av Nico 23 jul 2012, 07:29
Man kör inte om utanför banmarkeringarna, beslutet är helt rätt. Med tanke på alla hjälpmedel förarna har för att köra om idag tycker jag gott att dom kan döma hårt och (förhoppningsvis) färglöst i alla lägen.
Trulli gjorde precis som Vettel när han körde för Renault i detta GP (way back). Men han släppte förbi den han körde om och samlade ny kraft.
Vettel fick lite korn på Button under de sista varven och blev helt enkelt för desperat på att ta sig förbi medans varven tickade ner.
Vad jag dock kunde önska är att de f d förarna och de andra som sitter med facit i hand och dömer förarnas agerande - är att dom var lite mer konsekventa. Skulle t ex vilja se om det fanns en färdig lista som säger t ex:
- Omkörning utanför banmarkering utan att släppa tillbaka position +20 sekunder på resultatet.
- Tränga förare av banan, svart flagg/DQ & eller starta längst bak nästa lopp.
- Tjuvstart, drivethrough
- "Causing an avoidable accident" - DQ
- Blockering av förare under kval -5 platser på gridden
- And so on...
Alonso, vilken svit ... utöver att det var hans 22'a lopp i rad med poängplacering så har han nu 5 pallplatser på 6 lopp. Kobayashi och Perez gjorde ett kanopnlopp för Sauber. Föressten tror "förståsigpåare" att Kovalainen diskuterar en styrning hos Peter Sauber nästa år. Kan det isf vara ett tecken på att Perez och hans Telmex miljoner är på väg till Ferrari ändå? Ferrari säger ju att det är för tidigt för Perez att ratta en riktig kärra ännu. Men jag undrar om dom har råd att vänta om dom vill ha en konstruktörstitel. Det ör liksom inte möjligt när den ena föraren leder vm och den andra (oavsett konspirationsteorier) ligger och harvar i andra änden av mästerskapstabellen.
Personligen skulle jag hellre se Kobayashi i den andra Ferrari, men det kommer ju inte hända så whatever...
Grym körning av Button också som kanske har återfunnit formen från första(!) loppet. Han har ju varit under isen minst sagt.
Always try to out-perform the car you are racing!