Tjena GTA!
GTA skrev:Skulle man kunna reglera hastigheten i depån med en dimmer? Vore det inte bättre att kunna justera hastigheten istället för att löda in motstånd
Sent svar, men ändå liksom. Jag är inte helt hemma i digitalvärlden vad gäller bilbana, men kan en del om elektronik och slotracing i allmänhet.
Motstånd som du nämner kommer garanterat att påverka olika biltyper på olika sätt, även om det i princip skulle fungera. Då åtminstone det digitala Scalextric-systemet, SSD, bygger på växelström (vet inte hur det är med de andra atm), så skulle en diodlösning efter en "halvdöd" punkt (till pit/in till pit/ut som du ritat, och som Largasso påpekat, behövs i bägge ändar) i din pitlane inte bara sänka spänningen med någon enstaka volt seriekopplad som i ett analogsammanhang, utan sänka farten till något mindre än hälften då en diod bara tar emot strömpulser från hälften av en äkta växelströmsvåg om den låg
till skenorna från vanlig bana över till depå, och i så fall kanske det skulle räcka med något mindre dioder än de stora som tolererar 1A per växel/bil (något osäker på just denna punkt, men de ska ju ligga för sig själva inom den "döda" zonen i depåsträckningen), och skulle göra pitstop-proceduren mycket enkel om man nu inte har tillgång/önskemål eller möjlighet att ha det i mjukvaruform, utan själv vill kunna kontrollera fartsänkning i depå på ett mer elektromekaniskt och kanske enklare sätt.
Har själv tänkt en del i dessa termer för min 4-spåriga ytterst analoga pitlane för Scalextric Klassisk, där det snart kommer bli både växelvajrar och solenoider för att på elektrisk väg kunna kunna styra bilarna in till depåerna, och ut från fristående Le Mans-start (har kört den varianten för ett antal år sedan och funkar alldeles utmärkt!), samt figurer på podier som viftar gulflagg etc vid ett track call via relä till banans ström. Snacka om superanalogt och elektromekaniskt, men det är sånt jag gillar mest, komma på, hitta elektrisk lösning, bygga, göra!
Din dimmerlösning är i mina ögon inte så tokig den heller, det enda man skall komma ihåg då är att den inte minskar spänningen (Volten som någon nämnde) om det är en helt vanlig ljusdimmer du tänker dig till banan, eller ändrar det faktum att den levererar växelström till banan (AC), utan bara hackar upp signalen (strömmen/spänningen) i små delar, fullt på/fullt av, i en takt som du styr med dimmern. Kanske inte helt optimal lösning för bilarna, who knows, men borde definitivt kunna funka om nu inte bilarna med sitt chip är för kinkiga då det ligger full spänning ut på banan hela tiden i normalfallet; mao tappa ID tex eller nåt annat spökeri.
Finns säkert de som har bättre koll på din idé än vad jag har i digitalsammanhang, men rent tekniskt sett så tror jag mitt resonemang håller. Hoppas att det jag skrivit inte blev helt obegripligt, och att någon med mer digitalkompetens kanske ta över härifrån?
Kool idé i vilket fall säger Lempa. Wish you all the luck!
/Lemmy