Detta blir en postning om SLITAGE.
Banan blev mer eller mindre klar i oktober förra året. Sedan dess har det körts åtskilliga varv på den flera gånger i veckan. Nu börjar man se en hel del skavanker på den. Innan en del börjar åtgärdas och snyggas till (blir väl hösten känns det som) kände jag att jag ville dokumentera dem.
Längs ena kortsidan där banan stiger sitter en skiva för att skydda mot avåkningar ner i golvet. Denna klädde jag med gips för att få det att se ut som bergvägg. Ibland får mitt Slot it-handtag en knäpp och sätter full gas på en bil. Vid ett av dessa tillfällen fick bilen hela rakan på sig att axa och dammade rakt in i skivan. Detta skapade en spricka i gipset som sen alltmer spridit sig och nu börjar allt gips falla i bitar.
Här träffade bilen.
Och sakta men säkert spricker nu allt gips.
Såna här märken finns lite varstans på banan. Bilar slår i när de sladdar och gör små jack i gipset och fogskummet. Här skador i kullen mitt på längs med rakan där retursladdar från R3-kurvan kan skapa spektakulära smällar.
När banan var färdig så var här fullt med strössel. Allt bortsladdat. På bilden syns att det spridits ut runt kurvan. Detta var väntat och jag tycker på sätt och vis att det är ett snyggt slitage som gör att det ser äkta ut. Det är verkligen en bil som sladdat bort "gruset"
På en del ställen blev sladdzonerna lite för smala på grund av utrymmesbrist. Detta staket som står precis i utgången på kurvan som leder ut på den inre rakan ner på innerfältet har blivit rejält misshandlat. Har fäst det med extra lim men nu har hela "marken" släppt. Samtidigt funkar det just nu riktigt bra då det flexar bra när en bil slår emot vilket resulterar i färre avåkningar.