F1 2018

Här diskuteras allt som har med världen i skala 1:1 att göra.
Allt från den nya katten till den gamla volvon...

F1 2018

Inläggav Lasp 20 jun 2017, 10:45

Nu är kalendern klar för 2018. Många lopp blir det.
FORMEL 1 I 2018

Sådan ser kalendern ut för den kommande säsong:

25. mars: Melbourne, Australien
8. april: Shanghai, Kina
15. april: Sakhir, Bahrain
29. april: Baku, Aserbajdsjan
13. maj: Barcelona, Spanien
27. maj: Monaco
10. juni: Montreal, Canada
24. juni: Paul Ricard, Frankrig
1. juli: Red Bull Ring, Österrike
8. juli: Silverstone, Storbritannien
22.. juli: Hockenheim, Tyskland
29. juli: Hungaroring, Ungarn
26. augusti: Spa, Belgien
2. september: Monza, Italien
16. september: Singapore
30. september: Sochi, Ryssland
7. oktober: Suzuka, Japan
21: oktober: Austin, USA
28. oktober: Mexico City, Mexico
11. november: Interlagos, Brasilien
25. november: Yas Marina, Abu Dhabi

Man kan konstatera att det blir många sommarrace i Europa. Undrar om det blir bra med tre så tätt?
Le Mans 2017 drog ju över 260 tusen åskådare! Är det mer race!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Nico 20 jun 2017, 20:30

LeMans är väl precis som F1-spektaklet ett jippo som kanske har passerat bäst före datumet. Men efter att ha pratat med några som har varit där flera gånger så är det så mycket mer än bara racet man åker ner för.

Själv är jag orolig för att det kommer gå inflation i F1 framöver. Dårarna som har tagit över ska pressa kalendern till 23 and beyond, med 25 tävlingar som mål. F1 blev inte precis billigare med de nya ägarna - inte för att det var någon som sa att det skulle vara det. Men det blir väl ett incitament för att ta bort alla historiska bonusar som toppstallen åtnjuter, mest Ferrari. Annars kommer t ex inte sopgänget Sauber ha råd att vara kvar.
Det ska absolut inte delas lika mellan stallen, det är ju fel. Det måste vara prestationsbaserat förstås.
Sen kan de eventuellt ha en "media-relaterad" bonus som delas lika mellan samtliga stallen.

Dock gillar jag ryktessnurran just nu som sätter i stort sett alla top-6 förare i Mercedes nästa år och Alonso i Indycar. Då jag nästan hoppas att Alonso lämnar F1 så kan detta vara något positivt om det inträffar.
Men intressantast av allt är ett faktum. Bottas har ett 1års-kontrakt. Okej fine, han ska prestera för att få vara kvar tänker man. MEN, varken han eller teamet har option för ett år till.
Jag tror Mercedes har någon förare klar till 2018 som ska köra Mercedes tillsammans med det största egot F1 skådat.

Kan bli en riktigt bomb i slutet på säsongen!
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 09 jul 2017, 18:47

Detta med siffror och årtal kan vara svårt att få rätt på.
Så när jag nu har funnit ett bra ställe så är det bara att klicka in:
http://www.formel1.de/formel-1-datenbank/
Ber om ursäkt för språket. Men data är det väsentliga ;-)
För övrigt tycker jag att M Ericsson inte har där att göra!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 11 jul 2017, 21:56

Visst är det rykten och mycket snack! Men en F1 bana inne i Köpenhamv som smeker Tivoli och har rakor för maxhastighet! Kan det bli nått?
Och slut med Silverstone, en av de äldsta och riktigt bra bana. Är det så peningakarusellen snurrar!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 29 jul 2017, 01:58

Apropå det danska så kommer det en liten läsövning:

Bilen blev dog lavet, og Kevin Magnussen fik gasset op, men blot for at konstatere, at den tidligere verdensmester Lewis Hamilton (Mercedes) var lidt af en drillepind, da han spærrede vejen for Magnussen.

Så får ni själva slå upp vad en drillepind är! :w00t:
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 01 aug 2017, 10:42

Idag testkör ju en Skåning på Hungaro ring. Kanske blir det en Malmö grabb vid namn Gustav som blir en bättre svensk i F1 cirkusen nästa år.!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Nico 14 aug 2017, 09:06

Om Malja har ett bra stöd, säg 160 Msek så finns det alla möjligheter för honom.

Personligen hoppas jag att LeClerq i F2 får chansen i F1. Förmodligen blir det så om Ferrari åter igen förvandlar Sauber till sitt junior-stall. Jag kan tänka mig att det som kärvar lite är det som vi vet mycket lite om. Finns det ett intresse-förhållande mellan Schweiziska Longbow Finance som äger Sauber och de som styr ME's öde? Personligen vill jag tro att deras inflytande som styrs med Svenskt fokus är helt överdrivet av "wishful thinking fans". LF är ett bolag från Schweiz som vill rädda den lilla juvelen Schweiz har i F1. Man köper inte ett stall bara för att en halvdan förare ska få köra lite F1. Förvisso har ju pappa Lawrence kommit nära...

Vad är klart för nästa säsong då? Inte mycket som är skrivet ännu, men jag tror de flesta blir kvar förutom Wehrlein, Palmer och möjligtvis Massa som blir kvar om inte Williams kan sälja platsen till en erfaren förare.

Mercedes
L Hamilton

Ferrari

Red Bull
M Verstappen

Force F1 (eller vad dom nu ska heta)

Toro Rosso
C Sainz

Haas
R Grosjean
Suck my balls

Renault
N Hülkenberg

McLaren
S Vandoorne

Williams
L Stroll

Sauber
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 14 aug 2017, 09:38

Spännande lista Nico!
Vad tar Bottas vägen? Någon finländare blir nog kvar.
Men som du säger, det är svårt att sia, speciellt om framtiden, när pengar skriker högst!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Nico 15 aug 2017, 11:07

Kimi lär bli kvar minst ett år. Men det hänger som sagt ihop med vad Vettel gör.
Visst är det galet att Bottas har ett år och inget mer, inga options eller någonting. Och med tanke på att han har lagt sin karriär under bilan så är det otroligt hur bra han levererar. Visst har han haft några riktigt oklara incidenter med just landsmannen Kimi. Men riktigt smart kille och han kör bra som sjutton - inga nyheter m a o. Det är oftast sådana killar Frank Williams lyfter in i F1.

Det hade vart väldigt konstigt om Mercedes inte skrev ett 2-3 års kontrakt med Valtteri, väldigt konstigt! Han hör hemma i toppskiktet i F1 tillsammans med Vettel/Alonso/Hamilton. Och Hamilton vill väl ta en fjärde titel så att han hamnar ovanför sin idol Senna i de statistiska historie-böckerna.

Pengarna gör det nästan lättare att sia ibland - om man har kunnat läsa sig till vad för belopp förarna har med sig. Vad beträffar Bottas t ex så tror väl alla att han hamnade där utan vidare. Men som Toto Wolff själv sade "Of course Bottas bringing his own sponsorship made the decision even easier".
Always try to out-perform the car you are racing!
Användarvisningsbild
Nico
Messerschmitt
 
Inlägg: 11275
Blev medlem: 26 apr 2004, 10:58
Ort: Stockholm
Klubb: TRS

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 01 sep 2017, 23:35

När jag ser fredagsträningen på Monza, och ser att Magnusen är en plats bara före Ericson. Då förstår jag inte att de danska aviserna skriver så mycket om Kevin M. När de t nästan är tyst om M Ericson.
Eller är det fler än mig som inser att inget blir av han?
Eller är jag bara kritisk!
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg

Re: Formel 1 år 2018

Inläggav Lasp 02 sep 2017, 11:19

Nu när ComHem släpper upp många kanaler, kan ni kolla Formel 1
Men just nu öser regnet ner över Monza.
Användarvisningsbild
Lasp
Slotracer
 
Inlägg: 1681
Blev medlem: 10 jun 2011, 19:59
Ort: Fredriksdal, Helsingborg


Återgå till Allmänt 1:1

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 30 gäster

cron