1/32 Dragracing 21/9-2014

Här diskuteras allt som har med tävlingar och bilbaneträffar att göra.

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Aramis 02 apr 2014, 18:39

Janne L skrev:Jag tror man bör tolka klass 1 o 2 ungefär som 60 talets stock och super stock, alltså inga nitroklasser utan mer "run what you brung".

Med standard typ av motor menas nog vanliga 18 K motorer Anders som Pendles PSRAC4 Mabuchi 18K för 40 spänn och slimlinemotorn som levereras med Scalextric och MRRC bilarna, jag tolkade inte standard som fritt varvtal i S can eller slimline.
Janne L


Gulf Persson skrev:Motor frågor, ett ämne som kan diskuteras i all evighet, och nej jag har ingen lista på vad som är godkända motorer eller hur många Ampere varje motor drar, däremot finns denna sida med test av de flesta motorerna för 1/32 racing: http://slotcarnews.blogspot.se/2007/02/ ... -list.html Anger inte hur många Ampere motorn drar men Volt och effekt i Watt anges och då är det hyfsat enkelt att få ett hum om hur många Ampere som behövs: http://www.supercircuits.com/resources/ ... -converter.

Sedan tror jag att det blir lite självsanerande, åtminstone är det tanken med reglerna, i klass 1 till exmpel 9mm bakdäck så har man för mycket motor spinner det och får man grepp far flaggan upp (wheelie) och så är man rökt.. Har man för hög fart på slutet av banan behövs det inte mycket till banskarv för att bilen ska lätta. Men håll er till de vanliga förekommande motorerna som säljs till 1/32 plastbaneracing så är man på säkra sidan.


De vanligt förekommande motorerna för dig Janne L är kanske Pendles 18k för 40 spänn men det är inte så som Uffe skriver. Vill man så får man stoppa in en mer högvarvig motor men det är inte att rekommendera, det är så man ska tolka Uffe. Eller hur?

Min tanke var att sätta in en aningen vassare motor i en original Pioneer (den finns ju redan med 21k-motor) för att få lite mer hjulspinn och högre toppfart. 18k kommer ju snabbt upp i toppfart och de 12 metrarna blir kanske lite sömniga. Tänk på att 12V är bra mycket lägre än de 13,7 som ni kör med i TRS.

Min klass 2-bil är en SCX Cuda med HRS-chassi och en boxermotor på blygsamma 21,5k. Den stegrade ur tämligen enkelt på våran bana men den blev ändå väldigt mysig. Ska lägga upp en bild på den senare. Tankar finns på att sätta in nåt aningen värre och fästa en lite magnet där fram. Har nu ingen vikt eller magnet alls i den.
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Janne L 02 apr 2014, 19:27

Vi hoppas din tolkning är rätt så kan vi stoppa i något vassare,
Janne L
Janne L
Slotracer
 
Inlägg: 1580
Blev medlem: 22 sep 2008, 11:21
Ort: Täby
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Lasp 02 apr 2014, 20:08

Oavsett regelverk tycker jag att det skall bli mycket intressant att köra 1:32 och mycket, mycket billigare än 1:1.
Så Lasp anmäler sig i alla tre klasser. Helgen före är ju obetydlig, så tid finnes.
Räknar med att köra upp dagen före, så samåkning kan enkelt ordnas tror Lasp .
Om en bil skall dö, skall det vara på strippen!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 03 apr 2014, 08:07

Anmälda hittills:
Klara:
Lasse1930 (3 klasser)
Janne L (3 klasser)
Jormungandr (3 klasser)
Aramis (3 klasser)
Lasp (3 klasser)
BeO (3 klasser)

Visat intresse:
Indidragracer
Kristian
Jensa P
Scalex

Extra kul att Lasp sätter sig och kör 50 mil för att deltaga, vi ska göra vad vi kan för att det ska vara värt det :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 03 apr 2014, 08:22

Angående motor diskussionen, så är det Anders Aramis som tolkat det hela rätt, i Klass 1 vilken FC-130 eller FF-050 som helst men den får dra max 4 ampere och i Klass 2 vilken FK-180 eller FK-130 som helst. Begränsningarna ligger i begränsandet av däckbredd, eventuell magnet och möjligheten till wheelies (med flaggan kvar i spår) Så det gäller att hitta en pålitlig balans i helheten. Precis som Aramis beskrev om sin klass 2 bil så vill den stegra ur redan med en 21500 varvare, då kan han välja att lägga till en dropparm, lägga tyngd fram men får då troligen sämre grepp bak eller sätta en magnet på framdelen eller dropparmen men det bör ge sämre toppfart och acceleration. I Klass 1 har man färre parametrar att leka med, tyngder är det enda och så motorstyrkan. Åtminstone är det tänkt så.
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav ymigs 03 apr 2014, 09:02

Anmäler ett ekipage till varje klass.
Tjing!
Sloth Racer of Scuderia Megalonychidae...
Användarvisningsbild
ymigs
Testförare
 
Inlägg: 2075
Blev medlem: 13 feb 2004, 14:24
Ort: Stockholm/Vallentuna
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Jormungandr 03 apr 2014, 09:47

har jag räknat rätt så drar NSR's king 46k motor (den ger 35,7W) 2,97 ampere, så alla standard motorer vi kör med borde vara gröna.
>:-D TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Tonfisk jävlars spårrejsing
Användarvisningsbild
Jormungandr
Testförare
 
Inlägg: 2741
Blev medlem: 01 dec 2008, 23:14
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 03 apr 2014, 09:50

ymigs skrev:Anmäler ett ekipage till varje klass.Tjing!


Trevligt :thumb:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 03 apr 2014, 09:54

Jormungandr skrev:har jag räknat rätt så drar NSR's king 46k motor (den ger 35,7W) 2,97 ampere, så alla standard motorer vi kör med borde vara gröna.


Ja det har jag räknat med också, det är när man börjar rota ibland äldre eller vingbilsmotorer och liknande som 4 Ampers gränsen är i fara.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Nico 04 apr 2014, 12:37

3 sidor utan en enda bild, just sayin'... 8-)
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 04 apr 2014, 13:08

Nico skrev:3 sidor utan en enda bild, just sayin'...


Ja se de där inga ungdomarna, uppfödda på television och datorspel, annat var det på min tid då läste vi åtminstone serietidningar :rolleyes:

Men en gnutta allvar också, kul om så många bilar som möjligt dokumenteras under byggandets gång och åtminstone det färdiga resultatet. :up:
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 04 apr 2014, 13:17

Ett litet regelförtydliggande eller tillägg rättare sagt:

I klass 1&2 så är endast hårdplastkarosser tillåtna (plastmodell, resingjutning, glasfibergjutning eller kommersiell bilbanebils kaross), inget vacuum format eller . En förare tycker jag också att man kan kräva, åtminstone ett huvud, axlar och någon hand på en bit ratt.
Förare måste även ingå i Klass 3 ekipaget, här får man dock använda vilket material som helst men den bör likna en riktig bil på samma sätt som dragrace bilar i 1:1 liknar riktiga bilar..

Hoppas ingen kommit för långt i byggandet av en balsakaross till klass 1 bilen eller så innan jag fick ner detta tillägg som borde varit med från början så klart
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Aramis 04 apr 2014, 13:53

Perfekt! Då håller jag mig inom regelverket utan problem!

Klass 1 och 2 börjar ta form.

Bild
Pioneer Charger 69. Aningen vassare motor, ny drivlina och andra bakfälgar. Kan inte bestämma mig för vilka fälgar som ser bäst ut men det blir lika runt om vad det lider.

Bild
Bild
SCX/Hot Rodicus Supersonicus Cuda. Bling bling-fälgar plus feta baksvålar gör att stansen blir så där aggressiv som sig bör på en Superstock Cuda.

Jag lägger ingen mer tid på kosmetiska saker i dessa två klasser. All tid nu fram till racet ska läggas ner på klass 3-bilen som jag kommer scratchbygga helt och hållet!
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
http://www.tunadevils.se
Användarvisningsbild
Aramis
Testförare
 
Inlägg: 2814
Blev medlem: 03 nov 2008, 12:18
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Gulf Persson 04 apr 2014, 15:05

Trevligt med Mopars at the strip :thumb: Hade själv lite små planer för just dessa två... Men då får det bli några andra istället så det gör inget. Ser riktigt bra ut.
Få saker är bättre än att ge
Användarvisningsbild
Gulf Persson
Slotracer
 
Inlägg: 1092
Blev medlem: 30 mar 2009, 08:19
Klubb: MiniMotorMasters & TRS

Re: 1/32 Dragracing 21/9-2014

Inläggav Scalex 04 apr 2014, 16:50

Försöker väl också få ihop nått i alla tre klasserna då :-) Count me in :-)
TDS
TUNA DEVILS SLOTRACING
Slotcollector av STORT format :-)
Användarvisningsbild
Scalex
Kartläsare
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 05 feb 2004, 23:31
Ort: Eskilstuna
Klubb: Tuna Devils Slotracing

FöregåendeNästa

Återgå till Tävlingar & bilbaneträffar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster