TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav GranTurismo 01 maj 2012, 13:33

För alla som inte sett dokumentären om Senna från 2010 så går den i kväll i SVT1 kl 22!

Jag ska titta!
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav Lasp 01 maj 2012, 14:08

Jag är bokad!
Är det samma som filmen?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav jomol22 01 maj 2012, 15:26

Det är filmen!
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav Lasp 01 maj 2012, 23:46

Den där filmen ville jag inte se!
Fan ta religion, pengar, oärlighet, och fransmän, speciellt inom FIA och Alain Prost!
Jag slutade att kolla F1, efter Ronnies krasch på Monsa!
Nu minskade intresset stort igen :-(
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav Nico 02 maj 2012, 10:04

Lasp skrev:Den där filmen ville jag inte se!
Fan ta religion, pengar, oärlighet, och fransmän, speciellt inom FIA och Alain Prost!
Jag slutade att kolla F1, efter Ronnies krasch på Monsa!
Nu minskade intresset stort igen :-(


Hur menar du att det minskade stort igen, pga av lite historik? F1 är ännu häftigare nu, nu är det bara politik, lite stålar och ibland slår dom ett par rundor med bilarna också.

Ja jäkla Fransmän... :beer: dom smällar Prost och Senna var involverade i kan diskuteras i oändlighet. Men en sak är säkert dom skapade ett intresse för sporten som gjorde att ... Bernie tjänade ännu mera stålar 8-) Dom var lika goda kålsupare båda två. Skål för det :beer:
Jag rös dock lite varje gång hans djupa snack om gud kom in i bilden, det kändes hela tiden som att han lämnade allt ansvar till en fantasifigur som inte finns. :cuckoo:

Men det är en bra dokumentärfilm. Men den är väl lite som en Michael Moore dokumentär, vinklad från ett håll endast.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav NB 04 maj 2012, 09:57

Jag tycker också att det är en bra och sevärd film, givetvis vinklad men som med allt annat så måste man dra sina egna slutsatser.

En intressant detalj som jag hade missat var när Senna 1993 blev tillfrågad om vem som var den bästa som han hade kört emot, och han svarade: Fullerton, Terry Fullerton

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Terry_Fullerton

Och:
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/fe ... z1QIWABH3o



Jag har den stora förmånen att ha sett Senna i verkligheten, bland annat i Monaco 1991.
Där var han i mitt tycke helt enastående. Den bästa jag har sett.
NB
Braidsbytare
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 dec 2006, 01:37

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav GranTurismo 05 maj 2012, 16:41

Ja, det är en mycket välgjord film. Framförallt tycker jag man lyckas visa personen Ayrton Senna på ett annat sätt. En både ödmjuk och grubblande person och inte alls bara en fartgalning som skulle vinna till varje pris (jag höll på Prost när det begav sig) som han målades upp i pressen.
Instagram: @granturismo_slotcars
Användarvisningsbild
GranTurismo
Slotracer
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 27 feb 2007, 15:10

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav jomol22 05 maj 2012, 19:54

Annars är det en etablerad sanning att Senna betraktade Prost som den måttstock han skulle mätas mot. Jag tycker filmen inte tar upp Prost/Senna-problemet på ett seriöst sätt. Å andra sidan är motsättningarna dramaturgiskt skickligt framställda i filmen. Å tredje sidan hade deras (verkliga) förhållande kunnat ha en tydligare roll i filmen, som en grundförutsättning i filmen.
En sak som jag tänker många kan bli lite förvirrade över är att Prost är närvarande vid Sennas begravning, samt sitter i den styrelse som sköter skolverksamheten för så många brasilianska barn. Sanningen är ju att Senna gjorde en totalomvänding gentemot Prost så fort Prosts sista lopp var avklarat. Prost har berättat att redan på pallen i Australien 1993 var Senna en helt annan person. De hade tydligen efter det en djup och synnerligen vänskaplig relation ändå till Sennas död.
Men den filmen får väl någon annan göra.
jomol22 hette förut srsowö
Användarvisningsbild
jomol22
Veteranracer
 
Inlägg: 3147
Blev medlem: 09 feb 2004, 18:04
Ort: Örebro
Klubb: SRSoWÖ

Re: TV-tips: Senna-dokumentären i kväll!

Inläggav Nico 06 maj 2012, 09:22

jomol22 skrev:Annars är det en etablerad sanning att Senna betraktade Prost som den måttstock han skulle mätas mot. Jag tycker filmen inte tar upp Prost/Senna-problemet på ett seriöst sätt. Å andra sidan är motsättningarna dramaturgiskt skickligt framställda i filmen. Å tredje sidan hade deras (verkliga) förhållande kunnat ha en tydligare roll i filmen, som en grundförutsättning i filmen.
En sak som jag tänker många kan bli lite förvirrade över är att Prost är närvarande vid Sennas begravning, samt sitter i den styrelse som sköter skolverksamheten för så många brasilianska barn. Sanningen är ju att Senna gjorde en totalomvänding gentemot Prost så fort Prosts sista lopp var avklarat. Prost har berättat att redan på pallen i Australien 1993 var Senna en helt annan person. De hade tydligen efter det en djup och synnerligen vänskaplig relation ändå till Sennas död.
Men den filmen får väl någon annan göra.

Som sagt, vinklad film. Det är synd att dokumentären i stort går ut på att man ska tycka synd om Senna. Bara de orättvisor han upplevde med rivalen Prost pratas det om. Hade varit jättekul att höra Berger & Andretti ja t o m Dumfries berätta lite om Senna som stallkamrat t ex.
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster