F1 blir snart som Nascar med consolidationpoints för hela startfältet. Jag upprepar mig i denna poängdiskussion. "Förr", dvs tidigt 90-tal och bakåt kom 24-30 bilar till tävling och tävlade om 6 poänggivande positioner. Idag kommer 22 bilar och tävlar om 10 poänggivande positioner.
Jag vill inte se förare som kommer in på p5 och drar hem mer än 2 poäng för det bara för att man vill täcka glappet till bästa stallet.
Men, dom kommer aldrig att gå tillbaka till det gamla - så man får titta på dagens modell.
Om dom nu ska ge extra poäng för någonting så kan det vara saker som är en prestation.
Dom kan skippa dubbla poäng i sista loppet och ge ett poäng per tjänad position på banan om dom ska behålla dagens poängsystem. Medans Vettel blåser iväg i horisonten för att komma utanför DRS avstånd kör Kimi upp sig från p7 till p2 och får 18+5=23 poäng. Modellen är rak och ärlig och belönar i grund och botten F1's grundvärden, racing och omkörningar.
Den stora bonusen är att den jagande föraren i mästerskapet kan hela tiden minimera glappet lopp efter lopp med sin egna fina prestation.
Självklart kommer detta generera ett plötsligt tapp i kvalform hos toppstallen i slutet av säsongen. Men vem vill chansa på att starta P10 när vi har Maldonado och annat löst folk där nere.
Samtidigt vill jag bara stryka allt det jag säger - för är ett stall bäst ska dom inte falla pga något fattigt bonussystem. Du hjälper ingen med att göra de starka svagare. Även om jag inte hyser några större sympatier för dagens vinnarkombo så är det f_n inte deras fel att dom andra är så kass.
Golf har ju ett handikappsystem för att jämna ut allt, F1 kan ju börja med det *S* *mummel-grymt-gnäll*