Box Stock ser simpelt och enkelt ut, när man ser på den från början.
I HO fungerar den rent av ganska bra (eftersom alla bilar sitter på typ samma chassie/motor).
I 1:32 skiter det sig nästan omdelbart.
Visst finns det bilar som matchar varandra, men man får i högutsträkning pröva fram vilka bilar som fungerar ihop.
Exempelvis kan sägas att Ninco och Scalextric DTM verkar klara varandra rakt av (nu talar jag om träbana...) medan de så att säga identiska Porsche 911 GT3-R inte funkar överhuvudtaget (Scalextric har för smal hjulbas).
Kör man magnettryck blir väl problematiken ännu större?
Samtidigt blir den mindre, som en nykomling upptäckte när han satte sin Jaguar på Red Pine.... Hemma hade den gått som smort, med magnettryck. På Red Pine's träbana uppförde den sig som en skadeskjuten kråka, bokstavligt talat.
Lite pill å don senare gick den fullt acceptabelt - det ska bli kul å få en rapport om hur deras rejs på fredag ter sig, vad gäller den bilen.
Vad jag menar här är att magnettryck är väldigt förlåtande. Ojämnheter upptäcks inte lika lätt, eftersom trycket trycker fast dem...
Åsså kör man magnettrycks-klassning som Tom (Catman) har i deras reglemente.
Helt plötsligt blir det väldigt enkelt att skriva ett reglemente!
Man kan i hög utsträckning låta magneterna bestämma saker å ting.
Börjar det låta komplicerat?
Gissa varför jag försöker skriva minimalistiska regler...
Ärligt talat så räcker det med att begränsa varvtalet och magnettrycket, har man gjort det så klarar sig plastbanerejsing och kan dela in bilarna i klasser efter 1:1 indelning.
(Förutom att Scalextric Porsche 911 GT3-R inte kommer att dyka upp....)
Jaja, frågan är om det skulle vara bra med ett nationellt reglemente.
Med ett dylikt skulle det vara lättare att dyka upp hos varandra å rejsa.
Både på en ingivelse och mer seriöst.
Plus att "stugsittare" vet vad som förväntas.
Erik