Placering och kort race debreifing i stigande ordning;
Pos - Förare - Ekipage - Ant. varv - Snabbaste varv - Klubb
11. - Clacke - Lola T280 #8 - 286 - 6,901 - GästracerMed avslappnat ansiktsuttryck och ett leende på läpparna framförde Clacke sin Lola på banan. I vanlig ordning fick vi se honom ladda för fullt i alla kurvor och bilen gick ofta härligt brett. Det är verkligen befriande att se Clacke köra. Att han har farten råder det inget tvivel om, det visar varvtiden 6,901 i spår 2. Men det är något som gör att Clacke inte riktigt håller sig i spår och bibehåller hög fart. Bara träna och komma tillbaka ännu starkare nästa gång.
10. - Janne.S - Ferrari 312PB #42 - 293 - 7,155 - TRSInte många har lyckats med bedriften att kopiera den härligt klara röda färg som Ferrari alltid har haft på sina läckra sportbilar. Inte Janne heller, MEN han lyckades verkligen att återskapa den lite mörkare metallic röda färgen som Ferrari hade på sina F1 bilar under 2007.
Janne's Ferrari såg lite lätt ut i framvagnen magneten till trots.
(vi tävlade med magneten monterad längst fram) Janne såg dock till att lotsa runt Ferrarin efter bästa förmåga och var nära att krypa under 7sek barriären.
9. - Janne.E - Ferrari 312PB #3 - 295 - 7,412 - TUNA MKDet var inte helt säkert att Janne skulle klara av att komma till start idag. Till att börja med hade han försovit sig vilket renderade i att hans klubbkamrat Anders fick sätta varvrekord mellan Eskilstuna och Stockholm när dom skulle ta sig till TRS. Väl på plats får han inte ordning på en av de bakre fälgarna. Han fick dock låna en fälg av annan racer så han kunde komma till start.
Loppet var lite stötigt med han satt mitten 70-rundor och höll sig i pår hyfsat. Man kan nog inte förvänta sig mycket mer från en MB Slot trimmad Sloter som Janne också körde.
8. Anders.K - Lola T290 Esso #9 - 304 - 7,117 - TUNA MKIdag var han en vinnare innan starten hade gått. Janne på Swedish Slotshop tog lite oväntat över innan start och utnämnde Anders omlackerade Lola till dagens snyggaste och mest tidsenliga ekipage. För detta belönades han med en ny kaross att lackera.
Loppet då? Ja vad säger man, Anders hade valt att komma till start med en MB Slot trimmad Sloter. Dessa bilar är sedan tidigare kända för att sakna det grepp som behövs för att kunna köra konsekvent och kontrollerat. Men Anders kämpade på och gjorde 3 höga 70-rundor och placerade sig till slut ett par varv före sin klubbkamrat Janne.E.
Även om Anders hittills har framstått som Tuna-pojkarnas spjutspets så har Anders tappat placeringar 2 lopp i rad. Nu är det dags att steppa upp och befästa sin plats bland de framskjutna placeringarna, något vi inte tvivlar på att han kommer att göra.
7. Janne.L - Ferrari 312PB "Privateer" #5 - 315 - 7,014 - TRSIdag hjälpt av en vacker omlackerad Ferrari arbetar sig Janne sakta men säkert upp i resultatlistorna. Lyckades i ett spår ta sig över 80 varv (81), sedan stannade han precis under 80 i de övriga spåren. Höll sig bra i spår och undvek de ibland stora olyckorna som involverade flera bilar. Lite mera fart i snurran bara så kommer Janne zick-zacka sig fram i fältet.
6. Jensa.P - Lola T290 Simpsons #XX - 329 - 6,418 - TRSKul att se någon annan än Nico köra bakis för en gångs skull. Jensa stånkade sig igenom hela tävlingen med en Lola som innan loppet uppförde sig som en vinnare, dvs... Oroväckande snabb och hängde lätt av dagens vinnare på träning. Men men, vad är ett par snabba varv mot ett helt långlopp?
Jensa satte ett par rediga 80+ rundor. Men precis som för Henke blev det motigt i spår 4. Avkörningarna blev helt enkelt för många och det kostade dyrt i ett tätt race som detta. In i mål ett varv efter Dawid och med 14 varvs marginal ner till 7:e plats.
5. Dawid - Lola T290 #49 - 330 - 6,405 - GästracerI matt Racing Green och med gula fälgar rullade Dawid ut på banan. Dawid levererade precis över 80 varv i spår 1,3,4, och som en blixt från en klar himmel slog han till med 87 varv i spår 2 och tack vare denna insats kunde han hålla sig i toppskiktet idag. Dawid har en hög lägsta nivå, själv var han inte helt till freds med dagens insats när han bevisligen kunde leverera så pass i ett spår men inte de andra. Med nöd och näppe räckte i alla fall dagens insats till att hålla Jensa bakom sig, och inte riktigt hela vägen fram till pallen.
Dock var Dawid's snittid över fyra spår bäst idag, samt att han också var bäste icke-medlem på banan.
4. Henke.P - Lola T290 Gitanes #17 - 331 - 6,660 - TRSI en vacker blå Lola kom Henke till start. Och snabbt gick den rackaren också, något han visade när han satte 87 varv i spår 1 tillsammans med personbästa i samma spår. Motpolen till den prestation kom dock i det andra ytterspåret, spår 4. Där blev det endast 77 varv och personbäta över 7sek efter ett stökigt heat med en del otursamma avåkningar som kostade tid och varv. Dessa avåkningar blev idag kostsamma då det var väldigt tätt i toppen. Men han lyckades med en bra avslutning hålla både Dawid och Jensa bakom sig som fightades om position.
3. Lasse.C - Lola #XX - 333 - 6,526 - TRSÅter upp på pallen för Lasse, välkommen tillbaka! Idag var Lasse vansinnigt snabb, och vansinnigt lugn. Förvänta Er inga stressade ansiktsutryck när Lasse tävlar, lungt och fint tangerade han flest antal varv i ett spår idag (87). Över 80 varv i alla spår utom just spår 4 som flera anser vara ett utmanande spår att köra. Lasse var under hela loppet involverad i top-6 striden. Från plats 2-6 skiljde det bara fem ynka varv och Lasse hade "the edge" idag och tog med två varvs marginal hand om sin första pallplats på länge.
2. Lasse.Ä - Lola T290 Gitanes #17 - 334 - 6,595 - TRSDubbelt Lasse på pallen idag! Hela loppet igenom varade fighten om segern, många snabba heat och BRILJANT körning. Men till slut var det en strid med kniven mot strupen om andra platsen. Det är nog ingen överdrift när vi säger att; idag räknade vi Lasses avåkningar på en hand. Helt otroligt, Lola'n var len som en silkesvante på banan och förde inget oväsen. Och med Lasse's vana högerhand på handtaget och vänsterhand i fickan visade han helt enkelt hur man avslappnat approach man bör ha.
JP - Vet du hur fort du kör Lasse?
LÄ - Näe, det där har du bättre koll på!Vad säger man, självbehärskning, bara mata varv o strunta i varvtiderna!
Lasse's heat
1. Nico.S - Ferrari 312PB Yacco #6 - 340 - 6,624 - TRSDet var ett tag sedan vi såg Nico högst upp i resultatlistan på ett långlopp. Men frågan är om man skall vara förvånad? Han har vunnit en sloter-bil i en tävling utlyst av känd webshop för bilbana, kom 2:a i TRS första Sloter race, vann nyligen en klubbserie med Sloterbilar... och nu detta långlopp. När man nämner "Sloter" så Nico hör det bryts allvaret i han ansikte och ett leende breder ut sig över hela ansiktet. Han älskar det här!! Tidigare seger togs i en Lola som sedermera pensionerades. Ut till startplattan kom istället en revanschsugen Francois Cevert i sin Ferrari 312PB. Förra gången kom denna bil tvåa och nu bättrade Nico på den placeringen. Idag hade Nico fördelen att köra i samma spår som Lasse.Ä i heatet efter. Och Lasse visade snabbt tonen och det fanns för Nico ett givet mål att tuffa imot. Och efter att ha slagit Lasse med 2 varv i första spåren var det bara en sak som gällde. Håll dig i spår! Som vanligt höll Nico kurvvakterna alerta med bitvis slamrande körning och stoppsladdar lite här och där. Men i övrigt en kontrollerad och behärskad körning ända in i mål med 86-86-84-84 som dagens vinnande heatsiffror.
Tack för idag,
- Nathanial Hörnblowér