Här händer det inte mkt

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

Inläggav Bengt 21 jul 2005, 12:23

Hej
Grattis på Er
Skål / Bengt
Bengt
Kurvvakt
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 okt 2004, 22:47
Ort: Team21 ...den fräna klubben

Inläggav Storabjörnen 22 jul 2005, 21:13

Stort tack ska ni ha, Allihop!! :thumb:

Detta är min första post på två veckor. Har varit på smekmånad till Bali sen vi sist hördes.
Det har varit otroligt kul, fullt av äventyr, utflykter, snorkling, shopping, delfinspaning och en massa massa god mat. Har tagit ca. 250 bilder, och sambo...frugan, menar jag, har tagit säkert 500 bilder så det är såklart omöjligt att visa dem här.

Först och främst en liten rättelse i Per Larinis anda - visst är det allt en Impala vi pratar om! Fel av mig.
Fotografen har inte kommit med bilder än, men ett par bilder finns det från egna kameror, varav en visar lite lite mer av själva bilen.

Bild

Impala som sagt.

På Bali vet man i varje fal ingenting om bilbana, och det kanske var tur det. Såg faktiskt ingenting som liknade detta, ej heller någon "leksaksaffär" i den bemärkelsen. Vi kom hem idag, efter en riktigt dryg resa. Startade ca. 14 lokal tid (6 timmar före svensk tid) och flög först från Denpasar på Bali till Bangkok i Thailand. Den resan tar 4 1/2 timme i en Airbus. Sen var det dessvärre 5 timmars väntan i Bangkok (på flygplatsen) för en flight som avgick 00:50 lokal tid (5 timmar före svensk tid). Bangkok - Stockholm tog drygt 10 timmar, detta i en Jumbo-jet. Landade således ca 06:20 på morgonen och lyckades bara med ett par timmars sömn på planet. Vi spall ingen tid i regniga Sverige (det verkar som det bästa vädret har varit under tiden vi var borta?) utan fick idag för oss att spana in bilar. Främst från V.A.G-koncernen då, eftersom det ligger mig varmast om hjärtat när det gäller 1:1.

Lyckades ordna till mig en provkörning av först en Audi A2 (konstig sak som inte föll den lilla björnfamiljen i smaken), vilket i sin tur ledde till en provkörning av en Porsche Boxster. (!!)
Spenderade ca 45 min i denna underbara skapelse från Stuttgart i omväxlande väglag.
Nja, mitt gamla blåskåp år fortfarande snabbare i reda termer med sina nästan 330 hästar och 4,2 liters slagvolym, men denna lilla röda sak med tygtopp har andra kvalitér som herrarna i Neckarsulm inte möjligtvis kunnat bygga in i familjekombin. Det märks att det är en sportbil helt klart. Väghållningen, och sången från mittmotorn - herrejösses. Lägg till detta de fantastiska bromsarna. Man är liksom ett med hela denna lilla bil. Obeskrivlig känsla.

På Bali kör man dock lite som man vill. Det råder nåt slags kontrollerat kaos med millimetermarginaler hela tiden. Förvånansvärt lite repor, bucklor och dylikt dock. De som får mest stryk är de tusentals Honda Supra X och Yamaha Shogun-moppar. Små 100 kubikare som finns i otrolig mängd. Vänstertrafik råder. Bilarna är uteslutande japanska och koreanska. Toyota-modeller som vi aldig ens sett eller hört talas om florerar här.

Sen finns det lite uddafåglar också. En hel del små folkabubblor och de nytillverkade versionerna av Typ 182, Kübelwagen existerar. Får väl lov att lägga upp en av de många bilderna då, och så här i 1:1-forumet får det väl bli en 182:a då. :)

Bild

Skönt att vara hemma dock. Dessvärre väntar jobbet på måndag. Så till er alla som går på semester nu - ha det gött!!

Nu ska jag be att få knyta mig, är ett vrak av trötthet.

Hörs,

Björnen

P.s Tack än en gång för alla glada kommentarer och grattis D.s
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Inläggav Dan J. 24 jul 2005, 20:36

Skönt att se att ni är lyckligt hemkomna! Då Impalafrågan är slutligt utredd kan jag inte låta bli att länka till min broder Tomas sida (nu hamnar vi t o m off-topic från trådens bröllopstema). Cheva-intresserade kan spana in en Impala -60 på http://www.1960chevy.com och även lite andra av släktens bilar om ni klickar vidare.

(Hm, en kusin lär ha ägt en hiskeligt stor Scalextricbana av första årens 'gummi'-modell en gång i tiden, ska se om jag kan träffa på honom denna sommar och fråga vart den kan ha tagit vägen...)

Hälsningar / Dan J.
Användarvisningsbild
Dan J.
Slotracer
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: 24 feb 2004, 13:44
Ort: Stockholm

Inläggav Storabjörnen 25 jul 2005, 00:44

Det är otroligt skick på Tomas Cheva måste jag säga. Läckert!

/b.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: Här händer det inte mkt

Inläggav stefan_k 03 aug 2005, 23:01

storabjörnen skrev:Folk kanske är på semester?
Jag ställde bilarna på hyllan och gick och gifte mig i lördags alla fall. :)
/b.


Nämen se där- stort grattis till er båda!!!

Där ser man vad man missar då man inte har koll på familjesidorna på bilbaneforumet utan bara brukar kolla in på "Bilbana & allmänt"

/Stefan
Hade en gång i tiden en 20 meter fyrspåriga Scalextrics Sport bana i källaren. En skakig gammal youtube-film att beskåda på https://www.youtube.com/watch?v=PsIjGFLQhLU
Användarvisningsbild
stefan_k
Kartläsare
 
Inlägg: 743
Blev medlem: 25 okt 2004, 21:37
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster