Halloj Jensa.
Det är just det här som jag reagerar på.
"Bäst ordning på bilarna"
Det jag trodde när Slot Z startades va just att slippa det.
En jäkla massa skruvande och testande för att kunna vinna.
Alltså en bil som inte går att justera annat än kanske däcksslipning.
Det Roger menar med mest ordning på bilarna är att man ser till att allt rullar lätt t.ex inför ett race då man kanske vid tidigare körning eller race kansk varit inblandad i någon krock/smäll, och som skrivits tidigare här i forumet så har dessa bilar lite klena framvagns delar som lätt kröker sig, alltså inget evigt skruvande.
Som jag tidigare nämt i ett inlägg så är det inget evigt skruvande och testande, du bygger ihop ditt chassi "som bara går att sätta ihop på ett sätt" och håller koll på dessa "veka" delar med jämna mellanrum, skulle man då märka att t.ex framvagnen fått sig en törn så fram med en tång och riktar den rätt igen.
Man kan vinna tävlingar direkt i SlotZ klassen, jag tror att jag vann mitt första race på min tredje start med ett helt orginal Schöler chassi och en Kyosho MiniZ kaross och som jag sedan åkt just så "orginal" med hela 2010 och jag har även vunnit vid några fler tillfällen med just denna bilen.
Jag vet inte i vilka klasser eller med vilka bilar du tävlat med tidigare men jag har mycket svårt att tro att det i någon av dessa klasser som du deltagit i inte har behövts justera någonting överhuvudtaget, men jag kan ha fel.
Den erfarenheten jag fått under detta år som jag deltagit i SlotZ serien är att jag byggde ihop mitt SlotZ chassi och monterade därefter på en Mazda kaross på denna, och har därefter kanske riktat framhjulslagerhållaren vid max en till två tillfällen, det tycker inte jag är speciellt mycket mekande/justerande.
Som det är idag så är det alltså inte lika mycket föraren som avgör vem som vinner utan den som skruvat bäst?
Har jag rätt? För det är det ni säger.
Om alla har samma material och det inte går att ändra något. Är det inte föraren som avgör då?
Det borde vara det.
Jo självklart är det även föraren det beror på till minst 50% såklart,[ och det är inte riktigt så vi säger " se ovan ".
Alla har ungefär samma material bara olika fabrikat men likvärdiga för övrigt och det går inte att ändra på någonting utan allt sitter där det sitter, och ja du har rätt det är absolut så att det även är föraren i slutändan som avgör om du kan vinna eller inte.
Som det är idag så måste du ha kunskap om vad man kan och bör göra med bilarna för att kunna vinna.
Det spelar ingen roll om du har talang ut i fingerspetsarna om bilen inte är 100%
Alltså! Som ny kan du inte vinna.
Jag hade ingen som helst kunskap om dessa bilar och du eller någon annan behöver heller inte ha det, för du kan inte göra något mer än att sätta ihop den på ett sätt. Jodå som ny kan du vinna.
Just ett sådant Schöler som du har i din ägo, har även jag och som jag vunnit några race med förra året och då dessutom i ett helt orginal utförande direkt ur kartongen. Så kan jag så kan även andra vinna.
Hoppas du fått svar på några av dina tankar Jensa, Ha det bra och god fortsättning på dig, hoppas även att se dig på något av SlotZ racen i år så kommer du snart att se att det inte är så avancerat/krångligt som det verkar här på forumet.
MVH/Ove.