Lagtävling - LMP2
Så har det blivit dags för Tuna Devils andra öppna tävling och denna gång blir det en rafflande historia som ska göras upp i form av en lagtävling! Konceptet är upplagt likt en LeMans-tävling med LMP-bilar där obligatoriskt förarbyte kommer äga rum mitt i heaten!! Så sätt på säkerhetsbältena för nu blir det action på Devils Raceway!!
Datum: Söndag 5 december (10-12-05).
Klass: LMP2.
Raceformat: 4x20 minuter med "depåstopp" och förarbyte mitt i heaten.
Startavgift: 100 kr för icke medlemmar.
Anmälan: tunadevils@gmail.com eller här på forumet.
Adress: Vasavägen 15, 633 56 Eskilstuna.
Hålltider:
¤ 09.00 Lokalen öppnas.
¤ 09.00-10.15 Fri träning.
¤ 10.15-10.30 Besiktning – Parc Fermé.
¤ 10.30 Race-start!
¤ Vid halvtid tar vi en kortare lunch.
¤ Ca. 14.30 Prisutdelning.
Förutsättningar:
¤ 2 eller 3 förare i varje lag.
¤ En bil per lag.
¤ Handtag ska sitta kvar under förarbytet för att inte orsaka problem.
¤ Förarbytet sker lugnt och stilla med den förare i laget som står kurvvakt på angiven plats (grönt och blått spår får kortare väg men det jämnar ut sig i längden).
Tillåtna bilar: LMP-bilar från dessa tillverkare:
Fly, Ninco, Scaleauto, Scalextric, SCX, Slot.it, Sloter och Spirit med undantag av dessa specifika modeller som således är förbjudna: Scaleauto Racical SR-9 och SCX Audi R8 Pro.
Avantslot och Sloting Plus har modeller som anses aningen "för bra" för detta koncept, därför återfinns de i LMP1 som är en helt annan klass som vi inte behöver gå in djupare i...
Reglemente
För att kunna tävla på lika villkor behöver vi några regler att luta oss mot. Här nedan följer några rader vad som är tillåtet att göra med bilen och det som inte finns med är således förbjudet.
Chassi: Original. De två triangulära ”pusselbitarna” får tas bort från ett Slot.it-chassi. Brickor får användas för justeringar.
Kaross: Original. Vinge och lyktglas måste sitta monterat vid start. Ej tillåtet med lexaninredning. Självklart tillåtet att måla om karossen och även att montera in lysen! Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.
Motorplacering: Endast inline.
Motorfäste: Original (inline).
Motor: Mabuchi 18.000. Tillåtet att limma eller tejpa fast motorn.
Drev: Valfritt.
Pinion: Valfritt.
Framaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Valfritt.
Lager: Valfritt. Tillåtet att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Valfritt.
Bakfälgar: Valfritt med maxbredd på fälg 10 mm.
Framdäck: Valfria gummidäck.
Bakdäck: Slot.it P6. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Pickup: Valfritt. Tillåtet att slipa och shimsa. Fjädrande pickup ej tillåten.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Vikt: Valfritt.
Magnet: Nej!
Handtag: Valfritt icke ställbart.
Sportsliga regler
Om en bil får driftstopp under själva tävlingen pausas heatet och det drabbade laget får några minuter på sig att hinna åtgärda felet. Övriga deltagande bilar måste stå kvar på banan orörda. Varje lag har endast en chans att pausa heatet vid driftstopp under hela tävlingen, övriga driftstopp måste repareras under heatets gång.
Efter avslutat heat bryts strömmen automatiskt och bilarna ska stå kvar på sin position. Den sträcka bilen har färdats under det senast påbörjade varvet ska tillgodoses.
Under tävlingen tillämpas Parc Fermé med ett litet undantag. Då heatet är slut efter att tävlingsledningen registrerat körsträckan är det tillåtet att ta upp sin bil, kika på den, justera braidsen om det behövs innan den lämnas till Parc Fermé. Detta för att förhindra driftstopp vidare i tävlingen. Vinge som eventuellt lossnat måste limmas fast igen i det här skedet! Tävlingsledningen tejpar däcken inför heaten.
Alla deltagare ska hjälpa till med kurvvaktning. Efter avslutat heat ställer sig de som nyss kört på angiven plats.
Pris utdelas givetvis till vinnande lag men även till det lag som blivit framröstat till "Best in Show" av övriga deltagare! Här premieras en snygg bil och ett skönt gäng som överraskat!!
Väl mött på startlinjen!
/Anders Kvist
Tävlingsledare TDS