Härmed inbjudes intresserade att deltaga i våran serie för Nascar (Grand national, stock car) bilar.
Tävlingarna är öppna för alla som vill köra.
Vi är 4 klubbar som hjälps åt att arrangera.
Scsc (Karlstad), KSRC (karlskoga), SRSoWÖ (Örebro) och MK Ran (Askersund).
Tävlingssäsongen delas upp i 3 olika serier.
Först kör vi Nascar Mid Nat´s Sprint cup på 3 deltävlingar. Sedan Mid Winter Nat´s på 6 deltävlingar.
Och därefter grand finale med Nascar Mid Nat´s Spring series med lämpligt antal race.
Vi använder oss av SSC´s reglemente för Grand National.
Grand National Stockcar
Grundregel:
Vi kör bilbana för att det är skoj.
Grundregel 2:
Allt som inte är uttryckligen tillåtet i dessa regler är förbjudet.
Tekniskt reglemente:
Bilarna i den här klassen är de full-size bilar som deltog i Nascar Grand National Series under åren ca 1950 till 1979. Som tävlade eller kunde ha gjort. Även B-bodys och mid-sise tillåtna. Dock ej Pony Cars.
Tillåtna bilar är de som har karosser tillverkade av polystyren (byggsatser t.ex. Revell, AMT, MPC, Monogram)
Karossen skall ha sin förebild av bilar tillverkade 1950-1979 och vara i skala 1/25, 1/24. När bilen står på banan ska man inte kunna se någon del av chassiet eller dess detaljer sett uppifrån. Alltså inga utstickande hjul.
Karossen får EJ modifieras med följade undantag: Kring motorrummet finns på en del modeller innerskärmar, torpedväggar och liknande. Dessa får tas bort.
Detta betyder att man inte får lätta karossen genom utslipning eller liknande metoder. Det är däremot Ok att förstärka skarvar då ju modelltillverkarna sällan tänkt på att vi ska sladda och kicka varandra utan att för den skull tappa stötfångarna.
Öppna bilar(convertible series)Bilar mellan 1950 till 1962 är tillåtna.
Inredning i dessa helsoffa,hel förare med tidenlig hjälm (inrednings baljan skall ha golv)
Skydds båge skall finnas enl.förebild
Kaross:
Karossen ska ha rutor minst fram och bak. Rutorna skall vara de som finns i byggsatsen. Bilen får gärna ha en förebild, dock med kravet att den har precis som alla tävlingsbilar tidtypiska startnummer, oftast hade bilarna sponsorer i olika grad. Fälgarna skall vara försedda med ”inserts” så att de ser ut som kopior av riktiga hjul. Inga mesiga lättmetallhjul förekom på dessa bilar, utan stadiga svetsade stålhjul. Bilarna lackades främst i solida kulörer, enstaka undantag förekom, men inga showlacker. Det här är racerbilar!
Trösklarna skall ligga minst 3mm ovanför banan. Under ev avgasrör krävs minst 1,0mm frigång. SBF (svenska bilsport förstörarna) hade väldigt lite att säga om regler för dessa bilar så avgasrör slutade framför bakhjulen.
Inredning:
(Gäller ej convertible series)
För att göra dessa bilar lite enklare att bygga sänker vi kraven lite. Inredningen skall bestå av minimum en instrumentbräda, och under den en plan platta som täcker hela utrymmet. Vidare måste det finnas minst överdelen av en förare (ingen av förarna på den här tiden var väl 100%iga..) och en störtbåge bakom föraren med stöttor. För information kan nämnas att Kermit aldrig deltog i GN.
Chassi:
Helt och hållet fritt men erfarenhetsmässigt så kan rekommenderas att man kör med t.ex. Schöler, Plafit, Slotvision eller liknande på marknaden förekommande fabrikat. Frigången ska vara 1,0mm före,under och efter race.
Motor:
Endast en typ är tillåtna, Mabuchi FK-130SH. Denna säljs under namn som Fox, F10, FireFox.
Texten på motorn som identifierar den måste kunna läsas, får ej täckas.
Extra kylare får monteras.
Rek: De i tyskland klassade motorerna Fox, F10 vet vi är jämna i kvalitet.
Diverse:
Fritt är axlar, lager ,utväxling, pick-up, kablar.
Däck:
Dessa bilar vill vi ska vara fräna, och fräna bilar har inte motorcykelhjul. Inte har dom eltejp som gummi heller, ej lågprofilsdäck
Fram får man använda svamp eller fullgummi eller Pu med ca 8mm som minsta tillåtna bredd.
Bak White point däck. Max anläggningsyta för däcken bak är 10mm. För att de ska vara instabila och sladda som en Escort MK1 i Griezdale så får däckets anliggning mot fälgen inte vara mer än 10mm. (enklaste sättet är att använda 10mm breda fälgar.)
Eftersom de däck som finns nu gör att det är svårt att få en diameter på mycket mer än 24,5mm så är 24,5mm den minimala diametern på hjulet.
Fälgen skall motsvara 15tum på originalbilen, 15 till 17,5 mm godkänt
Fälg inserts av tidsenlig typ skall monteras och målas
Spårvidd:
Max spårvidd 72mm.
Vikt:
Minimivikt 190 gram varav karosseri med fästen minst 70gram.
Ändrat 10/8-2013 Roger
Nascar Mid Nationals
Tilläggsregler
• Poängsystem: 50,40,30,25,20,17,15,13,12,11,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1.
• Vid dubbeltävling får man serva och justera bilen mellan dom 2 olika racen. OBS. Samma bil skall användas.
• Bilar mellan 1950 till 1979 som tävlade eller hade kunnat göra det. Även B-bodys och mid-size är tillåtna. Dock ej Pony cars eller compacts. Är du tveksam om rätt modell så bara fråga oss.
• Däck, hjul, axlar, motorer osv får bytas under pågående tävling. Dock ej helt chassi eller kaross. Ej vid parc fermé.
• En s.k mektid á 5 minuter per tävling och förare / team. Får endast tas ut mellan heaten. Övriga bilar är då i parc fermé. Bilen får även repareras under pågående heat / tävling.
• Om det uppstår ”mindre” tveksamhet vid regeltolkning vid besiktning av bil tillåts start. Felet skall dock vara åtgärdat till nästa tävling. Vi har "progressiv" bedömning. Desto bättre du / bilen är, desto hårdare bedömning.
• Vid ”grovt” fel måste bilen åtgärdas före start.
• Vid rengöring av däck under tävling (när så är tillåtet) får endast trasa fuktad med vatten användas.
Om du har en egen Nascar / Grand Nationalbil men inte rätt hjul så finns det sådana att låna. (Begränsat antal).
Startavgift på 50 kronor (25 kr. för junior) per deltagare som går till banunderhåll erlägges före start.
Samma startavgift även vid dubbeltävling.
Gentlemen, start your engines!