60- 70-tals Classic
Med tämligen kort varsel annonseras härmed att Tuna Devils planerar tävling i Classic-erans tecken! Som huvudtävling blir det vår egen variant som vi kallar 60- 70-tals Classic och som supportklass blir det Fly Classic Steg 2, där förutom alu-fälgar även NSR-däck är tillåtet! Dessa Fly-bilar klassar även in i huvudklassen för dom som undrar...
Datum: Söndag 6 mars (11-03-06).
Klasser: 60- 70-tals Classic samt Fly Classic.
Raceformat: 4x10 minuter samt 4x3 minuter supportklass.
Startavgift: 100 kr för icke medlemmar.
Anmälan: tunadevils@gmail.com
Adress: Vasavägen 15, 633 56 Eskilstuna
Hålltider:
¤ 09.00 Lokalen öppnas.
¤ 09.00-10.15 Fri träning.
¤ 10.15-10.30 Besiktning – Parc Fermé.
¤ 10.30 Race-start!
¤ Vid halvtid tar vi en kortare lunch.
¤ Ca. 14.30 Prisutdelning.
Reglemente
För att kunna tävla på lika villkor behöver vi några regler att luta oss mot. Här nedan följer några rader vad som är tillåtet att göra med bilen och det som inte finns med är således förbjudet.
60- 70-tals Classic
Tillåtna bilar: Samtliga sportvagnar från 1965 t.o.m. 1973. (Fly, NSR, Slot.it m.fl. med krav på Sidewinder)
Chassi: Original. De två triangulära ”pusselbitarna” får tas bort från ett Slot.it-chassi. Brickor får användas för justeringar. Montering av fjädring tillåtet. Lätt putsning för att bättra tillpassning av kaross samt motorvagga är tillåtet.
Kaross: Original. Får ej vara olackad. Eventuell vinge och lyktglas måste sitta monterat vid start. Självklart tillåtet att måla om karossen och även att montera in lysen! Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen. Minst två st skruvar måste sitta monterade (en fram och en bak) för att hålla ihop karossen. Lätt putsning för att bättra tillpassning av chassi är tillåtet.
Motorplacering: Endast sidewinder.
Motorfäste: Endast de som är avsedda för den specifika modellen är godkända.
Motor: Dessa motorer är tillåtna:
Slot.it Orange V12/3 - 21.500 rpm
Slot.it Ljusblå V12/3 - 19.500 rpm
Scalextric SP - 20.000 rpm
NSR Shark - 20.000 rpm
"Mabuchi" - 18.000 rpm
Drev: Valfritt.
Pinion: Valfritt.
Framaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Lager: Valfritt. Tillåtet att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Valfritt. Tidsenliga inserts/fälgar måste vara monterade.
Bakfälgar: Valfritt. Tidsenliga inserts/fälgar måste vara monterade.
Framdäck: Valfria gummidäck. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Bakdäck: Valfria gummidäck. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
NSR- och Slot.it-bilar har maxbredd 11mm. Övriga har maxbredd 12mm.
Pickup: Valfritt. Tillåtet att slipa och shimsa. Fjädrande pickup ej tillåten.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Skruvar: Valfritt.
Vikt: Valfritt.
Magnet: Nej!
Fly Classic
Tillåtna bilar: Samtliga Fly Classic-bilar.
Chassi: Original. Brickor får användas för justeringar.
Kaross: Original. Får ej vara olackad. Eventuell vinge och lyktglas måste sitta monterat vid start. Självklart tillåtet att måla om karossen och även att montera in lysen! Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen. Minst två st skruvar måste sitta monterade (en fram och en bak) för att hålla ihop karossen.
Motorplacering: Endast sidewinder.
Motorfäste: Original.
Motor: Original.
Drev: Original.
Pinion: Valfri 11T.
Framaxel: Valfritt. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Original. Tillåtet att shimsa.
Lager: Original. Tillåtet att byta ut plastlager mot mässing-/bronslager samt att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Original.
Bakfälgar: Valfritt. Tidsenliga inserts/fälgar måste vara monterade.
Framdäck: Original. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Bakdäck: Original eller valfria NSR-däck. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Pickup: Tillåtet att slipa och shimsa. Valfri pickup, dock ej med större spårdjup än den grå Fly Classic original-pickupen.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Skruvar: Valfritt.
Vikt: Valfritt.
Magnet: Nej!
Tips på NSR-däck till Fly Classic:
Original plastfälgar: Supergrip 21x12 för Fly Classic (5218) samt Supergrip 20.5x11.5 (5214).
10mm alu-fälgar (15.9" - 17"): Supergrip 20x12 GT (5212) samt Supergrip 19.5x12 GT (5210).
Hur står sig då de olika fabrikaten mot varandra? Det har visat sig att en NSR-bil och en Slot.it-bil är precis lika snabba och en Fly-bil med breda NSR-däck och förslagsvis en orange Slot.it-motor står sig stark mot dessa. Så vi hoppas på ett brett startfält med många olika fabrikat och biltyper!!
Vi ses på startlinjen gott folk!
/Anders Kvist, tävlingsledare TDS