STOCKHOLMSLOPPET 25/9 2010 - RAPPORT

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

STOCKHOLMSLOPPET 25/9 2010 - RAPPORT

Inläggav ScaleRacingReporter 04 okt 2010, 22:29

Då blir det lite rapport... nästan lite på ett politiskt sätt, nu har den varit i alla tänkbara kammare för debatt och godkännande...

Vi hade då samlats en bunt ynglingar återigen för att ge oss hän till olika fortkörningsövningar med allehanda fordon i klasserna tre. Många delar av landet var representerat... Göteborg, Enköping, Solna, Umeå, Västerås, Karlstad, Rångsta och Tulllinge för att nämna några utan att det ser ut som jag glömt någon ort... några var saknade och hade säkert sina själ till detta men det är inte utan att man vill att alla dyker upp snart samtidigt kanske redan i Västerås där SlotCity tänker köra sitt AROS500 den 30:e oktober med träning kvällen innan. En litet negativt bakslag är att finalen den 27:e november inte kommer att köras i Åtvidaberg eftersom det helt enkelt krockar med SerieÖst för Produktionklasserna... sen vem som planerat vad först kan vi säkert diskutera i all evighet utan att hitta någon syndabock... vi lämnar det som det är. Diskutera är ju för att vara lite före i tiden det vi ska göra i det mötet som kommer att gå av stapeln så fort prisutdelningen av finalracet och den totala serien är klar.

Mötet är tänkt att ge oss nästa års series riktlinjer både tekniska regler, klasser som ska köras och planera så långt det är möjligt nästa års datum och platser... så ni som vill ha nånting sagt bör ju liksom vara där. De alternativ för finalplats som finns i skrivande stund är SSC - Barkarby och GO69 - Göteborg... båda är förslag så gör gärna er röst hörd men tänk inte bara på avstånd utan se alla möjligheter som finns för båda alternativen.

Ni som har punkter ni vill ta upp skicka gärna ett mail till mig tlt@nitroz.se så samlar jag ihop dessa och listar dom som punkter på mötet.

Men det var ju rapportera vi skulle göra här och inte bara se in i spåkulan... ett antal av ungdomarna från livets övre halva hade samlats för warm-up warm-up i Barkarby för ett sedan när portarna öppnades till den trevliga Western Raceway fara dit och fortsatta tester... egentligen inte så himla mycket att orda om annat än att det är ett fantastisk letande efter grepp, bromspunkter och andra triviala tingestar. Burström den lille Umeiten premiärvisade en del av sina vagnar eftersom det ju var första gången han körde i serien... men har lovat bättring på närvaron framöver.

The Big Day!

Dan började med träning och test för den som inte kunde eller ville vara där på fredagskvällen. Den alltid positiva Scwänn dök upp och till min stora glädje undrade han om det skulle köras i klass 1a... tyvärr inte men väl i klass 1 generellt... Kvalades gjordes det ju förstås så fort undertecknad kraxat färdig och bad den förstfödde numera Karlstadbon Tommy trycka igång tidtagningen.

Kvalet Klass1

1) Ove Halvarsson, Corvette -53 6.875
2) Roger Fröberg, Cortina -65 7.061
3) Mats Augustinsson, Corvette -53 7.147
4) Christer Burström, Capri - 74 7.161
5) Torbjörn Lundkvist, Camaro -69 7.199
6) Niclas Lindblom, AlfaRomeo GTAm -68 7.311
7) Lasse Maté, Camaro -69 7.420
8) Sven Willman, Camaro -70½ 7.477
9) Jonas Gedda, Buick Wildcat Fordono Gigante -65 7.565
10) Robin Lundmark, Cortina LWB -65 7.596
11) Ingvar Nyqvist, Mustang - 64 7.605

Med fem minuter på de fem spåren så fick vi följande resultat när den värsta röken hade lagt sig och stridyxorna placerats ut på lämpliga ställen... mestadels nedgrävda :)

1) Ove Halvarsson 203.00 varv
2) Christer Burström 199.85
3) Torbjörn Lundkvist 195.87
4) Lasse Maté 195.20
5) Mats Augustinsson 194.95
6) Roger Fröberg 194.90
7) Niclas Lindblom 189.65
8) Sven Willman 188.85
9) Ingvar Nyqvist 186.30
10) Jonas Gedda 183.40
11) Robin Lundmark 179.37

Noterat skoj var det att Robin inte hade kört Elofs Cortina LWB innan han fick veta att han skulle kvala... så hans resultat får anses vara av bra eftersom den till råga på allt är en klass 1a bil med smalare däck och spårvidd. Kul vare! Ove måste vi nog se över för så där fort kan ju inte en 50+ herre köra :)...

Då ska vi ta oss vidare i Slaget om Jakan med SlotZ!

Ett kval som redan här visade att underliga ting kan hända... till och med undertecknad lyckades kvala in sitt härke till Porsche 962 på en tredje kvalplats... inget som jag trodde innan... o inte trodde Ove att han skulle få nöja sig med en 12:e kvalplats heller... och inte minst Marcus Gyllsten klippte till galant med en 8:e... senare under prisutdelningen belönad med en Cobra i kitformat skänkt av den denna gången inte deltagande Lasse Johansson som ansåg att giltgt förfall var utdragna visdomständer... vi som känt honom länge undrar om dom verkligen var utdragna den veckan :)

Hela fjorton kvalade enligt följande:

1) Roger Fröberg, McLaren F1 GTR 6.780
2) Niclas Lindblom, Porsche 962 KH 6.791
3) Torbjörn Lundkvist, Porsche 962 LH 6.813
4) Mats Augustinsson, Honda NSX 6.962
5) Ingvar Nyqvist, Ferrari FXX 7.077
6) KTH Marcus , McLaren F1 GTR 7.354
7) Christer Burström, Mazda 767 7.296
8) Marcus Gyllsten, McLaren F1 GTR
9) Jonas Gedda, Ferrari Romeo Sport 7.398
10) Pär Borgström, McLaren F1 7.401
11) Sven Willman, McLaren F1 GTR 7.447
12) Ovar Havorsson, Mazda 767 7.451
13) Robin Lundmark, McLaren F1 GTR 7.469
14) Lasse Maté, McLaren F1 9.217

Då var det dags för de första trevande försöken till race, trevande för det visade sig att banan efter kvalet blivit helt förändrad i den ena delen...blev omkörning av grupp C som ju började tävlandet det enda vi kommit på som orsak är att det fönster som tidagare varit öppet hade vi stängandet skapat ett större luftflöde som dragit med sig damm... hmm en teori... en snabb dammtorkning som skulle fått vilken morförälder som helst att jubla gjorde att bana blev farbar igen och det bar av i intensiva täta bataljer...

För att inte dra ut alltför länge med en massa utläggningar om varför och så... här är slutställningen i SlotZ:

1) Roger Fröberg 209.85 varv
2) Niclas Lindblom 207.65
3) Christer Burstöm 205.45
4) Ove Halvarsson 204.25
5)Torbjörn Lundkvist 203.40
6) Ingvar Nyqvist 200.39
7) Mats Augustinsson 196.15
8) Lasse Maté 195.95
9) KTH Marcus 195.38
10) Jonas Gedda 192.55
11) Pär Borgström 190.40
12) Robin Lundmark 190.15
13) Sven Willman 188.85
14) Marcus Gyllsten 173.90

Gratulerar Roger till vinsten och konstaterar att Ove tog sig från grupp C ända upp till en fjärdeplats...

Och så var det då bara en endaste liten klass kvar nämligen nummer två... denna gång med jämna tio deltagare och med banan körklar så gav kvalet följande:

1) Christer Burström, Ferrari 512 6.799
2) Ove Halvarsson, Porsche 917 6.818
3) Roger Fröberg, Ferrari 512 6.868
4) Niclas Lindblom, Porsche 917 6.932
5) Torbjörn Lundkvist, Chaparall 2D 7.068
6) Lasse Maté, Ford GT40 7.106
7) Sven Willman, Ford J 7.153
8) Robin Lundmark, Porsche 917 7.178
9) Pär Borgström, Ford GT40 7.178
10) Ingvar Nyqvist, Porsche 917 7.206

Många tajta fighter, lugnt o skönt o inga glåpord som på vilken forbollsmatch som helst... lungt kanske inte är helt rätt ordval för nog tusiken är det race!... noterat denna gång att det gick bra för Roger utom i Klass1 där han föll från kval tvåa till sjätte plats men vinst i SlotZ och tvåa här i Klass2 så en lyckad helg trots den årliga Stockholmsloppsförkylningen... Burström kom och röjde runt ordentligt... Ove inte lika överlägsen... Gyllsten kvalade väldigt bra... och Lunkan spöade Ingvar med 2-1 :) och ni är alla sköna snubbar med hjärtat på rätt ställe... speciallt Sven som vill köra mer Klass1a...det kommer!

Och till sist resultat Klass2

1) Christer Burström 211.55 varv
2) Roger Fröberg 208.85
3) Lasse Maté 203.35
4) Ove Halvarsson 201.45
5) Niclas Lindblom 197.55
6) Ingvar Nyqvist 196.75
7) Torbjörn Lundkvist 196.40
8) Pär Borgström 194.85
9) Sven Willman 194.84
10) Robin Lundmark 192.74

Thats all folks!

ScaleRacingReporter
ScaleRacingReporter
Kurvvakt
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 09 nov 2009, 19:11

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 79 gäster