Jag har länge saknat en Cox Cheetah 1/24 i kollektionen. Som några av er vet är de inte direkt billiga i presentabelt skick och svindyra i utmärkt skick. Det brukar heller inte vara nån bra affär att köpa en rishög och sedan surfa runt å spotköpa de delar som krävs för att få den i ordning, det brikar bli ännu dyrare. Brikar...? brikar.. Brukar heter det väl? En variant kan då vara att köpa ett häck-ex för en ok penning och försöka återställa den skapligt utan kravet att allt måste vara original. Kanske hotta den lite med annat gammalt junk, utan att förstöra det som är original, för att byta ut det senare om man snubblar över nåt lämpligt.
Denna kraftig värmeskadade Cheetah hittade jag till ett jordnära pris på ePay. Förutom granathålet i sidan är det ett par mindre smältskador på andra ställen. All magnesium är kraftig oxiderad, bakhjulen är fel, en luftrenare saknas, lyktglas och bakljus saknas förståss. Det gör det ju nästan alltid...
När jag jobbade som kirurg i sydafrika på 30-talet fick man lära sig att "clean cut wound" var det absolut vikigaste för en tillfredsställande läkning. Här har jag skurit bort allt vallkött och granulationsvävnad som var kvar efter värmeskadan. Förmodligen har värmen drivit ut någon substans ur plasten för den var mycket mjukare kring skadorna. Mycket mjuk och lätt att låta skalpellen glida i. Sedan har hela kroppen vattenslipats.
Dessa klassiska chassin som är av magnesium är alltid mer eller mindre oxiderade om de inte är behandlade med något. Detta var det inte. Här är dessutom det första problemet... De fälgarna med centrumhål är original Cheetah "free wheeling" framhjul. Dvs de rullar fritt på axeln och centrummuttern gör att de inte trillar av.
Det andra fälgparet köpte jag i en lot på eBay en gång i tron att det var Cheetah-fälgar, men de är så oxiderade och fotot var så dåligt att jag inte kunde se riktigt vad det var. Det visade sig vara BRM-fälgar, tror jag.
Nu tänkte jag ändå använda dom som bakhjul eftersom det är Cox och passar på 5/40 gänga. Problemet är att det nog inte kommer att se bra ut... De har visserligen samma diameter och BRM-hjulen är t.o.m. lite bredare, men jag är ändå rädd att framhjulen kommer att se blaffigare ut med sina snygga kromade centrummuttrar. Då blir det fel Kanske det blir bättre med ett par hottade pirat-fälgar bak i alla fall? Jag tänker iaf inte köpa hem några mer grejor till detta.
Här är chassi o fälgar rengjorda. Vid tidigare Coxrenoveringar har jag bara tvättat och tandborstat bort oxiden och sedan klarlackat eftersom jag velat ha kvar den klassiska magnesiumgrå kulören. På denna vill jag ha lite mer håttrådd-blank. Vattenslippapper i 3 timmar gav detta resultat. Att jag inte kom åt ordentligt inuti fälgarna visade sig bara positivt, det blev som en ganska snygg skuggning när man kikar in i dom live. Nu ska det klarlackas!
Hjulen kan jag nog tyvärr inte ha på detta viset... Om det gick att låsa fast framhjulen med centrummutter på bakaxeln och sätta de spensligare BRM-fälgarna fram kanske det skulle bli bättre... Får grunna på detta under tiden karossen läker ihop.