av Habos 12 feb 2009, 19:58
Och det blir ju inte lättare att köra magnetlöst, bakändan sladdar över hela banan och kör man med attak, så ligger man snart vid sidan av spåret, och där får man inga varvtider, så det gäller att smyga runt kurvorna och gasa på rakorna. Det börjades med en lagtävling, där en amatör och ett proffs lottades ihop, och eftersom proffsen körde ganska jämt, så gällde det att ha turen att lottas ihop med en av de bättre amatörerna, för bland amatörerna skilde det hästlängder, så lagtävlingen fick man ta som en välbehövlig träning inför proffstävlingen. Till proffstävlingen fick man köra med egen bil, men eftersom klubbilarna nu var väl inkörda, så valde de allra flesta förarna att låna en klubbil, och det var nog hemligheten bakom ett bra resultat denna kväll. Vi lottades in i olika finaler, så det gällde att vara med från början, man fick ju bara en chans. Thomas tog det väldigt lugnt och fint det första spåret men trodde att det var tvunget att öka något, men efter några onödiga avåkningar så verkade rätt medicin vara att köra väldigt försiktigt för att minska sladdandet över hela banan. Flera förare i finalerna hade mycket bra enstaka varvtider, men eftersom det blev en hel del avåkningar då också, blev antalet varv betydligt mindre. Axel hade också det svårt med allt sladdande på den krokiga banan, men trillade in på rätt bra placering i alla fall. Även skåningarna ( ja, det var ju bara vi som inte var skåningar) som kört mycket på banan, hade det svårt med sladdarna, och försökte man attakera, så låg man ofelbart jämte spåret ganska omgående, och det gällde att välja rätt ställe att köra av på, för på Hjärupsbanan behövs det griptång i några kurvor för att nå bilarna när de kört av, och det kostar tid, ja massor av tid. Thomas körning räckte till slut till en tredje plats och Axel körde in på en sjätteplats. Thomas hade dock en stor portion tur, eller det var väl egentligen Tobbe som hade en stor portion otur, för när Tobbe körde av, så hade kurvvakten så mycket att prata om, så Tobbe fick själv gå och sätta på bilen, och fick därmed stryk av Thomas med en meter!!!!!. Sorry Tobbe.
Ja, det är alltid roligt att köra bilbanetävling, men jag förstår mig inte riktigt på magnetlöstprincipen där bilen sladdar över hela banan och varvtiderna blir därefter. Jag kan inte påminna mig någon biltävlingsklass där man tjänar tid på en sladd. En sladd är väl alltid detsamma som en dålig varvtid? Ja, hur som helst var det roligt att åka ner till Hjärup, och både köra och träffa både gamla och nya bilbanekompisar, och 2009 års Pro-Am tävling, den är redan inbokad.
Mvh Thomas Werner Svenska Scalextricklubben
Hela resultatlistan läser ni på Hjärups hemsida.