storabjörnen skrev:Jag har några frågor:
1) Michelin har ju massor med erfarenhet, varför, VARFÖR gör de plötsligen värdelösa däck som inte klarar racen? Hur kan de sumpa detta?
Ett materialfel som de själva säger, eller är det hela en
a. maktkamp.
b. ett tarvligt sätt att förstöra för Eccelstone och co. bara för att man inte får vara med att leka längre.
c. problemet sitter inte i däckena, utan i huvudet på RSc, och Zontas avkörning bara en olyckshändelse.
2) Är Indianapolis så speciell som bana att man plötsligt måste ha super-special däck, funkar inte "vanlig" F1-däck? Eller är det så att Michelin har försökt göra däck för just precis den här banan, och misslyckats? Vad är speciellt med Indy som gör att det inte funkar?
Mycket intressant fråga som flera andra säkert kan besvara bättre än vad jag kan. Just kurva 13 med sin bankning på 7 grader och några minuter är väl ovant för just Michelin att bygga ett bra däck för. Med tanker på vad som hände med RSc föregående år så kan man ju mistänka att Michelin har försökt bygga ett speciellt däck för just denna bana med tanke på hur kurva 13 påverkar däckena,(inom motorcykelracingen så bygger man tex däck med tre olika gummiblandningar för vissa banor typ Barcelona där man har väldigt få vänsterkurvor, mycket högerkurvor och en snabb raksträcka) de kan säkert ha försökt bygga ett däck som skall klara bana en hel racedistans och chansat lite, men just iår så var det kanske helt andra förhållande än vad man hade räknat med och kunde då inte garantera förarnas säkerhet under en racedistans. Michelin har ju bara tillgång till data från några års tävlande på Indy, de gör ju inga tester på den banan med F1 bilar.
/b.
Ghost skrev:Visst, F1 ska vara "top of the pops", men sköter dom sig som nu så blir det "top of the pohs".
ymigs skrev:Eller varför inte "Top of the Poohs"?!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster