Rapport från Easy Rider Memorial - 27/11
Vill börja med att tacka för en fantastisk säsong med ett ökat antal deltagare på alla tävlingar och i alla tre klasserna. Göteborg denna gång undantaget men det var en mysig tillställning med många goa garv...
Klass1
Eder undertecknat hade redan innan denna för året sista deltävling i serien säkrat segern totalt men skadat som man är så var ju deltagande ett måste. Åtta deltagare junde varit fler, kvalade som följer för att sedan köra i två grupper om fyra i varje.
1) Ove Halvarsson, Corvette -53 8.718
2) Lasse Maté, Camaro -69 8.926
3) Torbjörn Lundkvist, Camaro -69 9.062
4) Pär Borgström, Nissan Skyline - 70 9.221
5) Niclas Lindblom, Corvette -69 9.413
6) Jonas Gedda, Buick Centurion -65 9.574
7) Mats Agustinsson, Corvette - 53 11.383
Carl-Johan Cederbom, Mustang -65 11.815
Oves Corvette är som jag ser det onödigt snabb, så pass snabb att jag till kommande säsong måste ta ett hårt snack med teamchefen för det här håller inte om jag ska försvara titeln nästa år... en som nog också måste ta en genomgång med stallchefen är Mats vars Corvette setts göra mycket bättre tider, åtminstone på andra arenor...
I racet så fick Mats möjligheten att avancera lite vartefter hamn började hitta bättre och bättre runt banan, körde hem den andra startgruppen före Niclas som fick gå i depå för däcksrep... Jonas lotsade runt pansarkryssaren så gott de gick.. och CJ... ja en skön prick som kör med hjärtat...
Segrade gjorde Ove nåt varv före Lasse som verkligen visade framfötterna på ett imponerande sätt, börjar få till Camaron så pass att i Camarofighten så drog han det längre stråt och jag fick nöja mig med en tredjeplats. På fjärde plats gjorde borgis en bra insats med sin Nissan ett knappt varv före femman...
1) Ove Halvarsson 155.89
2) Lasse Maté 154.69
3) Torbjörn Lundkvist 147.66
4) Pär Borgström 144.00
5) Mats Augustinsson 143.15
6) Niclas Lindblom 142.12
7) Jons Gedda 141.90
Carl-Johan Cederbom 123.92
Rapporterar Klass2 nu för att spara det bästa till sist...Niclas var ju klar champion redan innan start men vi var några stycken som slogs om andra och tredje platserna.
Kvalet mellan de nu nio deltagarna blev en liten uppvisning av Ove, klar etta före Lunkan med mer än två hundradelar ...
1) Ove Halvarsson, Porshe 917 8.658
2) Torbjörn Lundkvist, Chaparral 8.674
3) Mats Augustinsson, Porsche 917 8.782
4) Niclas Lindblom, Porsche 917 8.788
5) Lasse Maté, Ford GT40 8.834
6) Jonas Gedda, Alfa Tipo 33 9.165
7) Pär Borgström, Ford GT40 9.177
Ulf Törn, Ferrari, 9.413
9) Carl-Johan Cederbom, Porsche 917 9.817
I racet kunde vi se hemmaförare Lasse hänga av oss andra med ett helt varv, kul! att Lasse fick vinna sin första klass2 seger här på hemmaplan. Troligen blir det en staty på gräsmattan utanför fiskeövningshallen... ...
1) Lasse Maté 158.62
2) Ove Halvarsson 157.58
3) Niclas Lindblom 157.50
4) Torbjörn Lundkvist 157.40
5) Mats Augustinsson 155.94
6) Pär Borgström 152.15
7) Jonas Gedda 147.51
Ulf Törn 147.05
9) Carl-Johan Cederbom 133.08
SlotZ, the finals
Aldrig trodde vi väl att det skulle vara så att fyra faktiskt kunde vinna serien under dess första hela säsong. Ove, Niclas, Roger och Lasse stod för spänningen... dock inte Roger Fröberg som inte kunde vara med för jobbet kallade... Öppet läge för de kvarvarande och i kvalet så gick det så här...
1) Niclas Lindblom, Porsche 962 8.615
2) Lasse Maté, McLaren F1 8.660
3) Torbjörn Lundkvist, Porsche 962 8.683
4) Ove Halvarsson, Mazda 727 8.693
5) Ulf Törn, McLaren F1 8.875
6) Mats Augustinsson, 8.918
7) Lars Törn, 9.107
Pär Borgström, 9.177
9) Carl-Johan Cederbom, 9.388
10) Jonas Gedda, Ferrari 9.479
CRC sponsrade Ove Halvarsson vill nog glömma denna tävling och den besvikelse som han gav oss med den troligen djupaste sucken i Göteborgs historia med tillhörande svordomar som inte lämpar sig att publicera ens här... konstaterade han att ett framhjulslager lagt ner verksamheten som just lager... väl rengjort men måttligt återsmort blev hans fall och lät depåpersonalen hämta handtaget. När väl den innevarande besvikelsen lagt sig så återfanns han snart som kurvvakt...
Nu var det ju bara två aspiranter till tileln som historiens första SlotZ mästare men även om Lasse vann skulle nu Niclas ta hem det hela i Rogers frånvaro... Lasse vann även denna klass så nu är jag övertygad om komunens insatser angående statyn kommer bli verklighet... Sen om Björklinge kommun i Uppland kommer att göra något liknande för Rångstas SlotZ mästare återstår att se. Grattis Niclas!
Så här gick racet:
1) Lasse Maté 199.05
2) Niclas Lindblom 195.30
3) Ulf Törn 191.90
4) Torbjörn Lundkvist 191.37
5) Pär Borgström 188.57
6) Mats Augustinsson 186.28
7) Jonas Gedda 181.51
Lars Törn 181.29
9) Carl-Johan Cederbom 179.29
10) Ove Halvarsson 27.00
En lång härlig säsong med jag vet inte hur många varv avverkade men jag är nöjd och hoppas alla andra är det också... för vi kör väl igen 2011!
Kommer snart en rapport från mötet också.
ScaleRacingReporter