**Off Topic** "Vilken 1:1-bil är vackrast?" (BILD

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Inläggav jomol22 12 apr 2005, 16:02

Prova en Super 7 med tak på! Jag är inte särskilt stor men kom in endast med möda. Om det redan suttit någon i det andra sätet vete f-n hur det ska gå till. Det är nog bara att ta ned taket först...
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Nico 13 apr 2005, 06:35

Den stora farbrorn här borta som har suttit i många bilar enkom för att ta reda på största möjliga utrymme säger:

Hata Volvo S40, V70, 240, 850, 740. Speciellt de senaste modellerna. Om du som har 207cm och 115kg ska sätta dig i en bil är Volvo verkligen ingen bra idé. Gamla S40 är nog den misnsta bil i kombivariant som jag har suttit i. Sen har vi V70 eller va f_n skiten heter. BIlen är stor som ett as utvändigt sen sätter du dig i bilen. Vad händer?!?!?! Att sätta sig i sätet är som att klättra ner i en Ford GT 40. Sen kommer den lilla snedvridna lilla handbromsen som ELEGANT petar in i lårbenet. Och det övriga begränsade utrymmet i denna bi kombinerat med det gräsliga utseendet (hej jag blev klämd mellan två lastbilar)l gör den till mitt stora hat-objekt på bilmarknaden.
Volvo är inte ensamna. Audi Bmw m fl är lika kassa på utrymme. Feta dyra bilar som man inte ens kan sitta normalt i. Så vad gör man ... jo man köper en bil som är mindre billigare och rymligare. *S*

Bild

Puss-puss...

/Nico


teepee skrev:Miatan är trevlig! Dock inget för oss fullvuxna. :wink: Fick knappt plats med knäna när jag provkörde en sån... :(
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Inläggav Mr Way Cool 18 apr 2005, 14:31

-Denna fråga känns för mig nästan omöjlig att besvara...
FÖR många vackra bilar har tillverkats de senaste 50 åren.
Min smak bland bilar är ohyggligt varierad, och jag kan finna fina linjer på hur många bilar som helst, även om inte helheten kanske tillhör favoriterna.
Jag menar, en gammal Ferrari Dino - pust - klassiker, eller en Cheva 55-59, oj, eller en riktig Impala -65á 2dr ht - vilka linjer...
-Nu är ju smaken som baken, och på detta forum känner jag mig mera som en minoritet vad gäller bilsmak, men som sagt, jag sträcker mig över vida gränser, då jag exempelvis tycker min Celica -88 har en väldigt lyckad design sedd framifrån, eller en Impreza hur vanlig bil den än må bygga på från grunden - listan skulle kunna bli kilometer-lång.
-Dock regerar amerikanskt 50-60-(tidigt)70tal.
Fullt ställ, hälsningar Björn...
Användarvisningsbild
Mr Way Cool
Mekaniker
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 12 feb 2004, 12:07
Ort: Köping (Munktorp)

Inläggav BRM V16 18 apr 2005, 20:32

Skall man hålla sig till "gatbilar" så får jag nog säga att Miuran ligger bra till, men det finns ju så många ex, Bugatti 35, Ferrari Dino, 250SWB, Lola T70, Mclaren F1, Lancia B20 m.fl.
/ML
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 18 apr 2005, 22:18

Jag kan stoltsera med att när jag o tjejjen gick till Statoil för att köpa chips i söndags kväll så kom där ut en orange McLaren F1.

Nej jag skämtar inte, det var verkligen en McLaren F1. Och herrejösses vilken sång i den motorn säger jag bara.

/anders
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Claes_L 19 apr 2005, 08:16

Mina favoriter från 60-talet är Lamborghini Miura och Jaguar E-Type (både Coupé och OTS). Ford GT40, Aston Martin DB4 (1958-1963) och DB5 är heller inte så dumma.

Av de nyare bilana tillhör Aston Martin DB9, Lamborghini Gallardo och Murciélago mina favoriter.

Hälsningar

Claes
Användarvisningsbild
Claes_L
Depåman
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 15 sep 2004, 11:09
Ort: Eslöv

Inläggav jomol22 19 apr 2005, 08:38

storabjörnen skrev:Jag kan stoltsera med att när jag o tjejjen gick till Statoil för att köpa chips i söndags kväll så kom där ut en orange McLaren F1.

Nej jag skämtar inte, det var verkligen en McLaren F1. Och herrejösses vilken sång i den motorn säger jag bara.

/anders


Vi från SRSoWÖ var och såg BPR på Anderstorp. 1996 var det med fem stycken McLaren F1GTR. Övriga startfältet bestod av tre eller fyra Ferrari F40 och en hel drös med Porsche 993 Turbo. McLaren hade en fantastisk sång och hördes över hela banan. Porscharna lät som om de växlade vid 4000 ungefär, och F40:na vid 7000, men även de ganska diskreta. Kajo hade med sig bandspelare, och det vore kanske dags att byta format på ljudet...
F.ö. rekommnderas Tiff Nedells provkörning av McLaren F1 i BBC Worlds program Top Gear!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav PerLarini 19 apr 2005, 10:09

storabjörnen skrev:Tror jag du gör rätt i. Man brukar ju säga att mer sportbilskänsla går ju inte att få för samma pengar om man väljer just en Miata. Har hört att de ska hålla bra kvalité också, de där rackarna. Tydligen ruskigt kul bilar på en trevlig landsväg.

/a.
Att köra en Miata hårt och beslutsamt på en liten kurvig asfaltsväg
är bland det härligaste man kan göra, om man nu nödvändigtvis måste behålla
brallorna på. Pass er för Miatafebern, jag har fått den 4 gånger!
Är det någon som har en till salu, förresten.
Användarvisningsbild
PerLarini
Mekaniker
 
Inlägg: 359
Blev medlem: 14 apr 2005, 19:37
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Storabjörnen 19 apr 2005, 10:14

Va' kul! :)

Ja, jag har också sett en del Porschar på t.ex. Mantorp, och det är väldigt skoj. Har också åkt Henrik Roos Dodge Viper GT-bil. Accelerationen är som en hästspark i ryggen ungefär.

Försök gärna byta "filformat" på den ljudupptagningen, skulle vara kul att höra faktiskt.

/a.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Catman 19 apr 2005, 14:54

måste hålla med föregående talare(alla).
Det kanske inte går att bestämma bara en bil...jag kan inte göra det själv.
Rättvist kanske vore att göra en tråd om "vilka bilar som har en plats i ditt hjärta?"
Mina favoriter är ganska blandáde:
Cheva Bel Air -57 (coup'e eller cab
Ford Fairline Crown Wictoria -56(kråmvicke)
Alfa Romeo Gulia Sprint GTA(bertonecoup'en)
Lambo Countach och Miura
Alfa Romeo Tipo 33 Stradale
Audi's ur-Quattro
Ferarri 250 GTO
osv....
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Catman 19 apr 2005, 14:57

Kanske "favoritbilar genom årtionden"??

Orsaken till att jag är nyfiken på vad ni gillar för bilar, är mitt omåttliga motorintresse.
Samt att jag kan visa min blivande fru att jag inte är ensam om attvilja äga MINST 30 bilar... :D
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav BRM V16 19 apr 2005, 15:32

Orsaken till att jag är nyfiken på vad ni gillar för bilar, är mitt omåttliga motorintresse.
Samt att jag kan visa min blivande fru att jag inte är ensam om attvilja äga MINST 30 bilar... Very Happy


Haha! Det är en övertalnignskampanj du har dragit igång. Hur många motorcyklar vill du ha?
/ML
Fender to Fender i´m a hell of a bender.
Användarvisningsbild
BRM V16
Mekaniker
 
Inlägg: 426
Blev medlem: 10 feb 2005, 21:47
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav Catman 19 apr 2005, 16:24

BRM V16 skrev:
Orsaken till att jag är nyfiken på vad ni gillar för bilar, är mitt omåttliga motorintresse.
Samt att jag kan visa min blivande fru att jag inte är ensam om attvilja äga MINST 30 bilar... Very Happy


Haha! Det är en övertalnignskampanj du har dragit igång. Hur många motorcyklar vill du ha?
/ML


behöver inga fler hojar...jag har 4st i garaget.
Sen vad jag VILL är en sak som inte alls står i proportion till verkligheten :beer:

Jag o frugan diskuterade härom kvällen ang detta.
Jag påpekade faktumet att vi behövde ha ett garage för MINST 10 bilar om vi blev stormrika...
Hon replikerade naturligvis varför, du kan ju bara köra en bil åt gången :rolleyes:
Hon köpte inte mitt resonemang om investering, historiearv, osv.... och dessutom räckte det väl med ett garage som rymde 2 bilar och 10 mc???
Javisst sade jag,,,,,men det får ju bli "bruksgaraget". Vi kommer ju att behöva ha flera garage naturligtvis :taunt:

nån mer än jag som delar dessa tankar??

/Tom
Vad vi bäst behöver i livet,
är nån som visar oss vad vi kan
Användarvisningsbild
Catman
Mekaniker
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 02 feb 2004, 20:21
Ort: Karlskoga
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 19 apr 2005, 16:47

Nää usch! Förr eller senare kommer jag ha det vare sig jag vill eller ej; min far äger en hel hög med bilar, utspridda på fyra (eller kanske fem?) garage. Han säger själv att jag och min syster kommer få ett helvete när vi ska reda upp allt efter honom en dag.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Inläggav jomol22 19 apr 2005, 16:50

PS
1 Marcos, 3 Jaguar, 3 Triumph, 2 MG, 1 Lotus, 1 SAAB, ett dussin förkrigsbilar, 2 Sunbeam m.fl... Jag får en antydan till huvudvärk.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 136 gäster