Långlopp - Sloter
Support - Ninco Classic
Nu river vi av höstsäsongen med de små busiga Sloter-bilarna! Supportklass har ju visat sig poppis så denna gång kör vi med Ninco Classic, även kallat Historic (50- och 60-talsbilar).
Datum: Söndag 16 oktober (111016).
Klasser: Sloter och Ninco Classic.
Raceformat: 4x10 respektive 4x3 minuter.
Startavgift: 100 kr för icke medlemmar.
Anmälan: tunadevils@gmail.com eller här på forumet.
Adress: Vasavägen 15, 633 56 Eskilstuna.
Hålltider:
¤ 09.00 Lokalen öppnas.
¤ 09.00-10.15 Fri träning.
¤ 10.15-10.30 Besiktning – Parc Fermé.
¤ 10.30 Race-start!
¤ Vid halvtid tar vi en kortare lunch.
¤ Ca. 14.30.
Tillåtna bilar i Sloter:
Sloter och MB Slot Ferrari 312PB och Lola T280/290.
Reglemente
För att kunna tävla på lika villkor behöver vi några regler att luta oss mot. Här nedan följer några rader vad som är tillåtet att göra med bilen och det som inte finns med är således förbjudet.
Chassi: Original.
Kaross: Original. Eventuell vinge och lyktglas måste sitta monterat vid start. Sett ovanifrån skall karossen täcka hjulen.
Motorplacering: Original (sidewinder).
Motor: Mabuchi 18.000. Tillåtet att limma eller tejpa fast motorn.
Drev: Original Sloter/MB Slot.
Pinion: Original.
Framaxel: Original. Tillåtet att shimsa.
Bakaxel: Original. Tillåtet att shimsa.
Lager: Valfritt. Tillåtet att limma fast i motorfäste.
Framfälgar: Valfria 16". Inserts måste sitta monterat på aluminiumfälgar.
Bakfälgar: Valfritt 16". Inserts måste sitta monterat på aluminiumfälgar.
Framdäck: Original.
Bakdäck: Sloter Original. Tillåtet att limma fast däck på fälg samt slipa.
Pickup: Original.
Braids/strömflätor: Valfritt.
Motorkablar: Valfritt.
Vikt: Valfritt.
Magnet: Ja, rund 5 mm tjock i fram.
Handtag: Valfritt icke ställbart.
Kortfattat för Ninco Classic:
Box Stock med NC-1 eller NC-8 motor. Ej magnet.
Bilar av annat fabrikat också välkomna dock med någon av dessa motorer.
Sportsliga regler
Om en bil får driftstopp under själva tävlingen pausas heatet och det drabbade laget får några minuter på sig att hinna åtgärda felet. Övriga deltagande bilar måste stå kvar på banan orörda. Varje lag har endast en chans att pausa heatet vid driftstopp under hela tävlingen, övriga driftstopp måste repareras under heatets gång.
Efter avslutat heat bryts strömmen automatiskt och bilarna ska stå kvar på sin position. Den sträcka bilen har färdats under det senast påbörjade varvet ska tillgodoses.
Under tävlingen tillämpas Parc Fermé med ett litet undantag. Då heatet är slut efter att tävlingsledningen registrerat körsträckan är det tillåtet att ta upp sin bil, kika på den, justera braidsen om det behövs innan den lämnas till Parc Fermé. Detta för att förhindra driftstopp vidare i tävlingen. Vinge som eventuellt lossnat måste limmas fast igen i det här skedet! Tävlingsledningen tejpar däcken inför heaten.
Alla deltagare ska hjälpa till med kurvvaktning. Efter avslutat heat ställer sig de som nyss kört på angiven plats.
Väl mött på startlinjen!
/Anders Kvist
Tävlingsledare TDS[/quote]