, fälgar, däck osv kan man få hjälp med av Nic, Lunkan eller Burström med stor säkerhet...sen att via epay få tag på chassi (eller via lokal RC handlare) så har man kaross...finns ju även vita och själv har jag fått tag på 2 st vita karosser.

Att skruva ihop ett chassi ter sig första gången snurrigt men det följer med en översikt som visar hur det ska se ut plus att vi som har skruvat ihop kan väl ta lite bilder på våra grejer o lägga upp här.

Själv tycker jag att det är lika enkelt med en Z slot racer som att sätta ihop ett slot.it HRS2 chassi, på med en kaross från nån 1:32 modell...likheterna är slående så för BigBoi o Jensa vore det ingen match alls.

Häng nu på boys,!!

YOU GONNA LÖÖÖVE IT!!! :beer: :beer: :beer: :beer:
"To race or not to race....it´s not a question...It´s a fact"
FROGs - Friendly Racers Of Gothenburg slotracing - Vill du bli medlem?! - Skicka PM
http://slotracer.blogspot.com/
Användarvisningsbild
ZeeJay
Veteranracer
 
Inlägg: 4994
Blev medlem: 11 feb 2006, 00:25
Ort: Göteborg
Klubb: F.R.O.G.

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav Stirling Moss 24 feb 2009, 17:59

Önskar förtydligande:

När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån

räknas pickupen in i detta ?

Fram får man använda svamp eller fullgummi med 5mm som minsta tillåtna anläggningsyta

5mm är inte en yta utan ett endimensionellt mått.
Betyder det att däckern skall vara min 5mm breda mot banan ?
..eller 5 kvadratmillimeter yta mot banan ?

Moss
Användarvisningsbild
Stirling Moss
Kartläsare
 
Inlägg: 865
Blev medlem: 06 apr 2004, 23:49
Ort: Mora/Hedemora

Re: Model Racing 1/24, Karlskoga 1/2 2009

Inläggav racefun 24 feb 2009, 21:07

Stirling Moss skrev:Önskar förtydligande:
När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån

räknas pickupen in i detta ?

Ja altid, pickuppen må inte synes

Stirling Moss skrev:Önskar förtydligande:
Fram får man använda svamp eller fullgummi med 5mm som minsta tillåtna anläggningsyta

5mm är inte en yta utan ett endimensionellt mått.
Betyder det att däckern skall vara min 5mm breda mot banan ?
..eller 5 kvadratmillimeter yta mot banan ?
Moss

Däck skal være 5 mm breda mot banan.

(regler troligen kopieret fra DSC) ;-)
Användarvisningsbild
racefun
Depåman
 
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 dec 2007, 13:09
Klubb: racefun

Föregående

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster