Hej allihopa!
Nu har det äntligen blivit dags att publicera de tänkta reglementena för serien 2012. De är att betraktas som en grund, vilken vi som deltager i första träffen/testtävlingen, kommer att diskutera efteråt. Dessa regler kommer att gälla under första testtävlingen med undantag för däck. Det som gäller då är helt enkelt
original - det som var monterat på bilen när du köpte den. I Scaleauto Porschens fall är det alltså de gummidäck som sitter box stock och samma sak med NSR Classic. Det är tillåtet att limma fast bakdäcken på fälgarna och slipa dom runda. I övrigt gäller det som står i reglementena.
Datum för första träffen är ännu inte fastställt men lutar åt mars månad. Leif på
Slotcar4Fun kommer att få hem Scaleauto Porschar tidigast nästa vecka och han kommer även att ta in reservdelar så småningom så det finns ifall olyckan är framme.
När det gäller Slot-Z-reglerna får vi be att få återkomma då det hänt en del på chassi-fronten men tanken är att gå tillbaka till 2009 års regler fast med annan motor och bakdäck - båda från Scaleauto. Så dessa bilar kommer vi till första träffen köra enligt senaste reglementet som det ser ut just nu...
Reglemente Slot-Z 2011Tanken har alltid varit att hålla det så enkelt som möjligt för att tävlingarna ska avgöras på banorna och inte vid mekborden. Förhoppningsvis är det något som den stora massan tycker är bra eftersom det har varit prio 1 från första början!
När det gäller de ställbara handtagens vara eller icke vara vill jag påstå att det faktiskt kommer att krävas sådana för att kunna ställa ner bromsen. Dessa träbanor har vida kurvor och motorerna som kommer köras har kraftig broms så att köra med maxbroms kommer att förta allt det roliga. Det kommer bara bli hetsigt, ryckigt och jobbigt att köra dessa bilar. Men jag är övertygad om att alla som äger ställbara handtag mer än gärna lånar ut till dom som inte har och hjälper till att ställa in så det passar ens körstil. Vi ska ju ändå tävla för att ha så roligt det bara går och njuta av en fantastisk gemenskap!!
Här följer så reglementena:
Reglemente för 1:24 Scaleauto Porsche 911 RSREndast original
Porsche 911 (997) RSR-bil som levereras från
Scaleauto är godkänd.
Det är tillåtet att köra med White body racing kit förutsatt att hela karossen är lackerad och har nummerdekaler.
Inga optiondelar är tillåtna från varken Scaleauto eller någon annan eftermarknads-tillverkare förutom dessa:
Skumgummi för alternativ montering av kaross, belysningskit, shimsbrickor för axlar samt ballast/vikter (icke magnetiska).
Karossen får fästas på chassit på två olika sätt:
1. Med original karossfästen som skruvas fast.
2. Med original karossfästen som limmas fast på skumgummi som limmas fast på insidorna av karossen.
Inga chassidelar får sticka utanför karossen.
Original förarinsats ska sitta i bilen och ska vara målad.
Samtliga delar tillhörande chassi och kaross ska sitta monterade på bilen vid start.
Fälginsatser ska sitta i fälgen och vara målade och det är tillåtet att slipa ner hubben på baksidan av insatsen för att få in den djupare, vilket förhöjer utseendet.
Godkända däck fram är SC-2702P - Hardcomp (8mm breda 25,5mm i diameter).
Godkända däck bak är SC-2425P - Procomp 3 (13mm breda 26,5mm i diameter).
Bakfälgar med färdiglimmade däck kommer att vara handout på tävlingar i serien.Specifikationer:Minimivikt: 200g.
Minimi markfrigång: 1,2mm.
Max hjulbredd fram: 77mm.
Max hjulbredd bak: 82mm.
Chassi: Original SC-8000.
Utväxling: Original 12/44.
Motor: Original SC-25.
Axlar: Original.
Pickup: Original SC-1601.
Braids/strömflätor: Original.
Kablar: Original.
-------------------------------------------------------------
Reglemente för 1:32 NSR ClassicEndast original
NSR Classic-bilar är godkända enligt lista nedan:
Ford GT40 MKII, Ford GT40 MKIV, Ford P68 och Porsche 917K. Det är tillåtet att köra med White kit förutsatt att hela karossen är lackerad och har nummerdekaler.
Inga optiondelar är tillåtna från varken NSR eller någon annan eftermarknads-tillverkare förutom dessa:
Belysningskit, shimsbrickor för axlar och pickup, ballast/vikter (icke magnetiska) samt skruvar som är valfritt.
Magneten måste tas bort från motorvaggan men får ersättas av icke magnetisk vikt.
Detta för att skruvar och dylikt inte ska riskera att fastna under bilen och orsaka kortslutning i banan. Sett ovanifrån måste alla fyra hjulen vara täckta av karossen.
Original förarinsats ska sitta i bilen och får ej bytas ut mot lättad variant.
Samtliga delar tillhörande chassi och kaross ska sitta monterade på bilen vid start.
Fälginsatser ska sitta i fälgarna och ska vara NSR original och får ej modifieras.
Motorn tillåts att limmas alternativt tejpas fast.
Skruvar ska sitta monterade på avsedda ställen men måste inte skruvas i botten.
Godkända däck fram är Original NSR opreparerade/oslipade med mönster kvar.
Godkända däck bak är NSR 9030 (10mm breda 20mm i diameter).
Bakfälgar med färdiglimmade däck kommer att vara handout på tävlingar i serien.
Specifikationer:Chassi: Original svart medium.
Motorvagga: Original sidewinder svart medium.
Utväxling: Original 11/32.
Motor: Original Shark 20K - NSR 3004.
Axlar: Original.
Fälgar: Original.
Pickup: Original NSR 4841 eller NSR 4842.
Braids/strömflätor: Original.
Kablar: Original.
-------------------------------------------------------------