rFactor2

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

rFactor2

Inläggav mINdAt3z 11 aug 2012, 14:39

Hej,

Säkert fler som kör här, men... tänkte posta lite ändå.

Lite så där när man grottar i garaget, städar, river bort gammal el, slänger på något lager med färg och förbereder för att bygga permanent bana, så blir det ju inte så mycket racing gjort. Istället så har jag lagt mig till att köra lite rFactor2 någon halvtimme här och där.

Suger gör jag ju. Och kör med en gammal joypad på datorn utan ratt. Men kul har jag!

Bild
http://rfactor.net/web/rf2/



rFactor2 är ju under beta fortfarande men funkar bra nog för att man skall ha kul. Lite grafik missar är det kanske här och där, spelet laddar lite långsammare och ibland så händer något oväntat. Men det gör väl in så mycket.

Själv gillar jag mest att köra de klassiska gamla bilarna från 60-talet, men det finns redan ett bra utbud med bilar och banor av modernare typ också.

rFactor är ju tänkt att vara en "racing simulator". Så vill man, så kan man pressa realism rätt långt. Själv är jag nybörjare och kör med en hel del hjälpmedel som t.ex. antispinn.

Köra kan man göra själv, eller så kör man mot varandra över Internet. Lätt att sätta upp en egen server och bjuda in kompisar på ett race en lördagskväll, eller för den delen, köra ett helt Championship under en längre period.

Roligt hela vägen och banorna och scenery ger inspiration till bilbanan också. :D

Utöver detta. rFactor2 (och 1) är ett relativt öppet system. Man kan måla bilarna själv. Man kan bygga egna "mods" om man är lite kunnig och älskar teknik och kan därmed faktiskt skapa helt egna banor, bilar och klasser! Det kräver tid, intresse och kunskap, men det finns tusentals entusiaster över hela världen som skapar sina alster, skriver instruktioner och delar med sig av sina erfarenheter.

Så gillar man det här, så kan det vara en "andra hobby" som också aldrig tar slut, utanför vårt kära bilbaneracande.

Kostar just nu i betan i runda slängar ~320 sek för minst 12-månader (de skall enligt uppgift bjuda på 12 månader efter betan, men det kan ju ändras).

Är det någon som vill ta ett race någon dag, så tveka inte att skicka ett PM så sätter jag upp en server.
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: rFactor2

Inläggav Storabjörnen 13 aug 2012, 14:13

Ser roligt ut! Och det ser vääääldigt likt Grand Prix Legends ut.
GPL kom ju redan 1998 och då orkade inte min dåvarande PC riktigt med det. Men några år senare fick jag fart på det och i mitten på 2000-talet fanns det massor med nya community-byggda banor och patchar. Om jag inte minns fel går det att köra det på en modern dator/OS idag via patchar som byggts för ändamålet. Jag har dock sålt min ratt men GPL är nog det roligaste och svåraste sim jag kört. Vi brukade köra online nån kväll i veckan, ett gäng kompisar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix_Legends

/Sb.
Der Bär mit Das Auto.
Användarvisningsbild
Storabjörnen
Bad Cop
Bad Cop
 
Inlägg: 4200
Blev medlem: 02 okt 2004, 11:52
Ort: 08 Norr

Re: rFactor2

Inläggav mINdAt3z 13 aug 2012, 19:25

Det är precis så det är. Mycket av inspirationen till rFactor kom just från GPL som ju var en gigantisk hit bland racing entusiaster och moddare. Version 1 av rFactor har massa kul gamla klassiska banor och bilar, och jag misstänker att tvåan kommer bli lika populär för eget skapande.

Min gamla ratt, den rasade ihop. Blir ju tyvärr inte samma grej att köra med en gammal joypad, men... kanske blir en ny ratt någon gång framöver.

Just nu går ju hela racing kassan på banan, så jag kan hålla mig. :D
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro

Re: rFactor2

Inläggav Lasp 13 aug 2012, 20:47

Vi har ju tre rattar ute i Bjuv, så jag mailar barn och barnbarn om de har testat.
Kanske läge att ha ratt här hemma också säger Lasp ;-) Undersöker saken :cuckoo:

Är det G25 eller G27 som är det vettigaste nu?
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: rFactor2

Inläggav mINdAt3z 13 aug 2012, 22:28

Lasp skrev:Vi har ju tre rattar ute i Bjuv, så jag mailar barn och barnbarn om de har testat.
Kanske läge att ha ratt här hemma också säger Lasp ;-) Undersöker saken :cuckoo:

Är det G25 eller G27 som är det vettigaste nu?


Tror bara G27 tillverkas. Men jag skulle nog inte betala 2500-3000 sek för en ratt. Så entusiastisk är jag inte. :D Räcker med en busratt för mig. :)
Mikael
Exit reality, enter the imaginary.
Användarvisningsbild
mINdAt3z
Kartläsare
 
Inlägg: 585
Blev medlem: 12 nov 2011, 12:01
Ort: Tibro


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster